FAQ |
Kalender |
2015-03-08, 15:07 | #51 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Läs gärna denna som jag nämnde tidigare. Handlar precis om det du säger. Måste till samarbeten. Kanske har du rätt att det finns knutpunkter som kan användas - men jag ser många sätt för mindre leverantörer att hjälpa varandra. http://cloudtweaks.com/2015/03/the-c...-ddos-attacks/ Du snackar om 100 Gbps ovan - jag ställer en liten intressant fråga i artikeln - hur många Gbps kräver det fö ratt sänka en stad. Hur många Tbps krävs för att sänka Sverige? Kommer det bli så att staten måste gå in och reglera för att det går för långt med attackerna och samhället påverkas? Jag tror detta började med PTS som röt till mot Telia för deras uppenbara svagheter. Gäller att leverantörerna agerar om man inte vill se mer reglering. |
||
Svara med citat |
2015-03-08, 15:23 | #52 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men då blir man mer beroende av köpa det som tjänst av sin ISP. Men som jag som haft eget AS från 2005, typ under 6 mån sedan jag startade första företag när jag var 19. Så handlar mer om kunskap där i grunden. Men av den orsak varför rimligt med minst 10G samt egen BGP så man kan automatiskt nullroutra/blackhole IP som är attackerat för inte hela nätet ska bli lidande. Hade man haft kunskap och vet hur man pratar med sin ISP och sagt att vi vill ha filter som gör att UDP samt övriga IP protokoll inte får ta upp mer än 30% av länkhastighet. Eller tvärtom att TCP alltid ska garanteras 70% om det behövs. Det hade skyddat mot extrem stor del av DDoS som fyller linor. Sedan använda Arbor för simpla SYN attacker låter löjligt, det ska normala FW klara eller standard utrustning. SYN attacker eller attacker rent allmänt som inte fyller linan går filtrera massa sätt. Ända ner till L7 för hitta mönster. Går även bygga filter som baserar sig vilket land olika IP kommer ifrån eller världdelar. Just för kunna prioritera och ha olika möjligheter. Går även ha mer avancerad check för kolla om dom som skapar SYN gör full handskakning om inte lägg dom i full block så länge. I grunden så attacker från botnät innehåller ofta ett visst mönster. Även om du har fler pipor/transit behöver inte alla leverantörer har Arbor utan räcker med 1 av dom. Vid DDoS behöver du bara lägga om det nät till den leverantör som du har Arbor eller annan DDoS skydd ifrån med en more specefice route. Detta är bara självklara saker som bara handlar om kunskap, behöver inte bli så dyrt alls om man har kunskapen. Sedan går det styra affärsmodell med lite om man har lite olika pipor, ha ett premium nät där kunder som vill betala lite extra får egen unik IP sedan se till styra det nät separat åt vissa pipor sedan kunna styra om trafik just för dom nät automatiskt för inte det ska för störningar för mindre värda kunder får DDoS. Senast redigerad av patrikweb den 2015-03-08 klockan 15:37 |
||
Svara med citat |
2015-03-10, 11:56 | #53 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur beräknas upptiden?
99.58% upptid i Mars när det har varit DDos på samtliga tjänter från och till sedan den 5e? |
||
Svara med citat |
2015-03-10, 11:58 | #54 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
Svara med citat |
2015-03-10, 13:46 | #55 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Allt under 3 minuter räknas inte in. Exempel som jag fattar det: 1st störning på under 3 minuter räknas inte in. 100000000000st störningar vardera på under 3 minuter räknas inte in. Men iaf så får jag inte helhetsuptime'n att gå ihop med tanke på att det gått 10 dagar på denna månad och med stora/långa avbrott. |
|||
Svara med citat |
2015-03-10, 14:17 | #56 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Binero funkar ju inte att köra alls längre, jag lägger ner dem helt nu!
. |
||
Svara med citat |
2015-03-10, 14:39 | #57 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tror helt ärligt att ni inte kan räkna med kompensation då DDoS går under force majeure så det är nog något ni lär kolla i deras avtal.
|
||
Svara med citat |
2015-03-10, 14:42 | #58 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
https://www.binero.se/webbhotell/avtalsvillkor Citat:
|
|||
Svara med citat |
2015-03-10, 14:45 | #59 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2015-03-11, 17:58 | #60 | ||
|
|||
Medlem
|
Våra kontroller mäts av pingdom som visar alla störningar på servernivå som varar tre minuter eller mer.
Att vi haft störningar vid flera tillfällen är inte riktigt samma sak som att en dag försvinner från upptiden för att vi har problem någon timme, eller som under DDoS-attacken de senaste dagarna, under flera timmar. Siffran på binerodrift stämmer hyggligt, dock är inte 99,63% upptid (som det står i skrivande stund) en bra siffra på något sätt. Den representerar ganska många timmar av strul. Vi är självklart inte nöjda efter de senaste dagarnas DDoS-attack. Vad som är särskilt surt är att vi redan före attacken tittade på och utvärderade olika varianter av skydd mot attacker. Det arbetet växlas upp en aning nu. MVH Christer |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|