Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gör tågvärdarna rätt eller fel?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-21, 18:03 #41
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Det gäller just de dagar som hållplatskontroller är bokade. Hållplatskontroller är när en buss/vagn
stoppas helt och 20 kontrollanter går på och kollar allt och alla. När de är klara får nya resenärer gå på.

Dessa är inte jättevanliga (har kritiserats rejält), men just då så lägger de in en medveten fördröjning i
SMS-systemet.

Har välunderättade källor inom Västtrafik.


Hittade visst en länk om just detta:

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/v...storkontroller

"Vid vanliga kontroller där tre kontrollanter kliver på vid en hållplats hinner många som saknar biljett antingen kliva av eller till och med köpa en sms-biljett innan de kontrolleras.

– Vi har haft problem med det. Man ska skicka sms:et innan man kliver på vagnen. Vi har byggt in en fördröjning så att det tar ett tag innan man får kvittot på att man har betalat. Vi har gjort det för att det inte ska gå att skicka iväg ett sms precis innan kontroll, säger Krister Eliasson."

Nu står det i och för sig inte att de slår av och på denna fördröjning i systemet just vid kontrollerna eller om de alltid är fördröjda något, men jag gissar det skulle bli ett ramaskri om detta skedde vid varje kontroll och att alla resenärer drabbades... När jag använder kollektivtrafiken så köper jag sekunden innan jag kliver på och det har aldrig varit ett problem hittills och jag gissar väldigt många gör likadant. Då borde just kontrolldagarna vara ganska trista resdagar för samtliga i regionen...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 18:26 #42
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Tja.. Om man får sitt kvitto efter nån sekund eller minut är det kanske inte så många som reflekterar över.

SMS-biljetter är ju för de som reser sällan. Reser man ofta har man laddat VT-kort eller periodkort.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 18:40 #43
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Nu står det i och för sig inte att de slår av och på denna fördröjning i systemet just vid kontrollerna eller om de alltid är fördröjda något, men jag gissar det skulle bli ett ramaskri om detta skedde vid varje kontroll och att alla resenärer drabbades... När jag använder kollektivtrafiken så köper jag sekunden innan jag kliver på och det har aldrig varit ett problem hittills och jag gissar väldigt många gör likadant. Då borde just kontrolldagarna vara ganska trista resdagar för samtliga i regionen...
Jag skulle tro att samtliga dagar är kontrolldagar, snarare med få undantag.

Du ska beställa biljetten innan för att kunna visa upp den vid ombordstigning. Personligen har jag full förståelse för att man inte skickar sitt sms innan man faktiskt sett bussen. Hur kul är det att köpa en biljett till en buss som inte kommer - även om bussarna oftast kommer som de ska.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 18:41 #44
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Tilläggas ska väl att åtminstone SLs SMS-biljetter innehåller en tidsstämpel som kan användas för att avgöra när beställningen skickats.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 18:56 #45
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Var och en saknar dock befogenhet att kontrollera färdbevis, men har lika stor rätt att gripa den som begår ett brott på vilket fängelse KAN följa (att det sällan gör det spelar ingen roll i lagens mening).
Lite OT.
Men detta är något jag stör mig väldigt mycket på. Dvs att man har en straffskala för att få ta till tvångsåtgärder fast det i praktiken inte någonsin döms ut detta straff.

Samma sak gäller ringa narkotikabrott där fängelsestraff finns med i straffskalan för (miss)brukare för att ge polisen rätt att "tvångskissa" misstänkta som påtryckningsmedel. Dvs ett sätt att kunna straffa misstänkta eller jobbiga personer utan beviskrav.

Detta är ett felaktigt sätt att hantera ett rättssystem, där man bara skapar straffsatser för att kringgå avgränsningen av tillåtna tvångsåtgärder.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 21:25 #46
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Lite OT.
Men detta är något jag stör mig väldigt mycket på. Dvs att man har en straffskala för att få ta till tvångsåtgärder fast det i praktiken inte någonsin döms ut detta straff.

Samma sak gäller ringa narkotikabrott där fängelsestraff finns med i straffskalan för (miss)brukare för att ge polisen rätt att "tvångskissa" misstänkta som påtryckningsmedel. Dvs ett sätt att kunna straffa misstänkta eller jobbiga personer utan beviskrav.

