FAQ |
Kalender |
2011-06-24, 12:49 | #31 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kollar att fakturan är korrekt och är den det så lägger jag omedelbart upp den för betalning och sen in i bokföringen, de fåtal som jag inte godkänner bestrider jag och de blir så att säga obetalda. Men de hanteras manuellt
Däremot borde det finnas ett system som är öppet för alla att skicka e-faktoror med, inte enbart volymkunder. och inga löljluga startavgifter. Det är OK med en avgift på 5 kr per faktura som det kostar att sätta ett frimärke på. Men inte högre kostnader än så. |
||
Svara med citat |
2011-06-25, 19:30 | #32 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det krävs ju ytterst lite trafik och processorkraft för att processa en e-faktura så de priserna är ju långt i överkant. Det är ju ungefär som e-mail som även triggar ett par andra system. Visserligen lite högre krav på säkerhet och driftsäkerhet, men det försvarar ju fortfarande inte priserna. Det vore ju en väldigt stor vinst för både skatteverket, som mycket lättare kan kontrollera fakturor genom dessa elektroniska register, och för miljön och för alal företagare när vi slipper alla dessa pappersfakturor som måste hanteras manuellt. |
|||
Svara med citat |
2011-06-25, 22:38 | #33 | |||
|
||||
|
Swedbank har en lösning där man skickar e-fakturor för en "låg avgift som täcker de 100 första fakturorna".
http://www.swedbank.se/foretag/cash-...tura/index.htm |
|||
Svara med citat |
2011-06-26, 00:51 | #34 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Har du koll på vad lösningarna "Via fakturaportal" och "Skrivare för e-faktura" kostar eller vart det står? |
|||
Svara med citat |
2011-06-26, 01:19 | #35 | ||
|
|||
|
Jag skickar alla fakturor elektroniskt från VISMA/SPCS Administration 1000 genom att mejla en PDF, det funkar direkt från programmet så man behöver ingen särskild PDF-skrivarprogram om man inte har det.
Man kan välja att först spara fakturan lokalt som jag gör och sedan mejla den eller att skicka den direkt. Men jag blir så förgrymmat sur på att de inte har en möjlighet att skicka en XML-faktura och även möjligheten att ta emot och importera den hos kunden (om man har programvara från VISMA/SPCS), nejdå de har en egen fakturaväxel där det krävs separat avtal och massa avgifter både startavgifter och avgifter per faktura. Det borde inte vara svårare än att skicka/ta emot mejl för att ha elektronisk fakturering. Alla företag skulle kunna ha en egen mejlbox kan heta vad som helst men [email protected] borde väl vara ett bra val tycker jag. När någon skickar en faktura till mig i det standardiserade XML-formatet så ber jag dem skicka det till [email protected] och sedan ställer jag bara in i programmet att den ska logga in på detta mejlkonto och kolla om det kommit ett korrekt formatterat fakturamejl, ja ni fattar ..... Hur svårt kan det vara?!?!?!? Det finns redan några färdiga standarder för hur fakturor ska vara utformade i xml-format: Svesnka standarder: - sie - svefaktura Internationella standarder: - ebxml - oagis Många argumenterar att säkerheten är så svårt att hantera, jag säger då att det är skitenkelt att skicka en PDF-faktura utan säkerhet alls, det funkar skitbra.... Slå det om du kan.... Fördelen är ju uppenbar om jag i stället kan skicka en XML-formatterad faktura så kundens affärssystem direkt kan läsa in fakturan och visa upp den på skärmen, sen kan kunden skapa en PDF lokalt om denne vill det. Men all info i fakturan kan direktimporteras utan fel in i kundens affärssystem!!!! Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-26 klockan 01:27 |
||
Svara med citat |
2011-06-26, 01:46 | #36 | |||
|
||||
|
Nej, men min erfarenhet är att det är väldigt mycket upp till din företagskontakt att sätta priset. Vi tittade på det när vi hade en kund som "egentligen" krävde e-fakturering (offentlig verksamhet) och blev förvånade över att priset var så pass lågt. Har dock inget minne av summan nu.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|