Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fundersam över ett företag

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-04, 14:01 #31
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
Gör det själv om det inte är så avancerat. Be bara någon göra designen för att implementera det själv så sparar du pengar.
Kan inte ett smack. Men det som jag har beskrivit det låter enkelt att göra men sen om det är enkelt eller inte det vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
Om du inte besitter den kunskapen så ställ frågan till din kompis om vilka summor som kan vara realistiska för hela projektet.
Eftersom det är min kompis, så är det "kompispris" som jag fick utav honom och det var 2500kr för allting. Vore vi inte vänner så hade han tagit runt 4500-5000kr för allting för det inga avancerade saker så han. Design och utveckling av VBulletin som tar 1-2 veckor om man jobbar heltid sedan är det färdigt.

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-04 klockan 14:05
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-04, 14:31 #32
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
1-2 veckor = 40-80 h och säg 5000 kr
62.5 - 125 kr / timme.

Det låter i mina öron inte så realistiskt. Vet inte om du tog i med tiden eller hur du tänker.

Ta din kompis då, då hans pris är så bra, kompispris eller ej.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-04, 16:59 #33
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
Det låter i mina öron inte så realistiskt.
Det beror på om han driver sitt företag i vinstsyfte och är ett kapitalstsvin eller har det som en hobby..

En del kanske har ett heltidsjobb. När det finns tid över, kvällar och helger så kanske dom väljer att programmera och designa sidor åt kunder då istället.

Han kanske tar 5000kr för min sida, men han kanske har väldigt många stamkunder eller engångsprojekt. Sedan kanske han ger bra service, är lyhörd och uppför sig på ett professionellt sätt gentemot sina kunder. Sen finns den andra halvan som tar 50000 eller mer för samma sida och har en eller två kunder per år och beter sig som svin mot kunderna.

När jag drev mitt företag t ex då köpte jag in varorna, sålde dessa så att jag tjänade några hundralappar bara och detta gjorde jag för att det var kul och inte för att dra in miljontals kronor, bli ekonomiskt oberoende, äga en egen ö på Maldiverna och betjänter som springer efter mig.

Alla är inte lika giriga i att tjäna pengar och fylla kontoutdraget med sexsiffriga belopp varje gång. Sedan ska man inte pissa mig på ryggen och låtsas som att det regnar.

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-04 klockan 18:15 Anledning: Hittade ett stavfel...
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-04, 19:08 #34
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Det beror på om han driver sitt företag i vinstsyfte och är ett kapitalstsvin eller har det som en hobby..
Måste denna tråd innehålla så mycket sura miner och personliga påhopp?

125kr / timme är en väldigt låg summa för denna branch. Att leva på sitt företag och få det att gå runt betyder inte att man är ett kapitalistsvin..
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-04, 19:24 #35
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
haha vi räknar vidare här då... 6000kr för 2 veckors jobb det blir som sagt 62,5kr/h o det är ju givetvis inkl moms eftersom du är privatperson och då ska man alltid ange priser inkl moms. 62,5h - moms = 50kr. sen drar vi av egenavgifter och så är vi nere på 37,5kr innan skatt.. såna här gulduppdrag ger mig en månadslön på 6600kr brutto (vid 100% beläggning) och då har jag inte tagit hänsyn till all admintid tex fakturera, bokföra o sen tillkommer blabba i telefonen med dig när det blir några frågetecken etc. kapitalistsvin eller ej, men jag undrar vem det är som försöker pissa folk på ryggen

Kontentan: Antingen får du någon hemmapulare som bor hos mamma o därför kan sälja sig hur billigt som helst. Problemet är att såna ofta kan tröttna och gå under jord efter halva tiden, vilket innebär att du får börja om ytterligare en gång. Eller så får du något skumt offshorebolag som har anställt slavar eller nåt. Du kan glömma indier, de är svindyra , tar säkert över 150kr i timmen, de allra billigaste. De vill nämligen bli ekonomiskt oberoende de också o ha betjänter o köpa egna öar på maldiverna.

