Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kan man se vilka lediga domännamn folk söker på?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-14, 22:03 #1
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 129
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 129
Standard Kan man se vilka lediga domännamn folk söker på?

I förmiddags sökte jag på ett domännamn, för exemplets skull så var domänen "baconfett.eu". Domänen var ledig och allt var frid och fröjd. Jag hade ingen bankdosa med mig så jag valde att regga den när jag kom hem från jobbet istället.

När jag väl kom hem så var domänen registrerad. Domänen reggades strax efter att jag sökt på den, så nu är jag både nyfiken och misstänksam.

Följande alternativ finns till att domänen plockades;
1) Det är trots allt domänrea för .eu-domäner, så jag hade bara ett rejält missflyt.
2) Det finns webbplatser där man kan se vilka lediga domäner folk söker på. någon satt och tittade här och beslutade sig för att snyta domänen. Jag har dock inte hört talas att system för detta finns tillgängliga.

Jag sökte via Binero, så är man nu konspiratoriskt lagd finns två alternativ till. Detta förutsätter att Binero loggar domänsökningar någonstans i sina system.
3a) Det finns access till detta system någonstans (avsiktligt eller oavsiktligt) så någon kollade av denna lista och plockade domänen (samma som alternativ 2, men med en twist).
3b) En anställd på Binero plockade domänen. Osannolikt ja, men inte omöjligt. Domänen är dock registrerad via Loopia.

Någon som har en teori om vad som hänt?
Droog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-14, 23:33 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Droog Visa inlägg
I förmiddags sökte jag på ett domännamn, för exemplets skull så var domänen "baconfett.eu". Domänen var ledig och allt var frid och fröjd. Jag hade ingen bankdosa med mig så jag valde att regga den när jag kom hem från jobbet istället.

När jag väl kom hem så var domänen registrerad. Domänen reggades strax efter att jag sökt på den, så nu är jag både nyfiken och misstänksam.

Följande alternativ finns till att domänen plockades;
1) Det är trots allt domänrea för .eu-domäner, så jag hade bara ett rejält missflyt.
2) Det finns webbplatser där man kan se vilka lediga domäner folk söker på. någon satt och tittade här och beslutade sig för att snyta domänen. Jag har dock inte hört talas att system för detta finns tillgängliga.

Jag sökte via Binero, så är man nu konspiratoriskt lagd finns två alternativ till. Detta förutsätter att Binero loggar domänsökningar någonstans i sina system.
3a) Det finns access till detta system någonstans (avsiktligt eller oavsiktligt) så någon kollade av denna lista och plockade domänen (samma som alternativ 2, men med en twist).
3b) En anställd på Binero plockade domänen. Osannolikt ja, men inte omöjligt. Domänen är dock registrerad via Loopia.

Någon som har en teori om vad som hänt?
Jag tippar på alternativ 1!

Men det finns alternativ 4, 5 och 6 också..

4) Du har en keylogger eller rootkit på din dator, utan din vetskap.
5) Trafiken mellan din PC och Binero sniffats
6) Någon på din ISP sniffat trafiken..

Nej seriöst - just i fördelaktiga domänkampanjer, så är inte detta inte ett helt ovanligt fenomen..

*keep your bankdosa tight..*
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 10:03 #3
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 129
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 129
Jag antar att jag bara hade missflyt helt enkelt. Får skaffa en bankdosa till och ha på kontoret (kommer att bli pank på alla spontanköp).

Tack för era åsikter.
Droog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 18:47 #4
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av Droog Visa inlägg
Jag antar att jag bara hade missflyt helt enkelt. Får skaffa en bankdosa till och ha på kontoret (kommer att bli pank på alla spontanköp).

Tack för era åsikter.
Om det är domäner som ni anser är värdefulla är det nog bättre att boka en snapback istället.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 12:41 #5
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 97
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 97
Det har hänt mig, ett flertal lediga domäner jag sökte och registrerade var snabbt registrerade på en annat företag, nästan samma tidpunkt. Jag fick stå på mig, fick även hjälp här, sen visade det sig att dom helt enkelt blivit registrerade till fel kund och jag fick tillbaka dom till slut. Hade jag bara tyckt att det var synd att jag missade dom så hade jag inte haft dom idag.
jonsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-25, 11:10 #6
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Vad är en värdefull domän på .eu?

Tycker .eu måste vara den minst attraktiva toppdomänen som finns. Den försöker ju segmentera sig till att vara "inte nationellt men inte heller internationellt, dock gemensamt för Europa". Vad passar in där? Förmodligen några domäner men är inte segmentet ganska smalt?

Sen hade jag personligen kunnat lägga ut ett par tusen på baconfett.eu. Det lär förmodligen bli en ny hälsotrend snart när löpsedelmakarna behöver nåt nytt
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-04, 02:07 #7
ducedo ducedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 106
ducedo ducedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 106
Det är inte så att du lagt till den på Binero så att den är inne i systemet och därmed inte går att registrera? Tittar man på Loopia så är samtliga domänändelser för baconfett lediga.
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-04, 09:48 #8
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 934
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 934
Varför bankdosa? Skaffa ett visakort?
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017