Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skapa AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-07, 19:54 #31
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Det där med skattade pengar är ju irrelevant i denna diskussion, alla pengar är i princip skattade om du som privatperson ska äga aktierna.
Nej, om du köper ett begagnat bolag med förbrukat aktiekapital är det "oskattade" pengar. Visserligen betalar du eventellt bolagsskatt på pengarna, men den är betydligt mindre än sociala avgifter + löntagarskatt.

Det finns inte heller något som säger att du måste lägga upp aktiekapitalet direkt vid bolagsstart, utan kan jobba upp det under en tid (helst innan ditt första bokslut).
Oskattade pengar? Inte om du själv ska stoppa in aktiekapitalet i form av pengar eftersom de flesta får lön och betalar skatt.

Ang. att man inte behöver aktiekapitalet från start så kan jag citera bolagsverkets egen broschyr om aktiebolag:
Citat:
Om aktierna ska betalas med pengar, måste hela det tecknade beloppet betalas in. Pengarna ska sättas in på en bank, kreditmarknadsföretag eller kreditinstitut inom EES på ett konto som är speciellt öppnat för aktiebolaget som är under bildande. Först därefter kan bolaget registreras.
Ska aktier betalas med apport gäller följande:
Citat:
All apportegendom ska tillföras bolaget före registreringen. Bara sådan egendom som är eller kan bli till nytta för bolagets verksamhet, accepteras som apportegendom.
En auktoriserad eller godkänd revisor ska utfärda ett intyg med följande uppgifter.
• Att apportegendomen inte har blivit värderad högre än det verkliga värdet.
• Att egendomen är eller kan bli till nytta för bolaget.
• Att all egendom blivit tillförd bolaget.
Dessutom ska egendomen beskrivas och det ska anges vilken metod som har använts vid värdering av egendomen. Särskilda svårigheter att uppskatta värdet av egendomen ska
anmärkas.
Vi kanske inte pratar om samma saker?

EDIT: Smärre språkkorrigeringar
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 10:18 #32
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Westman, det du citerar gäller nybildande av AB, så vi pratar om lite olika saker.

Vid köp av ett befintligt AB utan aktiekapital behöver du inte betala in dessa 100.000 av dina egna, privat skattade "lönepengar", utan kan använda vinsten i bolaget för att bygga upp det.

Det kräver såklart att det du kommer att generera vinst, annars finns det ingen poäng med detta upplägg.

Du kan visserligen, som det har skrivits i denna tråd, driva ett AB utan fullt aktiekapital, men styrelsen får fullt personligt ansvar.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 12:28 #33
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ok, jag trodde att du med
Citat:

Det finns inte heller något som säger att du måste lägga upp aktiekapitalet direkt vid bolagsstart, utan kan jobba upp det under en tid (helst innan ditt första bokslut).
avsåg just nystartat bolag. Snöade kanske in på ordet bolagsstart.

Ang. begagnade bolag så är det inte vad jag avsett utan jag har försökt att hålla mig till lagerbolag och nystartade. Begagnade bolag kan vara behäftade med lik i garderoben som kan komma som en mindre glad överraskning långt senare vilket flera har fått erfara därför hålller jag mig borta från såna.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 13:13 #34
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Det där med skattade pengar är ju irrelevant i denna diskussion, alla pengar är i princip skattade om du som privatperson ska äga aktierna.
Nej, om du köper ett begagnat bolag med förbrukat aktiekapital är det "oskattade" pengar. Visserligen betalar du eventellt bolagsskatt på pengarna, men den är betydligt mindre än sociala avgifter + löntagarskatt.

Det finns inte heller något som säger att du måste lägga upp aktiekapitalet direkt vid bolagsstart, utan kan jobba upp det under en tid (helst innan ditt första bokslut).
Vid nystart av måste pengar upp på bordet, i form av ett intyg från bank eler dylikt om att aktiekapital betalats in på ett konto som tillhör bolaget.
Alternativ är apportemission, då kan pengarna ersättas av andra materialla eller immateriella värden. Men det måste betalas lik förbannat.

