FAQ |
Kalender |
2010-03-22, 21:33 | #31 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Kära du. Det fanns väldigt, VÄLDIGT många andra platser som man kan "placera" ( Som ni så känsligt sade. Menar ni bosätta kanske?) invandrare på... Var inte naiv... Anledningen till att jag skrev Rosengården var att jag blandade ihop det med ett område här i Helsingborg. Förlåt om jag sårade dina känslor... Jag vet att Rosengård har varit ett väldigt fint område; även att alla delar är inte lika dåliga som andra. Den delen av Rosengård som är "ghettot" har verkligen inte en medellön på 71k. Du kan inte kolla upp medel lönen på hela Rosengård när det bara är en viss del som har det "sämre". Man kan inte kolla upp medel lönen i LA och sedan anta att LA's Ghettot har likadan medel lön. Senast redigerad av Lancelot den 2010-03-22 klockan 21:38 |
||
Svara med citat |
2010-03-22, 22:16 | #32 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag tycker inte man ska skönmåla (rent generellt, inte du klein) vänstern, det är en ideologi som också är väldigt demokratifientlig. Lars Ohly och Vänsterpartiet har dock varit bra på att tvätta bort det. Har vi redan glömt VPK:s resor till DDR? Men mycket har väl hänt sedan Warszawapaktens sammanbrott, eller?? |
|||
Svara med citat |
2010-03-23, 03:55 | #33 | |||
|
||||
|
Åter till ämnet. Jag upptäckte att Svenska Dagbladet har länkat till Sverigedemokraterna.de utan NoFollow från denna artikel.
|
|||
Svara med citat |
2010-03-23, 04:56 | #34 | ||
|
|||
|
Kruxet är väl att vi ta emot fel sorts invandrare / flyktingar.. Sedan är de ett system där man myggla väldigt mycket. Många flyktingbarn är inte flyktingbarn, utan vuxna människor.
Grundregeln är väl att alla skall få en chans. Det börja dock bli Stack over flow nu på den här fronten. Jag tycker att Sverige skall frysa sitt flykting emottagande i ca 5 år framöver. För att får ordning på de problem som finns. Skärpa upp reglerna , stjäl man en snickers 3:e gången så åker man hem. Punkt. Men är svåra frågor, för partier som SD gör inte saken lättare. Sedan har jag känsla av de grupper som vi har mest problem med är inte från Mellanösten / Afrika utan från forna Sovjet stater. Citat:
|
||
Svara med citat |
2010-03-23, 05:12 | #35 | ||
|
|||
|
Du glömmer en sak! SD har är väldigt starka i Skåne, men i Stockholm och Norrland existera inte partiet. Utan Stockholm , så har du svårt att få mandat i Riksdagen. Det ser man i EU valet, där existerade inte SD i 08:a området.
Jag upplever inte invandringen som något negativt, men vi har inte haft samma problem som i Malmö. Det kan också göra med Sthlm är en svår region att bosätta sej i, pga höga bostadspriser och brist på hyres lägenheter. Sedan är regionen en storstad, vi har haft invandrare sedan 60 talet. Men kommer folk från andra sidan världen och slå sej ner i Eslöv , sedan skapa en massa problem, klart att folk bli skeptiska .. Citat:
|
||
Svara med citat |
2010-03-23, 07:06 | #36 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Varför ska man förvisa invandrare som snattar, men inte andra svenskar som gör det? Och vilket problem löser det att förflytta brottslingar? Att ens antyda att det är invandrare som är roten till något problem är samma sak som att köpa rasisternas retorik; att det skulle vara skillnad på folk och folk. Det är INTE invandrare som är problemet. Folk som är arbetslösa och fattiga blir lätt upprörda (och uppjagade för den delen), och det där grundproblemet finns. Vet man inte hur det ska gå i framtiden blir man otrygg, och det gäller både vuxna och barn. Har alla vuxna jobb så går det bra för landet, folk känner sig trygga och många problem försvinner. Ett bra exempel är LAS, lagen om anställningsskydd. Många hävdar (troligen med all rätt) att den står i vägen för unga på arbetsmarknaden, men LAS är ju faktiskt i vägen för alla som är nya på den svenska arbetsmarknaden - dvs även för invandrare. Om man underlättar småföretagandet så kan fler bygga sitt eget företag, fler kommer i arbete och fler människor får trygghet i sina liv. |
|||
Svara med citat |
