Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förändringar i .SE:s affärsmodell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-17, 23:14 #31
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av end
Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Aug 17 2007, 14:14
Citat:
Som icke ombud måste jag säga att allt detta med domänhanterare och direktregisteringar är ett mycket bra steg. Alla ombud klarar inte av det här med den tekniska hanteringen av domäner, och då är det guld värt att ha IIS:s hanterare istället.
Direktregistreringar låter även det bra, vi får dock se hur slutresultatet blir.
Det är just det som är den öppna marknaden, de ombud som inte klarar av att hantera det registrerar du inte domäner hos, och de kommer på sikt att försvinne. De som har bra system och bra priser får fler kunder.
Med IIS direktregistreringar är växen stor till ett monopol, där en aktör helt fritt sätter priser och väljer vilka servicetjänster som ska finnas. Inte bra.

Knappast. Tyvärr köps domänen tillsammans med webbhotellet, och det är nästan alltid så att dns:en inte går att ändra. Då sitter man där (eller rättare sagt kunden sin sitter där). Själv använder jag Loopia och Aleborg, och kommer nog fortsätta med det.
Ursäkta, men jag har köpt mängder av domäner utan webbhotell under de senaste 10 åren och aldrig har jag varit hindrad att själv välja vilken NS-servrar domänen ska använda.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-18, 00:38 #32
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
– Kunder som har tio domännamn hos oss ska inte behöva byta för att registrera ett elfte, säger han.
Och de tio domännamn har inte registrerats genom ett ombud?

Framförallt har den fria konkurrensen på marknaden visat sig fungera. Även om .se får 120 kr per domän; finns det ombud som säljer för ungefär halva det priset.

Domännamnsinnehavaren kan ju lika gärna välja ett ombud för förnyelsen; som dessutom förstår begreppet service mycket bättre än IIS själva.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-18, 00:58 #33
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by ponting@Aug 17 2007, 17:47
Jag har hört att det är regeringen ?? som tillsatt styrelsen
Det var ISOC-SE se som grundade II-stiftelsen (.SE) och de tillsätter även ordföranden för .SE:s styrelse samt en styrelseledamot. De var likaså den enda remissinstans som rekommenderade direktregistreringar.

Artiklarna på CS och IW har tyvärr blivit en aning missvisande. Det är inte konstigt, det här är en väldigt komplicerad och unik situation. Ombudsföreningen kommer att förtydliga sitt budskap tidigt under nästa vecka och eventuella frågetecken kring den negativa aspekten med att .SE startar ett eget ombud och inför direktregistreringar kommer att skingras därefter.

Tro mig, varken .SE, ombuden eller innehavarna gynnas av att .SE blir ett ombud och inför direktregistreringar.

Edit: stavfel (några öl innanför västen)
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-18, 11:55 #34
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Det känns lite som att de har kollat lite för mycket på .nu som kör direkt registreringar för 600kr/st på sin webbplats.
Oläst 2007-08-18, 14:07 #35
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Originally posted by -end@Aug 17 2007, 19:10
Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Aug 17 2007, 14:14
Citat:
Som icke ombud måste jag säga att allt detta med domänhanterare och direktregisteringar är ett mycket bra steg. Alla ombud klarar inte av det här med den tekniska hanteringen av domäner, och då är det guld värt att ha IIS:s hanterare istället.
Direktregistreringar låter även det bra, vi får dock se hur slutresultatet blir.
Det är just det som är den öppna marknaden, de ombud som inte klarar av att hantera det registrerar du inte domäner hos, och de kommer på sikt att försvinne. De som har bra system och bra priser får fler kunder.
Med IIS direktregistreringar är växen stor till ett monopol, där en aktör helt fritt sätter priser och väljer vilka servicetjänster som ska finnas. Inte bra.

Knappast. Tyvärr köps domänen tillsammans med webbhotellet, och det är nästan alltid så att dns:en inte går att ändra. Då sitter man där (eller rättare sagt kunden sin sitter där). Själv använder jag Loopia och Aleborg, och kommer nog fortsätta med det.

Ursäkta, men jag har köpt mängder av domäner utan webbhotell under de senaste 10 åren och aldrig har jag varit hindrad att själv välja vilken NS-servrar domänen ska använda.
Ja, självklart finns möjligenheten men det är inte det jag menar. Många företag köper allt i en bunt och funderar inte på att den ska flyttas senare. Många webbhotell är då riktigt sega med att ens peka om domänen.

Valfrihet är bra, ännu ett ombud blir bara bättre så länge de spelar med samma regler.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-07, 00:07 #36
Timofey Timofey är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Timofey Timofey är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Från och med idag kan man välja sin framtida registrar för .se domäner i Domänhanteraren.
Listan är sorterad i alfabetisk ordning. Hur många nya kunder (som bara väljer något) får det första ombudet i listan?
Som ett val finns också ".SE Direkt"
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-07, 23:24 #37
tyyra_ tyyra_ är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2008
tyyra_ tyyra_ är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2008
Jag har läst lite men förstår inte riktigt vitsen. Jag har iallafall valt LOOPIA som ombud i den "gröna listan".

En fråga bara, kommer jag fortfarande efter 2009 då ändringen slagit igenom själv kunna administrera mina .SE domäner och ändra namnservrar, kontakter m.m som jag gör idag genom deras domänhanterare?

Tack på förhand.
tyyra_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-16, 17:14 #38
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Någon som kan kortfattat berätta vad som är viktigt att tänka på vid val av registrar?
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017