Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dölja Whois

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-28, 15:10 #41
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Fniss.. - jag säger bara att det händer "hela tiden" för att slippa gå in på saker jag inte bör..
Eh, jag har då aldrig hört talas om att något sådant skett på ett bolag i UK som registrerats och använts enligt min hypotes ovan och även om så skedde så skulle det troligtvis inte vara speciellt svårt att få domänadresserna överlåtna på ett legitimt sätt i samband med att det likviderades (precis som kippex skrev). Men vad vet jag...

Citat:
Det kanske är aktuellt att bekanta sig med de registreringsvillkor som var registrant accepterat iom sina registreringar. Relevant för detta torde vara kapitel 9 (speciellt 9.1.4).
http://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf
Kör på! Registertvättar är bara positiva, så länge ni inte gör det mot UC och ändrar privatpersoner till egna firmor och tvärtom Men jag tror inte ni kan hitta något fel i många av de LTD bolag som namn registreras på idag. Av ren nyfikenhet, hur mycket har andelen domäninnehavare från UK ökat de senaste åren?

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Eng3l: Det går dessutom att komma betydligt lägre med årskostnaden om du nu skulle exkludera en fysisk person, vilken förvisso ökar risken för likvidation från obefintlig till.. minimal? Men det där kan du säkert bäst Även om det finns "bättre" länder för total anonymisering.
Nja, det vette fåglarna, har för mig att det görs kontroll av direktör och sekreterare av house of companies, men jag kan ha fel. Och visst finns det bättre länder för anonymitet men tyvärr tenderar smidigheten med bolagsregistreringar och annat bli svårare ju mer anonym det går att bli, har jag hört.

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Vidare, om jag nu inte är trött, har jag för mig att aktiekapital kan vara £1 i UK så om man nu tycker den lösningen verkligen är intressant är det ju genomförbart för de flesta.
Stämmer bra att aktiekapitalet kan vara så lite som £1.

Senast redigerad av eng3l den 2011-04-28 klockan 15:15
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 15:23 #42
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Mycket flitig postare

Citat:
Visst är det så att registrarerna enligt avtalet ska kontrollera att samtliga obligatoriska uppgifter finns med och att de är aktuella och valida.
Men jag förstår inte hur det skulle vara ett motsatsförhållande eller varför du ställer frågan.

Det kanske är aktuellt att bekanta sig med de registreringsvillkor som var registrant accepterat iom sina registreringar. Relevant för detta torde vara kapitel 9 (speciellt 9.1.4).
http://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf
Det var väl menat som en pik till registrarers otillräckliga avtalade valideringsprocess och att detta resulterar i att allt detta arbete istället sköts från registryt, med det sagt varken tror eller anser jag det vara realistiskt att man inte behöver ett ytterligare kontrollorgan i form av abuseansvarig m.fl.

Jag personligen anser iaf att whois bör vara anonym och att det skulle resultera i att ni som registry skulle få färre "fulregistreringar", även om detta idag kanske inte ses som ett reellt problem. Behöver väl inte diskutera vidare det här kommer inte leda någon vart ändå, så länge det inte sker en ändring i toppdomänlagen.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 15:37 #43
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Eh, jag har då aldrig hört talas om att något sådant skett på ett bolag i UK som registrerats och använts enligt min hypotes ovan och även om så skedde så skulle det troligtvis inte vara speciellt svårt att få domänadresserna överlåtna på ett legitimt sätt i samband med att det likviderades (precis som kippex skrev). Men vad vet jag...
Osäker på om det varit dormant (men det tror jag åtminstone i ett av de senare) däremot osäker på om det varit likvidationer.. tror snarare på att det är allt annat än frivilliga konkurser och såvitt jag känner till är det endast konkursförvaltaren som har rätt att teckna företaget och dess tillgångar - med andra ord - skulle en tidigare företrädare göra ägarbyten på det kursade bolagets domäner - så är det utan tvivel fängelse med på straffskalan.

