FAQ |
Kalender |
2006-12-28, 13:24 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag hade tänkt skapa en DropDownlist och använda som navigering på en av mina sajter. T.ex: DropDownlisten kan innehålla; "Ett","Två och "Tre". När man sedan väljer "Två" i dropdownen så blir man redirectad till www.minwebb/två/. I dagsläget gör jag redirecten i asp.net med "OnIndexChanged" metoden så kör jag "response.redirect" till aktuell sida. Nu är frågan hur sökmotorerna reagerar på detta. Jag kan se i sourcekoden att man inte kan se värdet i Dropdownlisten som länkar när jag gör på detta vis (det kunde man nog räkntat ut). Hur ska man göra en sökmotorvänlig DropDownList som innehåller länkar som sökmotorerna "ser"?
|
|||
Svara med citat |
2006-12-28, 15:06 | #2 | ||
|
|||
Banned
|
Enkelt, DropDown navigation är inte alls SEO vänligt... Enklast är att skita i det och göra vanliga länkar istället. Sökmotorer kan inte läsa din ASP.NET kod och inte heller JavaScript...
|
||
Svara med citat |
2006-12-28, 15:11 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Problemet är att dropdownlisten innehåller ca 100 st värden som jag ogärna vill skriva ut på sidan i klarttext då det tar för mycket plats. Ingen som har sett något exempel då det funkar SEO vänligt?
|
|||
Svara med citat |
2006-12-28, 16:26 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Dessa "100 värden" ska du i så fall även placera på något annat sätt på din sajt som vanliga länkar. Eftersom det är så många så kan det vara bra att ha en sitemap till din sajt och länken till själva sajtmappen är bra om den är så högt upp/tidigt i koden som möjligt.
|
|||
Svara med citat |
2006-12-28, 16:47 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan ha en droplist och en sitemap i html.
Alternativt köra två menyer som på seo.se (flash top, rena länkar bot) |
||
Svara med citat |
2006-12-28, 17:59 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Sant. Var först inne på att köra med ett objekt av typen DropDownList. Nu inser jag att lösningen nog är att göra en egen dropdownlist i Javascript. Då kan man göra den SEO-vänlig.
|
|||
Svara med citat |
2006-12-29, 10:41 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det går ju att lösa med CSS. Sökmotorvänligt och dropdown.
|
|||
Svara med citat |
2006-12-29, 11:26 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
CSS helt klart. Googla runt lite och du kommer finna många olika lösningar.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|