FAQ |
Kalender |
2008-08-18, 19:57 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag ska byta namn på mitt företag men har inte hunnit göra det än. Jag har faktiskt inte ansökt om att göra det ännu. Nu är det dags att fakturera en kund och jag undrar om man kan skriva det nya företagsnamnet på fakturan, eller kan det bli strul då företaget egentligen inte heter vad det kommer att stå på fakturan vid datumet då fakturan utfärdas? Organisationsnumret kommer att vara detsamma. Kan man kanske skriva "Företaget X (nya namnet) är en del av Företaget Y (gamla namnet)" eller någon liknande lösning?
Förresten, kan man ens ansöka om att byta namn på ett företag, eller måste man slå igen det gamla och ansöka om att starta upp ett helt nytt? :huh: Konstig fråga men hoppas på att någon har något tips. |
|||
Svara med citat |
2008-08-18, 22:03 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan göra namnändring hos Bolagsverket, ja. Men jag skulle inte ändra på fakturor m m innan jag fått rätt hos BV. Du kanske gör inskränkning i namnet?!
|
||
Svara med citat |
2008-08-18, 22:08 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja, du kan göra det på Bolagverket. Men dock är det ju ingen ide att byta namn på företaget innan du äns skickat fakturan till kunden osv..
|
||
Svara med citat |
2008-08-18, 22:42 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du vill skriva ut ditt nya namn kan du skriva Gammalt AB unä till Nytt AB.
Unä=under namnändring |
||
Svara med citat |
2008-08-19, 05:40 | #5 | ||
|
|||
|
Citat:
Vad firman heter spelar ingen som helst roll rent juridiskt för det är alltid orgnr som är avtalspart om du skriver avtal med kunder, personal eller leverantörer. Sen kan du ändra firman 100 gånger men avtalen gäller åndå. Det är ett av skälen till att aldrig ha enskild firma utan ett bolag med eget orgnr, för när man säljer bolaget så slipper man skriva om alla avtal med intressenterna (kunder, leverantörer, personal). Jag har startat ett antal företag och det svåraste har alltid varit att hitta bra firma till bolagen. värsta exemplet hade jag 67 förslag innan jag fick ett godkänannde. Jag hade ägnat mycket energi åt varje förslag så jag var så trött på det att jag kunde accepterat vad skit som helst till slut. Mitt snabbaste förslag godkändes på första försöket. Mitt knep är att kolla på bolagsverkets näringslivsregister så firman är fullkomligt unikt och att det är ett enda ord som är unikt, sen kollar jag på Google att det är helt unikt, dvs att det får 0 träffar där. Då är chansen större att det går igenom på första försöket. Om din firma består av flera ord så kan de kräva att varje delord ska vara tillräckligt urskiljbart så jag föredrar att ha ett enda ord i firman (förutom själva bolagsformen då givetvis). |
||
Svara med citat |
2008-08-19, 18:39 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för bra svar. 800 spänn ska dom ha bara för att man ska byta namn... bah.
|
|||
Svara med citat |
2008-08-19, 18:54 | #7 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-08-19, 20:38 | #8 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2008-08-19, 22:03 | #9 | ||
|
|||
|
Jag ringde bolagsverket och dom hävdar BESTÄMT att kontouttdraget från banken = kvitto
|
||
Svara med citat |
2008-08-19, 23:53 | #10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Eller varför inte skriva en egen bokföringsorder? Jag tvivlar på att skatteverket vid en revision skulle slå ner på att det inte finns kvitto på 800 spänn för en namnändring när man hos bolagsverket kan se att namnet ändras... Tänk!
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|