Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FS-data norchalanta?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-17, 23:43 #31
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Kolla också kataloger och filer så inte någon har laddat upp något skumt som t.ex ett phpshell. En möjlighet är ju att nån använt ett säkerhetshål i en webbapplikation och laddat upp ett phpshell som sedan lämnar kontot öppet i stort sett.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 06:21 #32
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Mortekai Visa inlägg
...
Vi stoppar många "vanliga" injektionsattacker med hjälp av mod_security redan, vilket kanske förklarar varför vi inte alltid ser sås tora problem med färdiga system. Men visst har vi haft vår beskärda del av Joomla-hack också.

Jag håller inte med dig helt om rättigheterna. Webbservern ska inte kunna skriva till filer som har 755-rättigheter. Det är en större säkerhetslucka än att kräva 777-rättigheter imo.
Det är sällan som ett hack drabbar andra sajter än den sajt som blivit hackad, åtminstone har det vad jag vet aldrig hänt på Levonline, trots att vi kräver 777-rättigheter på de mappar som webbservern ska kunna skriva till.

Det är förvisso möjligt för andra kunder att ändra något på en 777:ad sajt, men det kräver att den som hackar vet vilka sajter som finns på andra kunders konton (eftersom vi inte ger other listrättigheter till public_html, och då måste man veta vilka domäner som användaren har där).

Å andra sidan kommer de flesta filer att ha skrivrättigheter för den egna användaren, eftersom användaren tycker det är opraktiskt att inte kunna ändra sina egna filer, och att ge webbservern skrivrättigheter till alla filer på kontot kan potentiellt ställa till mycket problem för den enskilda kunden. Att bara kräva 755-rättigheter för att webbservern ska kunna skriva (vilket råkar vara samma rättigheter som behövs för att den egna användaren ska kunna skriva till filerna) gör ju då i praktiken att webbservern kan skriva till hela kundens hemkatalog, vilket öppnar upp mycket för den som hittar säkerhetshål i kundens sajt. Med 777-rättigheter kan man i alla fall välja själv vilka mappar som ska vara skrivbara.

Min favoritlösning är en där det krävs 775-rättigheter för att webbservern ska kunna skriva till filer, och att man köra webbservern som en annan användare än kunden, men som en unik användare för varje kund och i en unik grupp. Eller ännu snyggare är om man lyckas sätta upp ordentliga SELinux-regler...
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 15:28 #33
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Prova att sätta upp en ledig server utan mod_security eller suphp/suexec, lägg på en Joomla installation med dom mest utsatta modulerna och skriv sedan en post om vilka moduler som ligger där...kan vara spännande att se hur länge den står oinfekterad

Jag skulle gärna vilja veta mer om vilka säkerhetsrisker som ligger i en 755 sajt jämfört med en 777 sajt (generaliserad så det heter duga, men du vet hur jag menar ) och jag skulle också gärna höra mer om din favoritlösning om du vill dela med dig?
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 15:52 #34
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av Mortekai Visa inlägg
Prova att sätta upp en ledig server utan mod_security eller suphp/suexec, lägg på en Joomla installation med dom mest utsatta modulerna och skriv sedan en post om vilka moduler som ligger där...kan vara spännande att se hur länge den står oinfekterad
Skrev en post på flashback att betatestare sökes för ett community med den och den modulen i joomla :P
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017