FAQ |
Kalender |
2009-05-14, 23:44 | #21 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Allt snack om captcha hit och frågor dit ger jag inte mycket för.
Det ska vara så enkelt för användaren som möjligt. På Levonline har vi ett kontaktformulär där det givetvis kom in mycket spam. Jag bytte namn på input-fälten så att det där användaren ska fylla i sitt namn nu heter "email" i koden och så gav jag ett helt orelaterat namn till e-postfältet. Om någon skriver in @ i fältet "email" så räknas det som en bot och vi stoppar formuläret med ett meddelande om att man inte får skriva @ i sitt namn. Helt osynligt för användaren och extremt enkelt att implementera. |
|||
Svara med citat |
2009-05-16, 16:46 | #22 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En väldigt enkel lösning är att ställa en enkel mattefråga som användaren får svara på. Sedan lägger man dit ett javascript som räknar ut rätt svar på mattefrågan och skriver dit svaret självt, samt döljer hela frågan. Användare som har javascript märker ingenting, de som inte har javascript får svara på frågan. Botar tolkar i regel inte javascript så de fastnar..
(Frågan i sig kan vara konstant om man nu vill det) |
||
Svara med citat |
2009-05-16, 18:18 | #23 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det visar att det finns sätt att stoppa spambotar som även är bra för användarna. Ge felmeddelanden som: "Ditt namn får enbart bestå av A-Ö" "Du måste ange både för och efternamn" "Din E-postadress är inte giltig" ...etc |
|||
Svara med citat |
2009-05-19, 08:26 | #24 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-05-19, 08:47 | #25 | ||
|
|||
Medlem
|
Själv brukar jag köra med varianten att ha ett fält som heter email men är av typen hidden. Finns det något innehåll i det fältet så sparas inte inlägget. Jag visar inget felmeddelande heller i det läget då det är onödigt. Har fungerat bra hittils.
|
||
Svara med citat |
2009-07-09, 11:55 | #26 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-07-09, 14:03 | #27 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
I övrigt tror jag att majoriteten av spamrobotar kör med wget eller liknande och postar direkt mot sidorna, det är iaf vad jag misstänker. Någon som har insikt i hur dessa spamrobotar fungerar och vågar berätta om det? |
||
Svara med citat |
2009-07-09, 14:13 | #28 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Enkelt API också så borde inte vara så svårt att porta till ASP. |
||
Svara med citat |
Svara |