Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företag som stjäl på Internet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-23, 13:53 #31
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Westman@Dec 22 2008, 19:47
tartareandesire, min poäng är att det är skivbolagen som tjänar mest på sålda skivor. Det de måste ta till sig är att erbjuda mervärde om man köper skivan precis som dataspelen har insett. Ge rabatt på konsertbiljetter om man köper skivan etc.
Det är i princip alltid någon annan än skaparen som tjänar mest på en produkt. Det är ett struntargument som piratpartianhängare använt för att legitimera brottslig verksamhet sedan starten. De förändringar som de vill ha till skulle drabba de mindre populära genrerna hårdast och oss som vill lyssna på något annat än det trams som spelas på radion.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-23, 16:24 #32
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Nu var väl den här tråden inte till för piratdiskussioner, men.. Jag har hört talas om många små artister, och några lite större, som tack vare fildelningen har fått en chans. Tror jag hörde om något lite större band som när det begav sig för 10-20 år sedan eller vad det nu var i princip inte tjänade några pengar alls på skivorna (skivbolaget käkade upp alltihopa) jämfört med vad de tjänade på konserterna. Och det var ingen megaartist.
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-23, 16:47 #33
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Onkelborg@Dec 23 2008, 17:24
Nu var väl den här tråden inte till för piratdiskussioner, men.. Jag har hört talas om många små artister, och några lite större, som tack vare fildelningen har fått en chans. Tror jag hörde om något lite större band som när det begav sig för 10-20 år sedan eller vad det nu var i princip inte tjänade några pengar alls på skivorna (skivbolaget käkade upp alltihopa) jämfört med vad de tjänade på konserterna. Och det var ingen megaartist.
Skulle det vara ett argument mot lagstiftning mot illegal fildelning? Det är inte det grejen handlar om. Självklart ska man ha möjlighet att göra på det viset likväl som man ska kunna välja att ha ett skivbolag bakom sig. Det handlar om valfrihet och rätten att bestämma över sin egendom, något som normalt sett brukar ses som ganska givet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-23, 18:17 #34
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Nu var väl den här tråden inte till för piratdiskussioner, men.. Jag har hört talas om många små artister, och några lite större, som tack vare fildelningen har fått en chans. Tror jag hörde om något lite större band som när det begav sig för 10-20 år sedan eller vad det nu var i princip inte tjänade några pengar alls på skivorna (skivbolaget käkade upp alltihopa) jämfört med vad de tjänade på konserterna. Och det var ingen megaartist.
Skulle det vara ett argument mot lagstiftning mot illegal fildelning? Det är inte det grejen handlar om. Självklart ska man ha möjlighet att göra på det viset likväl som man ska kunna välja att ha ett skivbolag bakom sig. Det handlar om valfrihet och rätten att bestämma över sin egendom, något som normalt sett brukar ses som ganska givet.
Jag kanske var otydlig, men jag är inte ute efter någon piratdiskussion, jag argumenterade bara mot din sista mening, att små band/genrer skulle drabbas.
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-23, 20:05 #35
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
tartareandesire, min poäng är att det är skivbolagen som tjänar mest på sålda skivor. Det de måste ta till sig är att erbjuda mervärde om man köper skivan precis som dataspelen har insett. Ge rabatt på konsertbiljetter om man köper skivan etc.

Det är i princip alltid någon annan än skaparen som tjänar mest på en produkt. Det är ett struntargument som piratpartianhängare använt för att legitimera brottslig verksamhet sedan starten. De förändringar som de vill ha till skulle drabba de mindre populära genrerna hårdast och oss som vill lyssna på något annat än det trams som spelas på radion.
Vänta lite, jag argumenterar inte inte för något piratparti och jag har inte yttrat något om dem så varför du blandar in dem och försöker få mig att framstå som en piratpartianhängare tolkar jag som bristande läsförståelse.

Det jag sa är ju välkänd fakta och något som många "små" artister drabbas väldigt hårt av. De stora artisterna får ju ordentliga bonusar enbart för att sätta en kråka på ett papper utan motprestation (M. Carey är ett lysande exempel). De små måste få ut sin musik till lyssnarna för att de i sin tur ska bli intresserade och vilja ha mer. Då börjar pengarna hitta tillbaka till artisterna och låtskrivarna - oavsett om låtarna spelas på skvalradion eller inte. Just nu är trenden att sprida musiken på nätet den största, billigaste och enklaste vägen till framgång om man inte lyckas få en A&R-människa på kroken vilket är extremt svårt om man inte spelar det som för dagen är poppis.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017