Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"BrokeP" om The Pirate Bay rättegången och livet efter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-10, 20:39 #51
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om det finns ett större behov så skulle väl den som är först ut få en stor del av marknaden ganska snabbt? Annars finns det många entreprenörer (exempelvis här på WN) som har liknande åsikter och som borde kunna åstadkomma något på egen hand? Även om man inte får med sig jättarna omedelbart så kan man börja i mindre skala. Om det finns en verklig efterfrågan så kommer det bli ringar på vattnet ganska snabbt.
Ahhh. Pudelns kärna.

Varför tror du t.ex. film2home listar 3000 titlar (varav ett fåtal går att köpa) efter några(?) års verksamhet!?
imdb listar drygt 2.000.000 titlar.

"Branchen" som äger rättigheterna vill inte tillåta att entreprenörer skapar nya smarta tjänster. Detta så länge de tror att kan tjäna mer pengar på att anställa fler jurister och lobbyister som jobbar för att bevara saker som de alltid har varit. Detta fungerar bara så länge de har lagstiftarnas/politikernas öra.

Den dag de lättar på reglerna/marginalerna kommer en explosion av smarta och bra tjänster dyka upp på nolltid. Var så säker.

Men om jag förstår dig rätt applåderar du den nuvarande strategin som effektivt stoppar nya smarta tjänster...

Senast redigerad av Conth den 2012-07-10 klockan 20:41
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 20:48 #52
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Vi diskuterar inte om piratkopiering är bra eller dåligt utan hur man kan skapa lagliga alternativ så att folk slutar kopiera. Jag försvarar inte piratkopiering, jag berättar varför de lagliga alternativen är dåliga och piratkopiering existerar.

Problemet är att folk i musikindustrin i stor mån är bakåtsträvare precis som du. Du förespråkar att man genom ett ideologiskt avståndstagande till piratkopiering ska acceptera dåliga tjänster och produkter. Det är inte ett marknadsekonomiskt tänk och funkar inte i verkligheten även om du och musikindustrin kommer fortsätta tro det.
Jag tror inte på en ren marknadsekonomi och en ren marknadsekonomi finns inte heller någonstans i hela världen. Man måste alltid reglera till en viss grad och att dra gränsen vid stöld ser inte jag som ett ideologiskt ställningstagande.

Att kalla mig för bakåtsträvare ser jag också som tämligen absurt. Jag arbetar med modern teknik varje dag. Dagens och framtidens teknik är lösningen på många av våra största utmaningar. Jag har som jag redan poängterat heller ingenting emot att man skulle erbjuda någon av de tjänster och produkter som du eller Conth önskar se på marknaden. Att jag personligen inte har något behov av en produkt betyder inte att jag tycker den ska förbjudas. På vilket sätt skulle jag vara en bakåtsträvare då? För att jag inte förespråkar piratkopiering?

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Spotify är beviset, dina argument mot detta är löjliga. Först ratar du olagliga förfaranden, sen när det finns lagliga ratar du dem pga. Hur intäkterna fördelas. Var är logiken i detta?
Helt fel. Det olagliga förfarandet ratar jag rent etiskt / juridiskt. Det är aldrig okej. Spotify ska tvärtom naturligtvis få bedriva sin verksamhet och det har blivit en stor succé efter mycket hårt arbete. Jag är själv kund där sedan en längre tid tillbaka. Däremot är det i nuläget ingen långsiktig lösning eftersom den gynnar fyra bolag framför alla andra. Massor med musik jag lyssnar på finns inte heller där. Jag har aldrig någonsin påstått att Spotify inte skulle få existera... Det dyker upp nya aktörer på den marknaden så det kan nog hända en del framöver.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 20:58 #53
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Ahhh. Pudelns kärna.

Varför tror du t.ex. film2home listar 3000 titlar (varav ett fåtal går att köpa) efter några(?) års verksamhet!?
imdb listar drygt 2.000.000 titlar.
Det där var väl ett ganska dåligt argument? En matbutik har också en mycket liten del av alla matprodukter i världen osv. Men visst är det ett bristande utbud hos de flesta och det är naturligtvis inte bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
"Branchen" som äger rättigheterna vill inte tillåta att entreprenörer skapar nya smarta tjänster. Detta så länge de tror att kan tjäna mer pengar på att anställa fler jurister och lobbyister som jobbar för att bevara saker som de alltid har varit. Detta fungerar bara så länge de har lagstiftarnas/politikernas öra.

Den dag de lättar på reglerna/marginalerna kommer en explosion av smarta och bra tjänster dyka upp på nolltid. Var så säker.