Detta är ett felaktigt sätt att hantera ett rättssystem, där man bara skapar straffsatser för att kringgå avgränsningen av tillåtna tvångsåtgärder.
Lite så som du beskriver det fungerar det ju i verkligheten, men vad gäller rätten för envar att gripa den om begått ett brott på vilket fängelse kan följa så är det ju inte bara bedrägligt beteende i form av gratisåkande parasiter vi talar om utan även andra former av bedrägliga beteenden där det faktiskt döms ut fängelsestraff, om än sällan...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 08:15 #47
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Jo, fast för envarsingripande måste de vara väldigt säkra på att ett brott har begåtts. Olaga frihetsberövande är ett allvarligt brott och därför kan man inte hålla fast människor hur som helst. Misstanke räcker inte. Man kan inte hålla fast någon för att det ser ut som att den plankade.

Kontrollanterna har inga som helst extra befogenheter utöver de övriga passagerarna. Hade envarsingripande gällt hade vem som helst (en var) kunnat hålla fast vem som helst som vägrat visa upp giltigt färdbevis.
Väldigt säkra? Du uppvisar inte ett giltigt färdbevis, det är väl så säker man kan bli, eller hur? Sluta ynka dig och inse att du har fel. Att du sen kanske tycker att det inte borde vara så här är en helt annan sak.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 08:19 #48
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Läser man den artikel så skriver ju dom att dom gör ett brott rakt av.

"Kontrollerna går till så att fordonen stoppas vid en särskilt utvald hållplats och ingen tillåts gå av."

Dom har ju inge rätt att hindra folk att gå av på vald hållplats, man skulle ju hellre brutit nacken av fanskapet till kontrollant om man hade planerat gå av på den hållplatsen.

Bedrägligt beteende kan dom aldrig ens hävda, för dom kan aldrig veta om du har betalt eller inte för finns inget lagstöd som tvingar någon att behöva visa upp biljett.

I princip kan du själv använda envarsgripande på kontrollanterna för dom gör sig skyldig till olaga frihetsberövande.

Så hävdar utan problem att man kan kalla hela gruppen kontrollanter för grovt kriminella som dagligen utför grova brott.

För principen är att deras agerande är utan lagstöd och dom begår brott, enda dom kan göra lagligt är dom som frivilligt visar upp en biljett. Övriga kan dom inte röra.
Du är ute och cyklar vilket är vanligt för dig men nu får du ge dig. Du har fel om bedrägligt beteende och när du i samma andetag skriver att "man skulle ju hellre brutit nacken av fanskapet till kontrollant" så visar det bara på hur korkad du verkligen är. Att du inte har självinsikt att inse det är bara att beklaga.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 09:38 #49
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Lite så som du beskriver det fungerar det ju i verkligheten, men vad gäller rätten för envar att gripa den om begått ett brott på vilket fängelse kan följa så är det ju inte bara bedrägligt beteende i form av gratisåkande parasiter vi talar om utan även andra former av bedrägliga beteenden där det faktiskt döms ut fängelsestraff, om än sällan...
Jepp. Men om man misstänks för brottet "åka utan biljett", och detta brott aldrig någonsin har gett straffet fängelse så tycker jag det är fel att man kan använda tvångsåtgärder med hänvisning till att helt andra brott, som råkar ha samma benämning, kan ge fängelse.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 09:46 #50
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
jag får lite blandade känslor av denna video. Delvis tycker jag vakterna är förjävliga, de bryter emot lagen. På ett annat sätt tycker jag ... . ja verkar ju på videon som hon inte tog sin biljett riktigt där man ska, utan betalade för sin biljett när hon fick syn på kontrollanterna. Detta kan jämföras med en snattare som snattar en vara, och sen när man kommer på henne så betalar hon för den istället och sedan hävdar "vart e felet? jag har betalat för varan" Vad ska vi egentligen med tågvärdar till när de inte ens får hålla i en person utan att bryta mot lagen ? Och om denna kvinna nu va gravid också ska hon definitivt inte hoppa runt bland sätena som en tjackpundare. Hela denna situation kunde ha undvikits om hon bara snällt satt på sin plats - tog emot böterna och sedan bestred dem i efterhand. Hela denna situation kunde ha undvikits om hon betalat för sig som man ska NÄR man ska. Vakterna må bryta emot lagen ja, men tänk er själv i situationen.... de har säkert order uppifrån om att hålla kvar en person som vägrar visa legitimation tills polisen anländer... Vet inte om jag står på vakternas sida eller kvinnans sida i denna sak. Helklart mest synd om kvinnan, men slutar nog med att vakterna mister sina jobb. Sen är det riktigt riktigt irriterande att folk runt om lägger sig i så mycket.
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (0 medlemmar och 3 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017