Ett AB som man tar över kan se ut hur som helst, från att aktiekapitalet är helt eller delvis förbrukat till att det finns gott om pengar och värden i bolaget, priset blir därefter.
Om AK är förbrukat, kan man göra ett villkorat aktieägartillskott för att undgå kravet på kontrollbalansräkning. De pengarna blir då som ett lån och de kan man ta tillbaka skattefritt efterhand som det egna kapitalet byggs upp i bolaget.
Man kan inte låna ur sitt eget aktiebolag, ens tillfälligt, det ska bokföras som lön direkt.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 18:05 #35
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Westman@Jan 8 2009, 12:28
Ok, jag trodde att du med
Citat:

Det finns inte heller något som säger att du måste lägga upp aktiekapitalet direkt vid bolagsstart, utan kan jobba upp det under en tid (helst innan ditt första bokslut).
avsåg just nystartat bolag. Snöade kanske in på ordet bolagsstart.

Ang. begagnade bolag så är det inte vad jag avsett utan jag har försökt att hålla mig till lagerbolag och nystartade. Begagnade bolag kan vara behäftade med lik i garderoben som kan komma som en mindre glad överraskning långt senare vilket flera har fått erfara därför hålller jag mig borta från såna.
Risker med att köpa begagnade och vilande bolag är oftast klart överdriven. I synnerhet om man går via bolagets egen revisor om denne varit revisor för bolaget under några år. Revisorn har ofta mycket god kännedom om bolagets historik och bolagets revisor har ett högt krav på sin etiska hållning. Man kan ganska lugnt räkna med att revisorn inte ljuger på direkta frågor. Har man själv kontakt med samma revisor genom andra bolag man äger så är risken än mindre.

Man kan enkelt kolla med kronkalle och även ta en kreditupplysning på bolaget för att få veta det mesta om vilande bolag.

Sen garderar man sig ytterligare med avtalet med säljaren. Jag har aldrig upplevt problem när jag köpt vilande bolag. Et bolag hade precis samma år avslutat sin verksamhet medan ett annat hade lagt ned sin verksamhet 5-6 år tidigare.

Betalningsanmärkningar försvinner efter 5 år för aktiebolag. Ett bolag jag köpte hade en betalningsanmärkning som försvann 2 månader efter köpet. Säljaren var helt öppen om detta så alla korten fanns på bordet vid förhandlingen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 18:15 #36
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Jag är inte ute efter att debattera huruvida begagnade AB är bu eller bä, jag ville bara klargöra varför jag inte vill röra beg. AB. Nåväl, det var inte obetalda räkningar jag hade i åtanke utan snarare andra åtaganden som kan dyka upp i form och skadeståndsskyldigheter osv. (jmfr. BT Kemi och liknande). Att skriva ett avtal med säljaren låter ju bra men även där så är det katten-på-råttan-principen som gäller. Om säljaren inte kan eller vill så ligger ansvaret kvar på bolaget. Jag vet att risken är relativt minimal trots det väljer jag att inte chansa, hur andra gör är upp till dem - i de flesta fall går det ju bra.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-09, 17:12 #37
Callemos avatar
Callemo Callemo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 86
Callemo Callemo är inte uppkopplad
Medlem
Callemos avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 86
Då antar jag att bolaget kan använda sig av sin befintliga F-skatt om en sådan finns? Alltså slippa söka Fskatt (vilket fördröjer uppstarten ytterligare!
Callemo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 01:30 #38
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Callemo@Jan 9 2009, 17:12
Då antar jag att bolaget kan använda sig av sin befintliga F-skatt om en sådan finns? Alltså slippa söka Fskatt (vilket fördröjer uppstarten ytterligare!
Ja finns det F-skatt och momsregisterring eller bankkonto, bankgiro, bankontakter allt kan användas från dag 1 om man köper ett befintligt bolag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 02:12 #39
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om man ber den gamla ägaren/styrelsen utfärda en s.k. Generalfullmakt och man behåller firman (namnet alltså) så kan man starta att göra affärer från dag 1.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-25, 15:03 #40
bedhead bedhead är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 2
bedhead bedhead är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 2
Hej,

Jag har några frågor som ni (kanske Conny ) kan svara på.

Jag har startat ett enskild bolag precis. Om jag köper ett begagnad bolag, kan man på nått sätt använda pengarna jag har upparbetat i det enskilda och lägga det in i AB'et?

En annan fråga är att skall inte aktiekapitalet gå ned till 50.000 i april? Om det gör det, vill det fortfarande vara krav på 100.000 i det begagnade bolaget?

Men oavsett så är det möjligt att jag får in så mycket pengar innan dess.
bedhead är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017