Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

active24 galen bindningstid

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-21, 13:31 #21
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Instämmer. Vi skickade nyligen ut en faktura för X timmars arbete med en webbplats. En medarbetare fick frågan (trots att vi varit noga med att beskriva arbetet och den förmodade tidsåtgången):

- Aha, kostar uppdateringen?

Jag skall prova denna nästa gång jag äter på restaurang och får notan:

- Aha, kostar maten?

Sorry ämnesflykten.
Tja, men har du en startavgift på 495 kr för att äta på restaurangen?
rauthing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 13:42 #22
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rauthing Visa inlägg
Nä, men har heller ingen startavgift för webbjobb.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 13:57 #23
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Startavgift är ju en engångsbelopp för administrativ process för lägga upp kund. Men som exempel har vissa ställen inträdesavgift.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 14:01 #24
Medlem

Medlem

Citat:
Nä, men har heller ingen startavgift för webbjobb.
Nu var det ju prat om webbhotells bindningstider och kostnader, där det varierar om man tar betalt för uppläggning, flytt, om man ens måste betala för ett helt år om man vill flytta. Och det jag reagerar på mest är när man försöker binda domänkunder i avtal som inte är giltiga enligt avtalet för domänombud.

Jag ogillar att det alltför ofta inte framgår att det finns en start/uppläggningsavgift förrän långt in i beställningsprocessen, men att fejka en beställning var väl det första jag lärde mig när jag sökt webbhotell till mig själv och till kunder under åren.

(men du har väl skrivit en offert på jobbet så inte kunden behöver bli överraskad över att det kostar?)
Oläst 2013-11-21, 14:09 #25
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Startavgift är ju en engångsbelopp för administrativ process för lägga upp kund. Men som exempel har vissa ställen inträdesavgift.
Oftast lägger ju kunden upp sig själv så man kan ju fråga sig vad som motiverar kostnaden? Man kan ju också föreställa sig att den kostnaden är inbakad i årsavgiften och inte behöver bli en extra börda initialt för kunden, som ju i många fall föredrar en hosting utan extra kostnader.
Oläst 2013-11-21, 14:14 #26

Citat:
Nu var det ju prat om webbhotells bindningstider och kostnader, där det varierar om man tar betalt för uppläggning, flytt, om man ens måste betala för ett helt år om man vill flytta. Och det jag reagerar på mest är när man försöker binda domänkunder i avtal som inte är giltiga enligt avtalet för domänombud.

Jag ogillar att det alltför ofta inte framgår att det finns en start/uppläggningsavgift förrän långt in i beställningsprocessen, men att fejka en beställning var väl det första jag lärde mig när jag sökt webbhotell till mig själv och till kunder under åren.

(men du har väl skrivit en offert på jobbet så inte kunden behöver bli överraskad över att det kostar?)
Fri avtalsrätt i grunden i Sverige, så i princip kan du ha vilket domänavtal du vill mot kunden. För ett registrar avtal är inget lag, så enda det kan bli frågan om är avtalsbrott mellan andra parter.

Så i princip kan du skriva avtal som säger kunden ska betala för 100 år för domänen, kunden må ha möjlighet att flytta domänen men juridisk blir fortfarande tvungen betala för 100 år hos leverantör.

Samma sätt du måste betala för en lägenhet du har avtal på kvar, men hindrar dig inte flytta ut tidigare men du har betalningsansvar fortfarande.
Oläst 2013-11-21, 14:26 #27
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fri avtalsrätt i grunden i Sverige, så i princip kan du ha vilket domänavtal du vill mot kunden. För ett registrar avtal är inget lag, så enda det kan bli frågan om är avtalsbrott mellan andra parter.

Så i princip kan du skriva avtal som säger kunden ska betala för 100 år för domänen, kunden må ha möjlighet att flytta domänen men juridisk blir fortfarande tvungen betala för 100 år hos leverantör.

Samma sätt du måste betala för en lägenhet du har avtal på kvar, men hindrar dig inte flytta ut tidigare men du har betalningsansvar fortfarande.
Du vill visst inte förstå, fine om personen eller organisationen betalat en domän för 100 år, man får flytta den (inom 5 dagar på begäran) och den är betalad och klar i 100 år framåt, den period man betalar för i förskott är avtalsperioden - men inte för Active 24 som säger att man har 30 dagars uppsägningstid om man ska få flytta domänen och också att domänen måste stanna hos dem i ett år -i 100 år i ditt exempel.
Oläst 2013-11-21, 14:34 #28

Citat:
Du vill visst inte förstå, fine om personen eller organisationen betalat en domän för 100 år, man får flytta den (inom 5 dagar på begäran) och den är betalad och klar i 100 år framåt, den period man betalar för i förskott är avtalsperioden - men inte för Active 24 som säger att man har 30 dagars uppsägningstid om man ska få flytta domänen och också att domänen måste stanna hos dem i ett år -i 100 år i ditt exempel.
Ja men avtalet är fortfarande giltigt, då det är fri avtalsrätt i Sverige. Så dom kan avtala så helt juridisk korrekt.

Enda som kan vara är dom bryter emot sitt register vilkor, men avtal mot kund är fortfarande helt giltigt.
Oläst 2013-11-21, 15:34 #29
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Nu var det ju prat om webbhotells bindningstider och kostnader
Nja, jag svarade ju på ett inlägg av AndreasS. Bland annat kände jag igen mig i:

Citat:
"Det är ju bara att trycka på lite knappar, det kan ni inte ta betalt för"
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 15:53 #30
Medlem

Medlem

Citat:
Nja, jag svarade ju på ett inlägg av AndreasS. Bland annat kände jag igen mig i:
Och jag anslöt också till det inlägget med att säga att man ju inte betalar 495 kr i startavgift för att sätta sig på restaurangen
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017