FAQ |
Kalender |
2009-01-01, 23:10 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej
Har nu under några års tid tagit mig från att haft enkelt webbhotell konto som skötts av levrantörn helt vidare till; webbkonto med kontrollpanel -> återförsäljarkonto med egna kunder -> Hyrd VPS med egen administration och egna webbhotellkunder. I dagarna går jag över till Dedikerad server för att säkra upp driften och öka kapacitet(utrymma m.m.) för mina kunder. OBS! tanke är inte att bli storlek med binero eller loopia, utan ska vara litet och personligt där jag(som i dag) till stor del har min kunder som köpt webbsidor m.m. av mig. Säljer kompletta paket så att säga eller enkla webbkonton till mindre kundkrets. Nu över til själva frågan. Tanken är väl att någon gång i framtiden köpa en eller flera servrar och ställa med colocation hos någon leverantör. Men kunskapen om "själva" server konfigurationen är lite bristanden än, och behövs byggas på en aning därför lite frågor. Vi tar denna server: HP ProLiant DL320 G5p, som exempel. Den servern klara av 3 TB HD totalt, vilket om jag hängt med är 4*750 GB Not Hot-Swap. Hur skulle en vettig raidlösning i denna se ut? med det som finns i servern i raidväg. Skulle jag kunna slänga in mina 4 diskar, sedan köra Raid 1 på två första och sedan lika på de två sista. Då skulle jag få ut 2 * 750 GB och resterande är speglingar av detta. Är jag rätt ute och cyklar då eller? Näst är, kan jag på något sätt kombinera ihop detta och skapa mig 2 * 1500 GB? Eller rättare sagt skapa en "disk" på 1500 GB och sedan köra raid 1 på den för att få speglingen. Här säger mina bristande kunskaper att jag måste använda mig av Raid 1+0 (Raid 10?), vilket det ingbyggda kontrollerkortet ej har och därför måste jag köpa ett extra sådant som klara av 4 st hårddiskar. En extra fråga är om helt annan server, denna: Raid at wikipedia.orgHP Proliant DL380 G4. Enligt mig skulle de fugnera bra som första steg in till egen server. Men fick då en fundering direkt. 3st 146GB Ultra320 10K, detta är ju SCSI diskar eller hur? Och läser jag vidare om den server får jag uppfattningen om att den klarar av 8 st HD Hot-Swap. Alltså 146 GB * 8 st eftersom denna server klarar av maximalt 1,168 TB. Vad kostar då dessa hårrdiskar? svindyra eller? Hur kan jag på vettigt sätt kombinera ihop en Raidlösning för att få ut maximalt med utrymme om jag sätta in totalt 8 diskar. Tack för alla svar. Hittade i mitt sökande fina förklaringar på som sade väldigt mycket. Men inte alltid man kan koppla över det till verkliga exempel. OBS! finns det någon vettig sida på nätet att läsa om att bygga en server så skriv gärna dessa adresser också. |
|||
Svara med citat |
2009-01-03, 03:44 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Ingen som har något "tips" och råd att komma med?
Vet att det bara gått ett dygn, men här burkar det ju gå snabbt att få bra svar. |
|||
Svara med citat |
2009-01-03, 10:30 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag ska försöka svara på dina frågor om server och raid utifrån egen erfarenhet. När jag lägger upp en server gör jag oftast diskkonfigurering på detta sätt: Operativsystemet lägger jag upp som raid1 för att få en bra säkerhet på det och enkelt kunna byta ut disk vid krasch. Data lägger jag upp som raid5, du behöver minst 3 diskar för detta och "förlorar" 1 disk med denna konfigurering. Med denna lösning får du en bra säkerhet mot diskkrasch och med den tappar du inte lika mycket disk som med en raid1. Ska du köra applikationer som ska läsa mycket data kan det vara bättre med raid1 som har bättre läsprestanda. Om du vill ha tips på en leverantör som kan hjälpa dig att ta fram en server maila mig privat. |
||
Svara med citat |
2009-01-03, 22:12 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Raid handlar mycket om hårdvaran med, är A till Ö vilken modell av raidkontroller och diskar du använder.
Vettig server med raid är HP DL360 eller DL380, dock kostar SAS/SCSI extremt mycket i diskar. Räkna 2.000-5.000 per disk beroende på storlek, och du vill ju minst ha en radi5 med minst 3 diskar. På vissa servrar kör man 4-6 x diskar i en raid5 och det blir en rätt dyr kostnad för utrymmet. Visst kan man köra SATA med raid1 dock brukar prestandan inte blir så bra med hög io. Men tycker du ska köpa några begagnade DL380 G3 eller G4, dom kostar knappt något om du köper dom från UK/USA. Du får dom betydligt billigare än nya sämmre servrar. |
||
Svara med citat |
2009-01-03, 22:52 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
RAID 1+0 (aka RAID 10) är en bra konfiguration. Rekomenderar den om du behöver stort och säkert utrymme.
Jepp, det är värt att lägga mycket pengar på bra hårddiskar. |
|||
Svara med citat |
2009-01-03, 22:55 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En RAID5:a rakt igenom med identiska diskar
fungerar alldeles utmärkt. Då "slösar" du inte några diskar på annat RAID-set för OS:et. Se till att du har hårdvaru-RAID. Om du köper Dells maskiner så är det PERC5/i eller PERC6/i du ska satsa på. Hotswap är en viktig sak. Så länge du köper ett vettigt märke (HP, Dell, IBM), så är hotswap redan standard. Det är ingen idé att snåla in på en sådan viktig funktion. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|