FAQ |
Kalender |
2014-01-28, 21:52 | #21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Och vad har det med ämnet eller min kommentar att göra? Förklara tack så ska jag ge dig ett svar. |
|||
Svara med citat |
2014-01-28, 23:06 | #22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Domstolsverket, Datainspektionen och regeringskansliet är inte särskilt förtjusta i Lexbase Har svårt att se någon framtid för tjänsten men det är olyckligt att den ens kunnat lanseras.
Inte heller är jag särskilt överraskad över att Bahnhof är sajtens hem Man undrar onekligen varifrån pengarna till projektet kommer. Med grundarens historia i åtanke så lutar jag åt att han bara är en skyltdocka, om än en osynlig sådan
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2014-01-28 klockan 23:51 |
||
Svara med citat |
2014-01-29, 02:33 | #23 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tycker tvärt om att det just är vänstergrupper och deras "goda hat" som är bäst på att kartlägga meningsmotståndare och hänga ut folk. Citat:
När jag var ung blev man inkallad till rektorn och socialen kom nästan och knacka på dörren om man hade en ryggtavla med AC/DC på sig. Det var tider det i dag plockar dom knivar av ungar innan dom fyllt 10. Finns ingen efterfrågan finns det heller ingen produkt kan vara värt att tänka på så jag är nog inte ensam om att vilja kolla upp vem jag har i min närhet. Hjälper mig att ta reda på om det bor en pedofil i min närhet. Mitt barn är viktigare än en pedofils integritet. |
||
Svara med citat |
2014-01-29, 03:35 | #24 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Alternativet är således att sitta och klicka upp varje "plupp" inom området du bedömer som "din närhet" och betala 59:- för var o en för att se vad de är dömda för och om de fortfarande bor på adressen. När du avverkat de där, säg 10 personerna och 590:- fattigare bara hittat en massa fortkörare, och andra "småbrott" så är du FORTFARANDE inte säker på om någon av de som INTE är markerade är dömda i en annan del av landet, eller kanske dömdes för 6 år sedan. Då är det ju bara att sätta sig och kolla upp dem, en o en á 59:- Tjänsten hade varit betydligt bättre om den varit a) driftad av domstolsverket och således en modern variant av det system som redan finns b) enbart visat vissa typer av brott och sorterat bort vårdnadstvister mm samt kanske färgkodade "pluppar" för olika typer av brott |
||
Svara med citat |
2014-01-29, 09:29 | #25 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Det som skrämmer mig med tjänsten är att det är för lätt att hämta ut domar, tidigare (och fortfarande om man går via tingsrätten) behövdes personnummer och namn. Genom att kunna söka på adress blir det lite mer övervakningssamhälle... |
|||
Svara med citat |
2014-01-29, 09:48 | #26 | ||
|
|||
|
Visst måste man gå till rätt domstol för att få ut en dom? De har väl inget centralt system kan jag tänka mig. Tänkte på detta med att det är lätt att få ut namn och personnummer från tjänsten och därmed kan man ju hoppa över mellanhanden, lexbase.
|
||
Svara med citat |
2014-01-29, 10:24 | #27 | |||
|
||||
|
Du har fortfarande inte förstått hur Lexbase fungerar. Det visar var en person bodde när domen föll, inte var den bor nu. Läs artiklarna i media så inser du nog problemet.
|
|||
Svara med citat |
2014-01-29, 10:39 | #28 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Samma artikel nämnde även att de inte betalat till Halmstad, så Halmstad domstol lämnar inte ut några domar. |
||
Svara med citat |
2014-01-29, 11:20 | #29 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Man behöver bara maila berörd tingsrätt (där domen föll) med namn och personnummer så kan man få den som PDF. Vill man få papperskopior kostar det någon summa pengar jag inte minns.
|
|||
Svara med citat |
2014-01-29, 12:37 | #30 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Inte för att du kan göra detta särskilt enkelt (eller billigt) med Lexbase idag men får jag fråga vad du hade tänkt göra ifall det finns en dömd pedofil i närheten? Det är bättre att du rustar ditt barn för att klara sig bra i världen på egen hand istället för att låta skvallerpressen skrämma upp dig. Man överför då lätt sin rädsla på barnen och går man runt och är rädd för det ena med det andra så får man inget särskilt roligt liv.
Svara |
|
|