FAQ |
Kalender |
2013-05-06, 17:57 | #21 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag hade för en tids sen ett problem med några domäner. Så här såg det ut:
AB ABC (fejkat namn) ägde två domäner. Företaget likviderades 2006. Ett nytt AB startades och bytte namn till exakt samma som det tidigare AB ABC. Det nya företaget finns på exakt samma adress som det gamla och får pappersfakturor från .SE Direkt som under åren betalas. Nu (2013) skulle det nya företaget säljas och man upptäcker att inte allt är helt OK. Ägare av domänerna är det gamla AB:ets orgnr, likviderats sen 7 år tillbaka. Vad som förvånade mig i det hela var att .SE Direkt godtog att likvidatorn till det gamla AB:et kunde skriva under överlåtelsehandlingar och på så sätt få domänerna överlåtna till det nya AB:t Likvidationen var ju avslutad. Har då den forne likvidatorn rätt att förta rättshandlingar för en avslutad likvidation? |
|||
Svara med citat |
2013-05-06, 23:57 | #22 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2013-05-07, 00:28 | #23 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Den kommande villkorsändringen lyder alltså: Citat:
Men som sagt, jag känner inte till omständigheterna i det enskilda fallet. |
|||
Svara med citat |
2013-05-07, 14:07 | #24 | |||
|
||||
|
Eftersom frågan ställts i tråden, så vill jag förmedla ett officiellt svar från .SE i frågan om möjlighet att testamentera domäner.
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2013-05-08, 14:34 | #25 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Eftersom det inte går på automatik, kräver det alltså att det inkommer ett tips om en domän som har felaktiga uppgifter?
|
|||
Svara med citat |
2013-05-08, 21:29 | #26 | |||
|
||||
|
Fel, automatiska kontroller sker periodiskt, med det är "handpåläggning" för att manuellt deaktivera och avregistrera. ..utöver det kommer "tips" utifrån..
|
|||
Svara med citat |
2013-05-10, 14:14 | #27 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Detta angående tips: Om IIS mottar ett tips och kommer fram till att namnet ska deaktiveras, går namnet då igenom normala dropcykeln eller sker det snabbare?
|
||
Svara med citat |
2013-05-10, 19:29 | #28 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag känner till flera rätt stora bolag där tidigare ägaren av bolaget tagit över domänen efter avslutad konkurs. Men domänen står fortfarande på det kursade bolaget. Jag kommer förmodligen skicka ett par "tips", sen är frågan vad som händer. Det är miljardföretag det handlar om, och domänen är generisk med stort användningsområde.
Senast redigerad av MRDJ den 2013-05-10 klockan 19:31 |
|||
Svara med citat |
2013-05-27, 20:15 | #29 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2013-05-28, 10:11 | #30 | |||
|
||||
|
Korrekt - enskilda firmans organistaionsnummer/personnumret är det vitala i registreringen, sedan är du skyldig att uppdatera resterande uppgifter (från enskilda firman till personnamnet, men ett ägarbyte är inte nödvändigt)
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|