Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

1:a på google är det bra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-14, 13:35 #1
Header Header är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Header Header är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Bara för att jag själv har varit intresserad lite hur folk gör när dom söker på internet och vad dem klickar på för länk i serpen, därför har jag utsatt vänner och bekanta samt en del kunder för en icke vetenskaplig undersökning gjord av mig själv.

"Försökspersonerna" finns i åldern 15-70 år med blandad surfvana naturligtvis, största andelen använder idag en upplösning av 1024*768 och 1280*1024 vilket jag också noterat eftersom upplösningen spelar roll hur många av sökresultaten som visas på skärmen.

Det som jag fann mest intressant är att om man gav "försökspersonen" ett uppdrag att söka på så klickade ca 80% på resultatet som låg på plats 3 eller 4 i listan. När man sedan luskade på varför de klickade på just den länken först så verkar det som det beror på att ögonen först landar där och den länken väljer man i första hand.

Är det rätt eller fel, men är bästa placeringen nr 3 eller 4? Diskutera på få höra vad ni tror.
Header är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:46 #2
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar

Reg.datum: May 2004
Jag har sett betydligt större undersökningar av samma slag som visar omvända siffror, dvs ca 60-80% klickar på förstaplatsen. Jag ska försöka hitta undersökningen i fråga och posta den här.

Edit: ett exempel: http://www.jonwaraas.com/heatmap-of-google-results/
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 14:13 #3
popjonas popjonas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
popjonas popjonas är inte uppkopplad
Medlem

Här finns en annan undersökning i ämnet:
http://www.seoresearcher.com/distrib...g-analysis.htm
popjonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 14:44 #4
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
när man är ibland de 3-4 första är inte problemen ur världen ändå?
iallafall det viktigaste.. tycker jag.
men det kanske är baserat på hur jag själv validerar de första länkarna jag får.
Är det något specifikt jag söker efter som tex dedikerad server så kollar jag ju flera stycken så de 4-5 första får alla sig en genomgång (oftast många fler) så om de var på nr1 eller nr4 hade inte spelat roll med mig som surfare..
men som sagt.. det är ju hur majoriteten beter sig som är viktigast antagligen.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 15:17 #5
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Enligt mig själv tycker jag det är bäst att hamla ungefär i mitten på förstasidan, lite längre upp. Min blick kommer oftast inte på den som är 1:a.
sioustis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 15:58 #6
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Enligt min erfarenhet av googlande så är förstaplatsen sällan bäst, det förekommer nästan aldrig.

Undantag (för mina typer av sökningar) är när jag söker på produkter (t.ex. php, mysql eller aibo) och tillverkarens/utvecklarens webbplats kommer först.

Men i regel tycker jag nog att toppträffarna är tokoptimerade siter med en jäkla massa jobb/pengar nedlagda på själva optimeringen istället för att resurserna har lagts på att göra innehållet bra.

Det tycker jag är ett mycket vanligt problem med dagens SEO-hysteri.
Med det i bakhuvudet så har jag alltid en viss skepsis mot de första träffarna men litar mer på träffar som är lite längre ner på förstasidan.

Det betyder alltså att rubriken och beskrivningen måste vara mer lockande för en förstaplats än för en femteplats för att vinna mig som besökare.

Hur många andra som fungerar på samma sätt vet jag inte - men min erfarenhet är faktiskt att jag ofta har rätt i resonemanget.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 16:14 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det har gjorts en del intressanta studier kring hur människor väljer när de har flera likvärdiga alternativ. Folk väljer aldrig det första eller sista alternativet. På en offentlig toalett så är det första båset alltid det minsta använda. I en solstudio så är det ofta det första solariet från ingången som man sist behöver byta rör på. Finns det flera telefonnummer att ringa till samma företag så hoppar folk över det första i listan. Folk väljer nästan alltid ett av de mellersta alternativen.

Anledningen till att de här studierna inte är helt relevanta för Google (även om de är intressanta) är att Google gör en gradering av sina alternativ. De är alltså inte likvärdiga i användarens ögon. Allt annat lika så kommer användaren att klick på det översta alternativet, eftersom någon annan (i det är fallet Google) redan har gjort bedömningen att det är bäst.

Tyvärr så har jag inga källor till ovan nämnda studier. Jag minns det från ett case när jag plugga ekonomi nere i Lund.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 17:06 #8
xarphs avatar
xarph xarph är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
xarph xarph är inte uppkopplad
Flitig postare
xarphs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Jag låg tidigare på plats 3-4 på en sökterm och nu ligger jag 1a och trafiken har ökat extremt.
xarph är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 17:44 #9
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
1:a platsen ger avsevärt mer trafik än 2:a, 3:e eller 4:e. Under förutsättning att man har en bra title och description.

Alla mina siter/kundprojekt visar samma mönster.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 18:01 #10
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Eh va? Det är klart förstaplatsen får flest besökare. Jag och de flesta andra klickar nästan alltid på första länken eftersom det också nästan precis alltid är den som bäst innehåller det man letar efter.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017