Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Utvecklare på deltid, dyrt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-13, 17:59 #51
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Jag trodde du hade erfarenhet av att driva forum .

Posta det du söker i en ny tråd istället för denna.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 18:12 #52
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Jag trodde du hade erfarenhet av att driva forum .
Erfarenhet har jag men ingen erfarenhet av att ändra färger och skriva kod som det är för vBulletin. Senaste forumet drev jag tillsammans med min kompis som själv är utvecklare och designer.

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Posta det du söker i en ny tråd istället för denna.
Söker inget i dagsläget eftersom jag ska lära mig själv först och det lär ju ta sin tid. Om jag inte klarar av att ändra färger, fonter och fontstorlek så får någon annan ta på sig den uppgiften.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 20:28 #53
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Då har du garanterat tur.
Ja, det har jag säkert. Och ju fler jag testar desto mer tur verkar jag ha. Det är ungefär som att ta in svenskar, av 100 ansökningar är 10 intressanta och en enda passar antagligen bra. Men jag förstår hur du tänker, för jag har också råkat ut för folk som beter sig på det sätt du beskriver.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 21:43 #54
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Så du menar på fullaste allvar att utvecklare som arbetar deltid tar betalt för heltid?

Hur kan det finnas företag som anställer utvecklare på deltid? Betalar dessa företag en heltidslön för utvecklare som arbetar deltid?

Jag har aldrig talats om något mer konstigare. Varför ska man ta betalt för heltid när man arbetar deltid?
Han menar nog snarare att han fakturerar dig 500 kr/h: 40.000/80=500.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 05:37 #55
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Han menar nog snarare att han fakturerar dig 500 kr/h: 40.000/80=500.
Det innebär alltså, arbetar han heltid så fakturerar han 500kr/tim: 80.000/160=500. Blir på ett år 1920tim x 500kr/tim= 960.000 och det är ingen dålig lön det (Ja, skatter och avgifter kommer också, det vet jag).

500kr/tim det är inte många som tjänar så bra, knappt att en politiker inom kommunalnivå ligger på en sån lön. Undra varför inte alla arbetar som webbutvecklare när man kan tjäna 960.000kr/året och arbeta heltid
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 06:08 #56
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Det innebär alltså, arbetar han heltid så fakturerar han 500kr/tim: 80.000/160=500. Blir på ett år 1920tim x 500kr/tim= 960.000 och det är ingen dålig lön det (Ja, skatter och avgifter kommer också, det vet jag).

500kr/tim det är inte många som tjänar så bra, knappt att en politiker inom kommunalnivå ligger på en sån lön. Undra varför inte alla arbetar som webbutvecklare när man kan tjäna 960.000kr/året och arbeta heltid
1200 timmar eftersom man räknar bort semester etc.
Arvodet ska utöver lönen täcka alla skatter, sociala avgifter, tjänstepension, semesterersättning och kostnader konsulten har i företaget.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 06:17 #57
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
1200 timmar eftersom man räknar bort semester etc.
Arvodet ska utöver lönen täcka alla skatter, sociala avgifter, tjänstepension, semesterersättning och kostnader konsulten har i företaget.
Säg att han fakturerar mig den angivna summan och dra bort 50% minst, då har han 20 000kr kvar och det är en förbannat bra lön för att arbeta deltid och sedan att arbeta heltid, det blir ungefär 40 000kr när man har dragit bort 50% minst.

Då vet man vad som väntar mig eftersom jag ska söka in på högskolan den 15 April som Nätverkstekniker och Webbprogrammerare.

Webbprogrammerare som arbetar heltid, tjänar dom också 500kr/tim, dom som är anställda av företag? Eller ligger dom på en vanlig timlön runt 120-150kr/tim eller har dom också fantasilön?
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 06:35 #58
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Webbprogrammerare som arbetar heltid, tjänar dom också 500kr/tim, dom som är anställda av företag? Eller ligger dom på en vanlig timlön runt 120-150kr/tim eller har dom också fantasilön?
500 kr/tim fakturerat arvode motsvarar en betydligt lägre lön än 500 kr/tim för en anställd. ConnyWesth kan nog räkna ut exakt hur mycket det motsvarar.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 10:50 #59
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Säg att han fakturerar mig den angivna summan och dra bort 50% minst, då har han 20 000kr kvar och det är en förbannat bra lön för att arbeta deltid och sedan att arbeta heltid, det blir ungefär 40 000kr när man har dragit bort 50% minst.
De flesta duktiga programmerare vill inte jobba halvtid och det är svårt för någon att jobba halvtid för att sedan täcka upp den andra halvan, och en duktig programmerare behöver inte ta ett halvtidsjobb och vill inte hellre göra det, men lycka till att hitta någon, de flesta av oss här på WN anser att du har små chanser att lyckas. Det hade varit en helt annan grej om du själv kunde programmering och att du tog in en nybörjarprogrammerare med talang och anställde honom på halvtid för att han sedan lära upp honom.

Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Webbprogrammerare som arbetar heltid, tjänar dom också 500kr/tim, dom som är anställda av företag? Eller ligger dom på en vanlig timlön runt 120-150kr/tim eller har dom också fantasilön?
Om man fakturerar per timme, så måste man ju även få in pengar som täcker ens kostnader även de timmar och dagar då man inte har uppdrag, så det handlar inte om fantasilöner i slutändan när man deklarerar sin årsinkomst efter årets slut, själv skulle jag aldrig åta mig ett programmeringsuppdrag eller serverkonfigureringsuppdrag under 800kr/timmen. Som jämförelse kan man ta en vanlig revisor med gymnasieutbildning som har 15-25 års erfarenhet som normalt brukar ta 700-800kr/timmen. Men som jag har varit inne på tidigare, tar du en programmerare från ett annat land kommer du undan med under halva priset.

Senast redigerad av Danielos den 2009-12-14 klockan 10:59
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 11:35 #60
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Webbprogrammerare som arbetar heltid, tjänar dom också 500kr/tim, dom som är anställda av företag? Eller ligger dom på en vanlig timlön runt 120-150kr/tim eller har dom också fantasilön?
Om någon som har enskild firma tar 500 + moms i timmen så motsvarar det GROVT räknat 250 kr i timmen i skattade pengar. Däremot kan man inte som företagare fakturera 8 timmar per dag 21 dagar per månad, man måste ha tid för allt annat som rör företaget, hemsida, säljmöten, bokföring, inköp, administration, kurser, lösa problem från tidigare jobb osv. osv.

En vanlig anställd arbetar och får lön för cirka 2000 timmar per år. En företagare kan räkna med att fakturera cirka 1200 timmar per år för att hinna med alla andra sysslor.

Vanlig arbetare: 150kr (efter skatt) i timmen x 2000 timmar = 300 000 kr
Företagare: 250 kr i timmen x 1200 timmar = 300 000 kr

Nu är verkligheten dock inte så ljus för företagaren då denna har en massa kostnader som måste betalas innan lön/vinst kan tas ut. Därför hittar du inte seriösa utvecklare som arbetar för under 600-800 kr/timme.

Observera att mina uträkningar är väldigt övergripande och absolut inte korrekta på kronan, jag vill bara illustrera så att trådskaparen förstår vad det innebär att vara företagare i detta land.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017