Men jag önskar dig lycka till med ditt forum
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-04, 19:48 #36
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
En del kanske har ett heltidsjobb. När det finns tid över, kvällar och helger så kanske dom väljer att programmera och designa sidor åt kunder då istället.

Han kanske tar 5000kr för min sida, men han kanske har väldigt många stamkunder eller engångsprojekt. Sedan kanske han ger bra service, är lyhörd och uppför sig på ett professionellt sätt gentemot sina kunder. Sen finns den andra halvan som tar 50000 eller mer för samma sida och har en eller två kunder per år och beter sig som svin mot kunderna.
Varför skriver du så hypotetiskt? Det är inte bara svart och vitt.
Ät lite pepparkakor, det är snart jul.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-04, 20:03 #37
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av alager Visa inlägg
Måste denna tråd innehålla så mycket sura miner och personliga påhopp?
Påhopp? Sura miner? Jag ser inga, vart? Olika åsikter, olika erfarenhet m.m är vad det handlar om, inte mer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av alager Visa inlägg
125kr / timme är en väldigt låg summa för denna branch.
Självklart är det en löjligt låg timpenning, det håller jag med om och det har jag sagt till honom - du har ju kunskapen, erfarenheten och intresset, varför gör du inget åt det för? Är man född med att utveckla sidor, har man det i blodet och är man duktig på det så ska man självklart satsa på det som allt annat som man brinner för.

Däremot är det förbannat tråkigt när människor trycker ner en i bottenslammet när dom inte har en aning om vilka kunskaper man själv sitter på inom olika ämnen och vilka erfarenheter man har.

Jag säger inte att ni är totalt värdelösa och inte duger åt någon kund, tvärtom - jag kan hysa väldigt stor respekt för er här inne. Samtidigt tacklar jag inte vad som helst med ena skridskon på isen.

Citat:
Ursprungligen postat av alager Visa inlägg
Att leva på sitt företag och få det att gå runt betyder inte att man är ett kapitalistsvin..
Nej nej. Däremot är det som jag säger. En del vill verkligen kunna leva på något man har kunskap inom och något man brinner för och en del, den andra skaran kanske vill syssla med detta när ledig tid finns, just så arbetar min "php-kompis" som han numera heter. När tid finns, då arbetar han.

Sen vill han inte bygga sidor ifrån ingenstans på rekordtid, utan samtidigt som han kodar och designar en sida så vill han lära sig också, komma ihåg det han har gjort och försöka förbättra det till nästa gång. Han har många många gånger berättat för mig om kunder som han mer eller mindre vill dräpa i en sunkig insjö i norrlands skogar. Samtidigt finns det guld och diamanter att hämta i den här branschen precis som i andra branscher, det gäller bara att ha "det" som det så fint heter.

Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
Varför skriver du så hypotetiskt?
Är det inte så, att en del programmerar och designar på sin fritid? Jag tror ju inte speciellt många privatpersoner klarar av att leva på detta, att kunna dra in 15-18 tusen rent i månaden efter skatt, sociala avgifter och annat. Då måste man vara unik i branschen.

Glömde ju svara på ditt inlägg, fy skäms på mig!

Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
haha vi räknar vidare här då... 6000kr för 2 veckors jobb det blir som sagt 62,5kr/h o det är ju givetvis inkl moms eftersom du är privatperson och då ska man alltid ange priser inkl moms. 62,5h - moms = 50kr. sen drar vi av egenavgifter och så är vi nere på 37,5kr innan skatt.. såna här gulduppdrag ger mig en månadslön på 6600kr brutto (vid 100% beläggning) och då har jag inte tagit hänsyn till all admintid tex fakturera, bokföra o sen tillkommer blabba i telefonen med dig när det blir några frågetecken etc. kapitalistsvin eller ej, men jag undrar vem det är som försöker pissa folk på ryggen

Kontentan: Antingen får du någon hemmapulare som bor hos mamma o därför kan sälja sig hur billigt som helst. Problemet är att såna ofta kan tröttna och gå under jord efter halva tiden, vilket innebär att du får börja om ytterligare en gång. Eller så får du något skumt offshorebolag som har anställt slavar eller nåt. Du kan glömma indier, de är svindyra , tar säkert över 150kr i timmen, de allra billigaste. De vill nämligen bli ekonomiskt oberoende de också o ha betjänter o köpa egna öar på maldiverna.

