FAQ |
Kalender |
2010-08-16, 13:25 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Är det någon som vet vad som gäller om jag som hyresgäst vill hyra ut min lägenhet under en period för att jag ska plugga på annan ort. Får jag göra det? Måste hyresvärden låta mig göra det? Andreas |
|||
Svara med citat |
2010-08-16, 13:50 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du måste ha tillåtelse från hyresvärden.
|
||
Svara med citat |
2010-08-16, 13:53 | #3 | ||
|
|||
|
Du får i de flesta fall hyra ut din lägenhet vid studier/arbete på annan ort.
Hur lång tid är olika så du gör bäst i att kontakta hyresvärden. Om du hyr ut svart (utan godkännande) riskerar du att vräkas. |
||
Svara med citat |
2010-08-16, 15:40 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har haft en dialog med min hyresvärd om det, men nu drar han ut på sitt beslut och jag börjar bli stressad. Så jag vill egentligen bara veta vad som gäller.
Har inte fått OK på att hyra ut den och jag flyttar om 2 veckor |
|||
Svara med citat |
2010-08-16, 16:08 | #5 | ||
|
|||
|
Jag vet inte vad det står i Bostadslagen om andrahandsupplåtelse /uthyrning så kolla där.
Ja, två veckor är lite tight så du fixar nog inte det direkt utan isf efter andra månaden. |
||
Svara med citat |
2010-08-16, 16:13 | #6 | |||
|
||||
|
Om hyresvärden är osamarbetsvillig kan du höra av dig till Hyresnämnden som kan ge dig tillstånd att hyra ut i andra hand.
|
|||
Svara med citat |
2010-08-16, 17:06 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har bott i lägenheten i 1 år och haft en diskussion med hyresvärden sedan i Juni, men har inte kunnat presentera en kandidat förrän för 3 veckor sedan.. Så jag hoppas det löser sig..
|
|||
Svara med citat |
2010-08-16, 18:22 | #8 | |||
|
||||
|
Det regleras av praxis och säger att hyresvärden "inom skälig tid" ska lämna besked, och när jag var i kontakt med hyresnämnden i samma ärende sa de att man kan tvingas räkna med upp till 1 månad.
I mitt fall hade hyresvärden semester och skyllde totalt skulle det, enligt de, ta 6+4 veckor innan jag skulle få besked. Eftersom hyresnämnden redan sagt till mig att de kommer att tillåta uthyrningen, sa jag till värden att jag kommer att ta frågan dit, och vips, 2 dagar senare var allting klart. Hur länge ska du plugga? Det finns en över gräns på 2 år, mer än så brukar vara svårt att hyra ut i andra hand. |
|||
Svara med citat |
2010-08-16, 18:35 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2010-08-17, 19:12 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Oh well, min hyresvärd sa om killen som jag presenterade.
"Han uppfyller inte mina krav" Vi har samma jobb, är lika gamla och samma chef och inkomst. Enda skillnaden är att han har ett lite halvutländskt för och efternamn. Nu kanske jag är för kvick i slutsatser, men det verkar rimligt. Hur som helst har jag nu sagt upp lägenheten. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|