2010-03-23, 07:32 | #37 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Även om jag håller med dig på det stora hela (inte helt vad gäller LAS dock men det hör knappast hit) och inte vill hjälpa SD-tomtarna i tråden så missar du en sak, Emil. Man kan inte utvisa svenskar
Citat:
StateCollapse skrev tidigare (möjligt att det var i det raderade inlägget) att vi behöver pengar för att satsa bland annat på jobb. Lösningen på arbetslösheten är inte att skapa en massa kommunala och statliga jobb som inte behövs senare utan bara kostar pengar. Det ligger på hela befolkningens ansvar att skapa jobb åt sig själva och andra och det kommer att vända allteftersom. Flera av de företagare som tidigare livnärt sig som underleverantörer till Volvo och SAAB har hittat nya produkter som inte nödvändigtvis riktar sig till bilindustrin. På så vis tjänar vi pengar på de skapade jobben istället för att förlora men en viss arbetslöshet kommer i princip alltid att finnas. Det är något vi får leva med. En del vill inte jobba, en del vill inte utbilda sig, det sker behovs- och kompetenskravsförändringar hela tiden osv.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-23 klockan 07:43 |
||
Svara med citat |
2010-03-23, 08:49 | #38 | ||
|
|||
|
Därför en Svensk kan inte förvissa av juridiska skäl. Jag tycker dock att en Svensk som stjäl en Snickers vid 3:e tillfället skall ha ett fängelsestraff. Men att flykting som snattar eller upp håller sej i Sverige för begå brott, skall kunna avvisa.
Men Smålänningar har alltid klarat sej, det har Åsa Nisse funligheten i blodet. Jag säger inte att problemet är invandrare eller flyktingar, men bör dra ner emottagande, det kostar ändå väldigt mycket skattepengar, det ge dåligt avkastning tillbaka. Nu vet inte siffrorna stämmer, men enligt uppgift skall ett ensamkommande flyktingbarn kosta 1900:-/ dagen. Det känns att man kan få ner den här kostnaden drastiskt. Hur svårt kan det vara att göra detta för typ 200:- om dagen? Visst det kanske inte bli samma mtrl:a standard som när man kostar 1900:- om dagen, men man får mat och husrum.. Det är bättre att man sänker skatterna istället för bränna miljarder på något som ändå skapa vissa problem i samhället. Sänk kostnader för att anställa, arbetsgivaravgiften är en grej, sedan har du ansvaret för sjuklön.. Inte konstig att ingen att råd att anställa idag. Ändå säger man att jobben ligger hos små företagen. Jag känner en småföretagare, han anställde en från Irak, vissligen med lite hjälp av staten. Visst det var lite inkörningproblem i början, han är lika duktig som en "svensk", så jag tro att man även skall ge människor en chans också, många bli dumpade ute förorten. Sedan får ordning på områden där det finns problem.. När man börja tvinga kommunerna att ta emot flyktingar, då går man över gränsen också, alla kan kanske inte ta emot flyktingar eller vill. Det viktigast med flyktingar är skyddad dem undan krig, inte att de måste bo just i Sverige, det kan lika bra bo några år på Ukraniska slätten i väntan på att det bli fred i deras hemland, där får trygghet av EU och FN istället av Sverige. Igengäld så skicka FN och EU in trupp i deras land för att skapa fred. LAS är både ett problem och en fördel, har själv fått uppleva bristerna i LAS, vilket är förklaringen varför ingen anställer folk över 55 år. Men man förstår att på en del myndigheter sitter många som har det tryggt med LAS. Citat:
Senast redigerad av klein den 2010-03-23 klockan 08:52 |
||
Svara med citat |
2010-03-23, 08:55 | #39 | ||
|
|||
|
Instämmer! När SAAB underleverantörer ställer om sig, då skapar nya jobb. Se på AGA idag säljer det bara gas, förr i tiden byggde radio och tv apparater. Alltså världen förändras, det som kan ställa om sej snabbast, är det som kan hämta sej snabbast. Länder med stora svarta ekonomier har återhämta sej snabbast ur krisen.
Men det måste också bli billigare att anställa folk i Sverige, annars kommer all produktion att hamna i Asien till sist. Citat:
|
||
Svara med citat |
2010-03-23, 09:48 | #40 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Seriöst att ange Wikipedia som källa... Du har inte så höga studieskulder va? |
||
Svara med citat |