Citat:
Kör på! Registertvättar är bara positiva, så länge ni inte gör det mot UC och ändrar privatpersoner till egna firmor och tvärtom Men jag tror inte ni kan hitta något fel i många av de LTD bolag som namn registreras på idag. Av ren nyfikenhet, hur mycket har andelen domäninnehavare från UK ökat de senaste åren?
Nu förstår jag inte vad du insinuerar eng3l - förstår jag dig rätt om du fiskar efter andelen informationsfel i registrantdatat för passiva LTD-bolag som innehavare av .se-domäner eller ska jag förstå det som att din arbetsgivare skulle vara verksamma med den typen av passiva LTD-bolag - förklara gärna vad du menar, så att jag har möjlighet att svara..typ

Andelen utländska registranter har ökat de senaste åren, en del av ökningen sker från brittiska bolag..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 15:47 #44
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Det var väl menat som en pik till registrarers otillräckliga avtalade valideringsprocess och att detta resulterar i att allt detta arbete istället sköts från registry
Nej det var inte menat så alls - utan vissa spärrar kan skötas från registrarer - andra i registrets produktionssystem, andra begränsningar kan sättas och det går även att manuellt kontrollera i många olika led. Men visst sköts det sköts olika bra och energiskt hos olika registrarer - men å syven å sist är det alltså innehavararens ansvar och skyldighet..

Men det ligger i .SE:s intresse att ha ett så uppdaterat register som möjligt och vi har som jag berättat såväl automatiska triggers och gör manuella kontroller för att ha ett så bra register som möjligt, för att innehavare inte ska riskera att förlora sina domäner pga av felaktigheter eller gamla eller felaktiga adresser mm som försvårar förnyelser..
Oläst 2011-04-28, 15:48 #45
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Osäker på om det varit dormant (men det tror jag åtminstone i ett av de senare) däremot osäker på om det varit likvidationer.. tror snarare på att det är allt annat än frivilliga konkurser och såvitt jag känner till är det endast konkursförvaltaren som har rätt att teckna företaget och dess tillgångar - med andra ord - skulle en tidigare företrädare göra ägarbyten på det kursade bolagets domäner - så är det utan tvivel fängelse med på straffskalan.
Kursa ett bolag som inte haft någon verksamhet? Någonsin? Njaaa.. Och självklart så skulle sådana överlåter kunna ske enligt konstens alla regler. Men som sagt, mig veterligen har det inte skett i alla fall så att använda det som ett argument mot denna typ av registreringar tycker jag inte riktigt håller.

Citat:
Nu förstår jag inte vad du insinuerar eng3l - förstår jag dig rätt om du fiskar efter andelen informationsfel i registrantdatat för passiva LTD-bolag som innehavare av .se-domäner eller ska jag förstå det som att din arbetsgivare skulle vara verksamma med den typen av passiva LTD-bolag - förklara gärna vad du menar, så att jag har möjlighet att svara..typ
Jag insinuerar ingenting annat än att jag inte tror att ni kan få speciellt många namn avregistrerade genom registertvätt eftersom jag tror att i princip alla är legitima och namnen således registrerade på ett korrekt sätt. Jag representerar mig själv på detta forum och delar med mig av mina egna personliga erfarenheter (eller hypoteser för den delen), vare sig min nuvarande, tidigare eller potentiellt framtida arbetsgivare ska blandas i denna diskussion.

Citat:
Andelen utländska registranter har ökat de senaste åren, en del av ökningen sker från brittiska bolag..
Ja det är jag också övertygad om, men frågan var hur mycket för att kunna få en bild av hur många sådana registreringar som sker. Men om det är svårt att plocka fram så behövs det inte, det var enbart av nyfikenhet som sagt.
Oläst 2011-04-28, 15:54 #46
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Nja, det vette fåglarna, har för mig att det görs kontroll av direktör och sekreterare av house of companies, men jag kan ha fel. Och visst finns det bättre länder för anonymitet men tyvärr tenderar smidigheten med bolagsregistreringar och annat bli svårare ju mer anonym det går att bli, har jag hört.
Den kontrollen görs vid uppstartsfasen. Därefter räcker det om bolaget är skrivet på en adress och har en kontaktperson. Minns inte vilket datum i huvudet och orkar inte heller leta, men UK, likt Sverige har tagit bort så det inte längre krävs en revisor/revision för Ltd's som har lägre än £X' i omsättning.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 16:25 #47
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Kursa ett bolag som inte haft någon verksamhet? Någonsin? Njaaa.. Och självklart så skulle sådana överlåter kunna ske enligt konstens alla regler.
..ja konkursförvaltaren kan..
och att agera placeholder = äga = förvalta egendom/imateriella värden
Förvalta kan man tydligen göra på flera sätt - även ingå avtal, bankkonton och pantsätta..
(Detta kanske kan ge en liten hint om varför man inte bör anlita "trustworthy UK-Director!?)

