Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vill du jobba från ett varmare land i vinter?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-04, 12:52 #51
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Men allt sådant är väl relevant för någon som är intresserad av tanken på att pysa dit?

Det är ju inte direkt så att man bara genom att skriva "jag vill med!" i tråden har bestämt med samtliga inblandade att man ska med utan sådana diskussioner får tas på annat sätt då jag antar att det är otroligt mycket mer de inblandade måsta bestämma tillsammans som lämpar sig bättre över telefon t.ex.

Så jag tycker det är vettigt att man kan ställa frågor om hur man kan leva där.

(och tack för ditt svar, knullis)
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 13:15 #52
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Standard hej

För dig som frågade vad matvaror kostar där om man vill laga själv. har två bra länkar til lde vanligaste stora ica maxiliknande kedjorna där :

Här är ett : http://www.tescolotus.com/showpromot...5&photoid=2820 priser angivna i baht 100 baht är ca 22kr laddar en aning segt.

http://www.bigc.co.th/en/
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 14:17 #53
Flyrib Flyrib är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 63
Flyrib Flyrib är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 63
hej kul tråd, har precis befunnit mig i Thailand , och kommer återvända dit inom kort precis som flera andra här.
Min bror har precis lagt upp en sida angående boende och så i det nämnda landet som kanske kan komma väl till pass bland alla svenskar därnere.
www.Thailandannonser.se

Hoppas vi ses därnere, kör ihop ngn WN träff eller så.

Senast redigerad av Flyrib den 2010-10-04 klockan 19:28
Flyrib är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 16:03 #54
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
@Knullis, bra information om kostnadsläget där nere. Jag har aldrig varit i Thailand själv så jag vet inte vad det kostar. Vet bara att folk sagt att det är billigt där

Vi väljer att åka till ett land som är billigt så att fler ska kunna åka med. Huvudtanken bakom är dock att njuta av värme och solsken istället för mörker och kyla i Sverige. Och att göra det tillsammans med ett stort gäng entreprenörer.

@Terabyte
Bra input om kostnader och effektivitet. Jag har inget boende i Sverige så jag har inga räkningar där. För andra är det nog annorlunda.

Huruvida man klarar av att vara effektiv eller inte är en del av utmaningen. Det är en av anledningarna till att jag och Christoffer vill ha med oss fler på resan. Att sitta i ett rum med 10 andra gör en mer motiverad att arbeta effektivt än om vi var själva på ett hotellrum.
Tore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 16:06 #55
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
Nu har Christoffer gjort en hemsida om projektet också:
http://www.paradisebusinesscamp.se/

På den finns det ett formulär där man kan fylla i en intresseanmälan. De som vill följa med mig och Christoffer kan fylla i det (inte bindande).
Tore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 16:13 #56
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av elitasson Visa inlägg
Snälla, låt inte detta bli en diskussion om matpriser i Thailand.
Jag är intresserad av detta projekt och tycker det är väldigt intressant att läsa om matpriser och andra kostnader i Thailand, även om det inte är bestämt att det blir till just Thailand det bär av, om jag förstått det rätt. Det är ju väldigt bra att veta hur mycket pengar man behöver för att klara sig.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 16:22 #57
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
jag gillar detta project som fan. har tidigare själv åkt till thailand 1-2 mån i stöten senast 5 jan - 5 mars . 2010 . och börjar bli bra sugen att haka på detta project med er.
Jag ska passa på att ge lite tips .

Vill ni bo så billigt som möjligt. ha snabbt bredband . och ha billiga restauranger och ,atäffarer i närheten så undvik de största turistorderna som phuket.
Ska ni ha snabbt bredband kan ni ju undvika öarna och som förslag tex rikta er in på att vara i tex HuaHin . ett lite lugnare ställe där allt är skapligt billigt . kan hitta väldigt billiga hus att hyra där. (kolla blocket) annars finns det ju billiga hotell med wifi o frukost för 100kr dygn.