Men om jag förstår dig rätt applåderar du den nuvarande strategin som effektivt stoppar nya smarta tjänster...
Jag applåderar inte den nuvarande strategin. Om den lyckas är väl högst osäkert. Det är sällan en bra idé att föra krig mot sina kunder. Däremot har de all rätt i världen att göra precis som de önskar och man har aldrig rätten att stjäla deras produkter bara för att man inte gillar hur de paketerar dessa.

Säg att jag skriver en bok som jag väljer att trycka upp och inte släpper i digital form, bland annat för att slippa jaga kopierade fotografier eller dylikt på nätet. Har du då rätt att ladda ner denna om du hittar den tillgänglig på TPB? Bör inte jag ha rätt att bestämma hur den ska spridas? Visst tar man sällan någon större skada av "enskilt bruk" men det gör man däremot av att alla som laddar ner den sponsrar illegal spridning av såväl det enskilda verket som många andra verk.

Säg vidare att jag har kodat ett ramverk som reproducerar olika typer av kod som kan återanvändas i olika projekt eller om jag kodat ett script som håller ordning på mina domäner. Jag vill endast använda dessa i min egen verksamhet och vill därför inte sälja dem till kunder. De gynnar min verksamhet och jag skulle kunna tappa fördelar gentemot andra ifall de kom ut på marknaden. Om dessa produkter skulle saknas på marknaden eller om mina script passar just dina behov bäst, har du då rätt att stjäla koden från mig?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-07-10 klockan 21:37
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 22:18 #54
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag applåderar inte den nuvarande strategin. Om den lyckas är väl högst osäkert. Det är sällan en bra idé att föra krig mot sina kunder. Däremot har de all rätt i världen att göra precis som de önskar och man har aldrig rätten att stjäla deras produkter bara för att man inte gillar hur de paketerar dessa.
Du har självklart rätt i teorin. Men om det inte fungerar i verkligheten bör man tänka om. Jag är övertygad om att de flesta skulle göra rätt för sig om det fanns bra lagliga alternativ. Återigen - se på Spotify.
Om man har en lag som innebär att c:a en halv miljon svenskar rätteligen bör sitta i fängelse så är något allvarligt fel. Antingen på lagar/affärsmodeller eller svenska folket. Jag vet vad jag tror...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 22:37 #55
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Om man har en lag som innebär att c:a en halv miljon svenskar rätteligen bör sitta i fängelse så är något allvarligt fel. Antingen på lagar/affärsmodeller eller svenska folket. Jag vet vad jag tror...
Gillar man inte ett företag och/eller dess affärsmodell gör man enklast i att berätta detta för företaget och sen skita i att köpa något av dom. köper ingen produkterna lär de ändra sina affärsmodeller eller gå i konkurs.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 22:40 #56
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Du har självklart rätt i teorin. Men om det inte fungerar i verkligheten bör man tänka om. Jag är övertygad om att de flesta skulle göra rätt för sig om det fanns bra lagliga alternativ. Återigen - se på Spotify.
Om man har en lag som innebär att c:a en halv miljon svenskar rätteligen bör sitta i fängelse så är något allvarligt fel. Antingen på lagar/affärsmodeller eller svenska folket. Jag vet vad jag tror...
Jag skulle hålla med dig helt och hållet om det där stämde men det gör det inte. Maxstraffet för upphovsrättsbrott är 2 års fängelse och har så varit länge, inget har förändrats där. Det krävs då i princip en affärsmässig distribution i stil med Swepiracy (inte ens där blev det fängelse vad jag vet?) eller TPB. Det är inte alls så att en halv miljon svenskar riskerar fängelse. I så fall kan man nog anta att det är ungefär lika många som riskerar fängelse för att de går mot rött då maxstraffet för grov vårdslöshet i trafik är två år.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 22:50 #57
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Okej då är jag med. Jag ser inte "stölden" som ett alternativ till lagliga lösningar. Det är ett resltat av deras frånvaro. Jag tror inte det handlar om girighet eller liknande utan mer brist på bra alternativ.

Att förbjuda nedladdningen och enforcea detta hårdare tror jag ej skulle gagna tjänster som finns idag särskilt mycket. Visst de skulle öka mycket men inte i närheten av vad som kopieras idag eller vad en "spotify för video" skulle ge i volym. Just pga att tjänsterna är för dåliga just nu.

Om rättighetshavarna fokuserade på moroten istället för piskan och la resurserna där tror jag de skulle tjäna sjukt mycket och eliminera piratkopieringen på 5 år. Men det är tyvärr mycket lättare att hålla fast vid det man har med näbbar och klor än att Uppfinna framtidens lösnngar. Och i viss mån är det såklart en princpsak också, men ingen vinner på det i längden.

