Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Redirect 301 eller 302

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-25, 21:30 #21
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Medlem
Pewas avatar

Lånar tråden lite..

Har själv forumet installerat på domän.xx/forum men vill att alla som går in på domän.xx ska hamna direkt på forumet.

Skriver jag en index.php och lägger i www-rooten? Vad ska den innehålla?
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-25, 22:07 #22
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Jag ställde samma fråga som dig för ett tag sedan och blev då rekommenderad att använda mig av en htaccess-fil istället. Det finns många avancerade sätt att skriva sådana för att få till många fina funktioner men en .htaccess fil som innehåller följande text och ligger i rooten fungerar utmärkt för mig:

redirect 301 / http://www.skicka-mig-hit.se
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-26, 01:08 #23
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by xpat@Jan 19 2007, 15:37
Kör med en javascriptredirect, läses inte av Google.
Google har indexerat sidor som jag endast länkar till med javascript, som medlemsavtal etc. Det finns inga inlänkar till sidan mer än via javascript. Så jag skulle inte lita blint på det.

Men till forumskaparen. Ska forumet ligga kvar där det flyttas till så ska du använda en 301-redirect. Vänta tills de gamla sidorna inte finns med i google och lägg upp den nya sidan efter det.
Edit: måste lära mig att kolla datumen på trådarna...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-26, 08:27 #24
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Om du avser att forumet ska ligga på en undersida till startsidan i framtiden, så kan du väl lika bra lägga en länk från startsidan till forumet nu direkt eftersom det kommer att vara så i framtiden. På så sätt får Google och andra sökmotorer lite tid på sig att "hitta rätt".

Väljer du redirect av någon form, så kommer du vid lanseringen av startsidan att få ett glapp. Jag skulle välja det glappet nu direkt i stället för när du presenterar din nya startsida.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-26, 10:39 #25
Pewas avatar
Medlem

Medlem
Pewas avatar

Citat:
Originally posted by Hofvet@Mar 25 2007, 22:07
Jag ställde samma fråga som dig för ett tag sedan och blev då rekommenderad att använda mig av en htaccess-fil istället. Det finns många avancerade sätt att skriva sådana för att få till många fina funktioner men en .htaccess fil som innehåller följande text och ligger i rooten fungerar utmärkt för mig:

Okey, varför är en htaccess bättre än en php? Tar jag bort index.php isåfall?

Kollade min .htaccess-fil som ligge i rooten.. den innehåller redan text, bara lägga till det du skrev längst ner?
Oläst 2007-03-26, 12:09 #26
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Pewa
Citat:
Ursprungligen postat av Hofvet
Kollade min .htaccess-fil som ligge i rooten.. den innehåller redan text, bara lägga till det du skrev längst ner?
Det där är en 301 gjord från htaccess istället för från php-filen, resultatet är detsamma, oavsett vilken metod du använder.

Kom bara ihåg, vilket redan har påpekats, att om du 301:ar så kommer Google anse att du har flyttat förstasidan till en ny plats. Om du sedan skall flytta tillbaka förstasidan till index.php direkt under rooten så kan det bli konstigt.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-26, 21:08 #27
Pewas avatar
Medlem

Medlem
Pewas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Citat:
Originally posted by -Pewa@Mar 26 2007, 10:39
Citat:
Ursprungligen postat av Hofvet

Det där är en 301 gjord från htaccess istället för från php-filen, resultatet är detsamma, oavsett vilken metod du använder.
Kom bara ihåg, vilket redan har påpekats, att om du 301:ar så kommer Google anse att du har flyttat förstasidan till en ny plats. Om du sedan skall flytta tillbaka förstasidan till index.php direkt under rooten så kan det bli konstigt.
Som jag tänkt det kommer domänen enbart bestå av forumet för en tid framöver. Kan hända att om intresse och tid finns, att det byggs en startsida i framtiden men inte det närmaste året.

Är en 301 redirect att föredra i mitt fall? Är inte de flesta forum installerade i undermappar? Hur gör andra i samma situation?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017