Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ipeer raderade min VPS utan förvarning!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-04, 09:39 #31
stratosg stratosg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
stratosg stratosg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
Blev det slutet gott allting gott hos Ipeer?

Knappast. Man ändrade tonen och blev plötsligt vänliga sedan jag skrivit här. Och det uppskattas.

Eftersom jag bara gavs några timmar för att spara ner serverinnehållet (en teknisk omöjlighet, data överföring går inte så snabbt) så frågade jag om de kunde flytta alltihop till en annan dator. Alltså, dumpa innehållet i roten på den nya datorn så att jag själv kunde ta itu med jobbet om jag orkade någon gång.

Vad man istället gjorde var att "migrera" mail (Mailenable) och webbplatser. När jag kollade resultatet på morgonen så fungerade ingenting. Inte en enda av webbplatserna. Inte mailen. För mailen var samtliga domäner och användarkonton försvunna.

Problemet med webbplatserna är att databasanrop i Windows Server 2003 och 2008 ser olika ut. Så all kod (tiotusentals databasanrop) måste tydligen rättas.

Slutet på detta blir nog att jag lägger ner. Jag har knappast ork att "starta om". Riktigt ledsamt känns det.
stratosg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-04, 09:50 #32
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Jag är bara nyfiken:

Vilka aktörer (inom hostingbranschen) skickar i dagsläget även brev/snigelpost vid motsvarande scenario?
När vi haft plattformsbyten så har vi mailat och ringt upp om vi inte fått någon respons på mail. Eftersom vi försöker ha en nära relation till våra kunder drar vi oss aldrig för att lyfta på luren. Brev är såklart en sista utväg.

Men detta skiljer sig såklart beroende på vilken affärsmodell man har och hur många användare det drabbas.

I just detta fall hade kund dessutom tid kvar på sin förbetalda tjänst och då blir allt lite mer komplicerat. Antingen väntar man tills tiden löpt ut eller så får man försöka tvångsmigrera dem till den nyare plattformen. Om det inte är tekniskt möjligt att migrera så får man nog stänga ner servern och avvakta några veckor tills kund hör av sig.
Precis detta verkar Ipeer gjort men de missade att kund själv startade upp sin server dagen efter.

Detta låter lite konstigt eftersom när de gick in och raderade servern måste den varit påslagen... Jag har inte varit med om någon hypervisor där man kan radera en påslagen server. De borde reagerat då, tycker man.

Senast redigerad av KristianE den 2013-07-04 klockan 09:52
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-04, 20:10 #33
KryptoniTs avatar
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
KryptoniTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av stratosg Visa inlägg
Blev det slutet gott allting gott hos Ipeer?

Knappast. Man ändrade tonen och blev plötsligt vänliga sedan jag skrivit här. Och det uppskattas.

Eftersom jag bara gavs några timmar för att spara ner serverinnehållet (en teknisk omöjlighet, data överföring går inte så snabbt) så frågade jag om de kunde flytta alltihop till en annan dator. Alltså, dumpa innehållet i roten på den nya datorn så att jag själv kunde ta itu med jobbet om jag orkade någon gång.

Vad man istället gjorde var att "migrera" mail (Mailenable) och webbplatser. När jag kollade resultatet på morgonen så fungerade ingenting. Inte en enda av webbplatserna. Inte mailen. För mailen var samtliga domäner och användarkonton försvunna.

Problemet med webbplatserna är att databasanrop i Windows Server 2003 och 2008 ser olika ut. Så all kod (tiotusentals databasanrop) måste tydligen rättas.

Slutet på detta blir nog att jag lägger ner. Jag har knappast ork att "starta om". Riktigt ledsamt känns det.
Tråkigt att det slutade som det gjorde, men det känns inte direkt som att det är Ipeers fel att koden som du skrivit är utdaterad? Även om man kan ifrågasätta deras agerande i övrigt.

Visserligen så hade du betald tid kvar på tjänsten, men du hade ändå blivit tvungen att skriva om delar av din kod eller hitta någon annan leverantör som erbjuder Windows Server 2003 när tiden gått ut om det nu är som du säger. Alternativt sätta upp en egen server med kompatibel programvara och OS.
KryptoniT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-08, 14:21 #34
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av KryptoniT Visa inlägg
Tråkigt att det slutade som det gjorde, men det känns inte direkt som att det är Ipeers fel att koden som du skrivit är utdaterad? Även om man kan ifrågasätta deras agerande i övrigt.

Visserligen så hade du betald tid kvar på tjänsten, men du hade ändå blivit tvungen att skriva om delar av din kod eller hitta någon annan leverantör som erbjuder Windows Server 2003 när tiden gått ut om det nu är som du säger. Alternativt sätta upp en egen server med kompatibel programvara och OS.
Håller med KryptoniT, kolla runt om du har någon annan leverantör som kan stå med en Windows server 2003. Sen när du fått upp koden så börjar du jobba vid sidan om i lugn och ro att koda så det funkar på Windows server 2012 så har du i alla fall de framtidssäkrat.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-08, 17:58 #35
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om det skickas ut direkt när du bytt lösenord eller skapat konto så kan du inte dra några sådana slutsatser, däremot om du kan få ut lösenordet vid ett senare tillfälle.
Jag hatar när jag får mitt lösenord mailat till mig i klartext, speciellt de gånger jag själv valt lösenord. Jag vill inte ha massa mail med känsliga lösenord inbox eller mitt mailprogram. Dels har man ganska dålig koll på vart mailen kan hamna på vägen och om man använder IMAP vet man inte riktigt hur säker den lagringen är, men framförallt så kan det ju hända att man lämnar datorn obevakad kortare, men ändå tillräckligt långa, stunder för att någon skulle kunna gå in i mailaprogramet och hitta några lösenord.

Det enda okej sättet är att skicka återställningslänk/-kod så att man kan välja ett nytt lösenord.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017