FAQ |
Kalender |
2008-02-15, 02:11 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Gick in på SEDO och glodde lite idag och upptäckte att föjande domäner hade väldigt höga bud på sig.
IRAQ.com - 400.000 EUR http://sedo.com/auction/auction_detail.php...ked=&partnerid= ARABIA.com - 350.000 USD http://sedo.com/auction/auction_detail.php...ked=&partnerid= IRAN.com - 300.000 http://sedo.com/auction/auction_detail.php...ked=&partnerid= Har domänerna verkligen ett sådant stort värde? :unsure: |
|||
Svara med citat |
2008-02-15, 02:22 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2008-02-15, 03:23 | #3 | |||
|
||||
|
Personligen tror jag inte att nivån kommer stanna där mot bakgrund att exempelvis[korea.com] sålts för 5 000 000 dollar
"Nu är det dags för en värdefull adress" Databas över 27 000 domänförsäljningar Asien är den del av världen som expanderar mest, fortast, har generellt låg dator och internetpenatration idag - men med en fruktansvärd tillväxt och hur ofta ser du en landsdomän under com till salu eller ännu hellre en domän som kan ena hela arabvärlden!? Det bor 3,7 miljarder i Asien och bara 800 miljoner i hela Europa..något att tänka på.. |
|||
Svara med citat |
2008-02-15, 04:26 | #4 | |||
|
||||
|
Citat:
När Internet har vuxit till sig i Asien så kommer den delen av nätet att vara betydligt större än den amerikanska och europeiska. Jag tror att det är helt fel att satsa pengar i .com om man i framtiden kommer att rikta sig mot den asiatiska marknaden. Risken finns att en .com kommer att framstå som lika oattraktiv som en .de gör för en icke tysktalande svensk idag. Dock så finns det stora politiska intressen i de här domänerna. Många västerlänningar söker information om Mellanöstern via webben och opinionsbildning är idag en del av krigföringen. Det finns extremt rika och mäktiga aktörer som har stora intressen av att förmedla sin version av det som händer i Irak just nu. Nu har jag ingen aning om vilka som kan tänkas bli köpare, men om t ex huset Saud intresserar sig för en domän så lär den inte gå av för hackor. Fem miljoner USD är i så fall småpengar. |
|||
Svara med citat |
2008-02-15, 13:37 | #5 | |||
|
||||
|
Citat:
Tar vi bara landet IRAN, så har de redan nu 18 miljoner internetanvändare enligt InternetWorldStats Vad gäller .com, så är jag övertygad om att den kommer att vara "king" åtminstone under vår levnadstid - jag kan inte ens se någon annan TLD hota i horisonten.. Naturligtvis blir det intressant att se vad .asia kommer att växa upp till, men i min livligaste fantasi kan jag inte se att de blir större än max 10 gånger .eu dvs runt 25 miljoner. Jag tror alltså inte att det finns någon risk för att .com blir mindre attraktivt idag - det är en universell ändelse som värderas högt världen över. ccTLDer är naturligtvis att välja för det nationella surfandet, men ska du söka något utanför landsgränsen, så blir ju det naturliga valet att söka under .com (Det är iaf min erfarenhet) Lägger även till en fin liten pajbild på hur användandet av internet såg ut i dec 07 - Som du ser står Asiens användande redan nu för nästan lika mycket som USA och Europa tillsammans. Gissningsvis kommer fördelningen se helt annan ut vid årets slut.. Men jag ger dig rätt i att det beror på vem som fattar tycke för de aktuella domänerna - för vissa kan ett par miljoner vara småpengar..om inte annat som investering för framtiden.. |
|||
Svara med citat |
2008-02-15, 14:29 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2008-02-15, 15:05 | #7 | |||
|
||||
|
Citat:
Inom vad? |
|||
Svara med citat |
2008-02-15, 15:18 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-02-16, 02:26 | #9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Kanske turister..? Men.. i dagsläget så har kanske inte Irak så mycket turrister dock.. :blink: Men vem vet, det kanske lugnar sig tillslut och marknaden drar igång då. "En investering för framtiden" |
|||
Svara med citat |
2008-02-16, 04:07 | #10 | ||||
|
|||||
|
Citat:
Lite OT men urlaun . com har jus tnu ett bud på 700,000 EUR :unsure: |
||||
Svara med citat |
Svara |