Det hårdare klimatet och alla domar mot fildelare har väl inte precis lett till minskad fildelning. Då reagerar branschen med hårdare lagar och mer häxjakt... Och ur det kommer.... Inget typ?

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tror inte på en ren marknadsekonomi och en ren marknadsekonomi finns inte heller någonstans i hela världen. Man måste alltid reglera till en viss grad och att dra gränsen vid stöld ser inte jag som ett ideologiskt ställningstagande.

Att kalla mig för bakåtsträvare ser jag också som tämligen absurt. Jag arbetar med modern teknik varje dag. Dagens och framtidens teknik är lösningen på många av våra största utmaningar. Jag har som jag redan poängterat heller ingenting emot att man skulle erbjuda någon av de tjänster och produkter som du eller Conth önskar se på marknaden. Att jag personligen inte har något behov av en produkt betyder inte att jag tycker den ska förbjudas. På vilket sätt skulle jag vara en bakåtsträvare då? För att jag inte förespråkar piratkopiering?



Helt fel. Det olagliga förfarandet ratar jag rent etiskt / juridiskt. Det är aldrig okej. Spotify ska tvärtom naturligtvis få bedriva sin verksamhet och det har blivit en stor succé efter mycket hårt arbete. Jag är själv kund där sedan en längre tid tillbaka. Däremot är det i nuläget ingen långsiktig lösning eftersom den gynnar fyra bolag framför alla andra. Massor med musik jag lyssnar på finns inte heller där. Jag har aldrig någonsin påstått att Spotify inte skulle få existera... Det dyker upp nya aktörer på den marknaden så det kan nog hända en del framöver.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 22:57 #58
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Okej då är jag med. Jag ser inte "stölden" som ett alternativ till lagliga lösningar. Det är ett resltat av deras frånvaro. Jag tror inte det handlar om girighet eller liknande utan mer brist på bra alternativ.

Att förbjuda nedladdningen och enforcea detta hårdare tror jag ej skulle gagna tjänster som finns idag särskilt mycket. Visst de skulle öka mycket men inte i närheten av vad som kopieras idag eller vad en "spotify för video" skulle ge i volym. Just pga att tjänsterna är för dåliga just nu.

Om rättighetshavarna fokuserade på moroten istället för piskan och la resurserna där tror jag de skulle tjäna sjukt mycket och eliminera piratkopieringen på 5 år. Men det är tyvärr mycket lättare att hålla fast vid det man har med näbbar och klor än att Uppfinna framtidens lösnngar. Och i viss mån är det såklart en princpsak också, men ingen vinner på det i längden.

Det hårdare klimatet och alla domar mot fildelare har väl inte precis lett till minskad fildelning. Då reagerar branschen med hårdare lagar och mer häxjakt... Och ur det kommer.... Inget typ?


jag säger det igen, "gilla knapp" efterlyses på WN.se...
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 23:08 #59
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag skulle hålla med dig helt och hållet om det där stämde men det gör det inte. Maxstraffet för upphovsrättsbrott är 2 års fängelse och har så varit länge, inget har förändrats där. Det krävs då i princip en affärsmässig distribution i stil med Swepiracy (inte ens där blev det fängelse vad jag vet?) eller TPB. Det är inte alls så att en halv miljon svenskar riskerar fängelse
"– Det handlar om 10–20 filmer eller ett tusental musikfiler, ungefär där går gränsen för när jag i normalfallet tycker att det handlar om fängelse", fildelningåklagare Henrik Rasmusson
http://www.dn.se/kultur-noje/fangels...ljon-fildelare
Visserligen "bara" hans åsikt, men det är inte orimligt att en halv miljon svenskar förtjänar fängelse. Han skulle i alla fall yrka på fängelse för denna halvmiljon om han fick chans att åtala dem.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 23:32 #60
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Vad är det för tjänster folk efterfrågar efter vi är missnöjda med det som finns idag?

För egen del saknar jag fler tvod-distrubutörer i min tv, i dagsläget finns bara ett företag där och de har ej avtal med alla filmbolag. De filmer som finns fungerar dock klockrent och bra bild, inga laddningstider osv. Har man dator kopplad till tv och stereo kan man nog täcka in de flesta nyare filmer och bör således klara sig bra. Generellt är det bara fjantigt att braschen ej kan komma på bra sätt efter alla år så alla tvod-distrubutörer kan visa alla filmer...

Köpfilm är nog under all kritik, finns väl knappt film att köpa som saknar något skydd?
Får jag en film med t.ex. DRM kan jag ej streama den från mitt NAS till TV.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017