Huahin ligger ett par timmars buss eller taxiresa ifrån bangkok. och kan ju kanske vara lämpligt då det är billigast oftast att flyga till bangkok går att hitta enkelflyg för ca 5-6.000kr om man åker efter december månad. december är alltid dyrast.

Angående vaccinationer så rekomenderas Twinrix som både skyddar mot hepatit A och hepatit B
hepatit A kan du smittas av mat och dryck där nere. medans hepatit B via kroppsvätskor. fast du inte tänk o ha sex med thaibrudar så kan saker hända! trampa på en glasbit eller riva sig på korall i havet så ta sprutan!
eller om du råkar ut för nåt allvarligare o behöver blodtransplantation.

Sjukvård är väldigt dyrt i thailand om du inte har en reseförsäkring. tveka inte teckna en!
billigast ca 1000kr månad. för en kortare resa räcker det med den försäkring du redan har hemma.
men ju fler försäkringar desto säkrare är du. så snåla inte med detta .

Twinrix måste ta misnt en månad innan man åker i 2 omgångar.
spruta ett en månad innan resa . spruta 2 en månad efter spruta 1 så har du skydd mot hepatit a och b.
spruta 3 kan du ta när du kommer hem som bara förslänger skyddet till 20 år. observera sprutorna är ganska dyra. ca 4-600 kr styck .

Finns inge direkt stora partyställen i huahin utan det är ett ställe jag kunde koncentrera mig bäst på att arbeta. fina stränder för sol o bad om dagar. o mysiga internetcafeer eller uteserveringar att sitta o jobba på om kvällarna o mornar.

Thailand ligger varmt om hjärtat till mig och är gärna med och diskuterar samt tipsar och svarar på frågor så mycket jag bara kan.

Senast redigerad av knullis den 2010-10-04 klockan 16:34
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 16:42 #58
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Kul idé, hoppas ni blir ett gäng som åker iväg, hade jag inte haft fru & barn så hade jag hängt med

Ett tips angående försäkring, jag har en anställd som har tröttnat på Sverige och jobbar ifrån Kambodja, jag tecknade den här försäkringen åt honom:

http://www.gouda-rf.se/page1790.aspx

och jag kan verkligen rekommendera den, han fick inbrott i sin bostad och blev av med kamera/dator/osv och Gouda löste det väldigt smidigt. Täcker även in sjukdom/osv. Det är lätt att man glömmer bort att sin vanliga hemförsäkring inte gäller om man är borta längre än 45 dagar, och oftast inte gäller alls om man jobbar.

Skulle ni få för er att kika på Kambodja (Sihanoukville) istället för Thailand så kan jag hjälpa till med kontakt på plats. Det är ju betydligt billigare än i Thailand, men samtidigt väldigt mycket sämre infrastruktur (internet/el/osv).

Senast redigerad av b_andersson den 2010-10-04 klockan 17:30
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 17:55 #59
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
jag gillar detta project som fan. har tidigare själv åkt till thailand 1-2 mån i stöten senast 5 jan - 5 mars . 2010 . och börjar bli bra sugen att haka på detta project med er.
Jag ska passa på att ge lite tips .

...snip...

Thailand ligger varmt om hjärtat till mig och är gärna med och diskuterar samt tipsar och svarar på frågor så mycket jag bara kan.
Wow, många bra tips Knullis! Tack så mycket! Det här blev en riktigt bra tråd. HuaHin låter som en bra plats. Det är nog, som du skriver, mest positivt om det inte finns festställen i närheten. Vi ska ju åka för att arbeta. Stabilt bredband är ju också viktigt. Så vi kanske ska undvika öar.

Om du är sugen är det ju klart att du ska följa med. Gå till hemsidan och fyll i anmälan
Tore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 18:28 #60
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Visserligen åker man ju inte dit för att primärt festa, men inslaget av en sådan helg hade ju inte vart helt fel ändå.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017