Citat:
Jag insinuerar ingenting annat än att jag inte tror att ni kan få speciellt många namn avregistrerade genom registertvätt eftersom jag tror att i princip alla är legitima och namnen således registrerade på ett korrekt sätt. Jag representerar mig själv på detta forum och delar med mig av mina egna personliga erfarenheter (eller hypoteser för den delen), vare sig min nuvarande, tidigare eller potentiellt framtida arbetsgivare ska blandas i denna diskussion.
Fy sjutton vad det var skönt att höra - ber om ursäkt för att jag inte förstod hur du menade ett tag - blev riktigt orolig där ett tag..

Citat:
Ja det är jag också övertygad om, men frågan var hur mycket för att kunna få en bild av hur många sådana registreringar som sker. Men om det är svårt att plocka fram så behövs det inte, det var enbart av nyfikenhet som sagt.
Jag tror inte att jag bör ge dig några exakta siffror kring din fråga, men jag kan säga att den typen av bolag du specifikt är intresserad av kommer med registreringar stötvis och därför lite halvmarigt att ge en bra dagssiffra, men dusterna brukar komma i 50-100 st
Oläst 2011-04-28, 16:40 #48
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
..ja konkursförvaltaren kan..
och att agera placeholder = äga = förvalta egendom/imateriella värden
Förvalta kan man tydligen göra på flera sätt - även ingå avtal, bankkonton och pantsätta..
(Detta kanske kan ge en liten hint om varför man inte bör anlita "trustworthy UK-Director!?)
Jo jo, men ett AB kan gå i konkurs också så man kanske ska registrera alla sina namn på sig själv privat istället så inte konkursförvaltaren kan ta dom? Fortfarande inget argument mot placeholder reggar, om bolaget är registrerat genom ett bra och välrenommerat juridiskt ombud!

Citat:
Fy sjutton vad det var skönt att höra - ber om ursäkt för att jag inte förstod hur du menade ett tag - blev riktigt orolig där ett tag..
Har faktiskt ingen aning om vad det var du trodde men tror vi lämnar det, bra att vi förstår varandra!

Citat:
Jag tror inte att jag bör ge dig några exakta siffror kring din fråga, men jag kan säga att den typen av bolag du specifikt är intresserad av kommer med registreringar stötvis och därför lite halvmarigt att ge en bra dagssiffra, men dusterna brukar komma i 50-100 st
Haha, men man kanske kan få en uppdatering när IDN kampanjerna är slut?
Oläst 2011-04-28, 17:50 #49
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Fortfarande inget argument mot placeholder reggar, om bolaget är registrerat genom ett bra och välrenommerat juridiskt ombud!
..eller så var det just ett argument för att just engagera någon du verkligen litar på för att undvika problem...kan nog tolkas lite olika det där..

Citat:
Har faktiskt ingen aning om vad det var du trodde men tror vi lämnar det, bra att vi förstår varandra!
Jag trodde ingenting - jag blev nog mest rädd tror jag..

Citat:
Haha, men man kanske kan få en uppdatering när IDN kampanjerna är slut?
Det har jag svårt att tro.. vanligtvis kommuniceras denna typ av info endast vid registrarsammanslutningar..och..nej just det ja, du jobbar inte för en sån längre..

Skojade bara - jag vet inte vad jag kan få fram men ska se vad jag kan göra..
Oläst 2011-04-28, 19:28 #50
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
..eller så var det just ett argument för att just engagera någon du verkligen litar på för att undvika problem...kan nog tolkas lite olika det där..
Jag har aldrig påstått att placeholdern skulle vara vem som helst, självklart ska dess director vara en person/företag man litar på för att undvika eventuella problem.

Citat:
Det har jag svårt att tro.. vanligtvis kommuniceras denna typ av info endast vid registrarsammanslutningar..och..nej just det ja, du jobbar inte för en sån längre..

Skojade bara - jag vet inte vad jag kan få fram men ska se vad jag kan göra..
Yes, jag vet att det är det men jag ser ändå att dom siffrorna i allra högsta grad kan belysa graden av den reella problematiken som vi diskuterar här.

Men i grund och botten tror jag det är så att entreprenörer och andra personer med exceptionell framåtanda och kreativitet alltid kommer att hitta egna metoder och lösningar på problem de stöter på om ingen enkel lösning finns tillgänglig. Detta bidrar i allra högsta grad till utveckling och framåtanda och då gäller det inte enbart hos .SE/IIS!

Senast redigerad av eng3l den 2011-04-28 klockan 19:48
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017