Men jag önskar dig lycka till med ditt forum
Summan av allting är jag som säger - vill man programmera och designa på heltid, ha detta som ett arbete och kunna försörja sig på detta till penisionen så är summan för mig som kund att betala en annan.

Sen kanske jag är jävligt jobbig att ha och göra med som kund. Men som inom alla andra branschen, betalar jag för 50 tusen för min startsida och mitt forum då förväntar jag mig ett väldigt väldigt gott resultat också. Betalar jag 100 tusen då ska företaget eller personen kunna läsa mina tankar hur jag vill ha det, förstå hur jag vill ha det efter första kontakten och även kunna Vbulletin på ett expert-nivå.

Som det heter "Man får det man betalar för". Så är jag som kund också som jag skrev ovan. Betalar jag 50 tusen eller mer för min startsidan + design, inlägg av länkar, text och bilder. Sedan utveckling av Vbulletin, då förväntar jag mig något också.

Annars ett mycket bra och konstruktivt inlägg av dig. Ska ta till mig det du skrev.

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-04 klockan 21:26 Anledning: Glömde svara på ett inlägg..Lägger in svaret här..
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-05, 15:14 #38
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Summan av allting är jag som säger - vill man programmera och designa på heltid, ha detta som ett arbete och kunna försörja sig på detta till penisionen så är summan för mig som kund att betala en annan.
Varför då? Oavsett om du lever på det eller har det som hobbyverksamhet lägger du ner samma tid på arbetet. Varför ska du ta mindre betalt bara för att du gör det på fritiden?
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-05, 15:35 #39
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av alager Visa inlägg
Varför ska du ta mindre betalt bara för att du gör det på fritiden?
För att man kanske inte är ute att tjäna pengar utan endast som en fritidssysselsättning. Skulle jag arbeta som programmerare eller designer och göra detta på fritiden, trots att jag är riktig duktig så skulle jag inte ta hejdlösa priser. Det är ju något jag väljer själv att göra på fritiden, väljer jag att inte göra det på fritiden utan att det blir ett måste då blir summan den högre.

När jag drev mitt företag t ex, så köpte jag in produkter och sålde sedan dessa och gick med vinst i några hundralappar bara. Samtidigt kunde jag höjt priserna också och haft det som heltidsjobb men jag ville testa mig fram och se hur det gick.

Min "php-kompis" kanske gör samma sak, testar sig fram och ser hur det går och är det stor efterfrågan på hans tjänster, ja då kan man ju räkna ut själv vad priset blir för att anlita honom. Jag säger inte heller att jag ska anlita honom bara för att han är billig, bor nära och att jag kan säga till honom exakt hur jag vill ha det utan att han kastar ut mig, ignorerar mina önskemål och säger att det räcker nu.

Samtidigt tycker han att det är roligt och bra att jag ställer höga krav på det jag vill ha på min sida för då utvecklas han och stannar inte i utvecklingen när det handlar om avancerade saker som han tidigare inte har gjort men däremot testat och läst om.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-05, 15:54 #40
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Jag kodar gärna med glädje din vbulletin-site på fritiden, helt gratis. Borde absolut inte ta mer än två veckor. Fast då kan väl du renovera min lägenhet åt mig? Jag vill ha parkettgolv i eketrä i vardagsrummet och den fula oranga plastmattan i badrummet är jag trött på. Där vill jag ha kakel såklart. När du ändå håller på kan du väl byta ut toalettstolen också? Och installera en ny duschkabin.

Glöm inte att sätta upp markiser på balkongen. De måste vara röd-vit-randiga eftersom brfn kräver det. Dessutom kan det bli lite skitigt ibland så det är väldigt bra om du har med dig diskhandskar och dammsugare så att du kan diska och städa också.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017