FAQ |
Kalender |
2011-01-18, 13:24 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Efter en uppdatering på en av servrarna så dog MySQL och jag får inte igång det. Jättetacksam för hjälp. Får fel: Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' Använder Ubuntu som OS. Någon som vet vad felet kan vara? Tack! |
||
Svara med citat |
2011-01-18, 14:13 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad står det på de 5 sista raderna i serverns error log? Finns i typ /var/db/mysql/server.namn.err
|
|||
Svara med citat |
2011-01-18, 14:21 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mysql startas som service efter uppgraderingen istället för direkt från /etc/init.d/ ? Kolla det.
Hade liknande problem och fixade det genom att köra ett speciellt uppgraderingsscript, |
||
Svara med citat |
2011-01-18, 14:29 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Najk: Hittar inga error loggar de är också lite irreterande...
Magnus_A: MySQL är helt dött. Jag kör start via terminalen och den går igång några sekunder sen dör den igen. Tror de skulle underlätta enormt om jag hittade någon logg men verkar helt borta |
||
Svara med citat |
2011-01-18, 15:02 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Finns det bara databaser i /var/db/mysql? Verkar märkligt. Vad säger din my.cnf ang datadir, kanske sparar den filerna någon annanstans. Är inte alls familjär med ubuntus miljö.
Att den startar och dör efter några sekunder tyder dels på att den kan logga felet någonstans, annars skriver den nästan omedelbart att den inte kan logga och därför dör. |
|||
Svara med citat |
2011-01-18, 15:33 | #6 | ||
|
|||
|
Börja med att aktivera errorlogen i /etc/mysql/my.cnf
[mysqld] log-error=/yourdirectory/yourerrorlog Försök starta sen och läs loggen. |
||
Svara med citat |
2011-01-18, 15:52 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2011-01-18, 15:56 | #8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad är parametern log_error satt till?
Kan du starta mysqld med --verbose ? |
|||
Svara med citat |
2011-01-18, 16:25 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
jäkla nya mysql som tar bort kommandon utan ändra filerna eller ge en varning om att kommandot inte finns längre.. värre är väl att den gör en halt på ett kommando som ändå inte finns :P
|
|||
Svara med citat |
2011-01-18, 17:20 | #10 | ||
|
|||
|
Citat:
jag har denna rad i min my.cnf och det fungerar bra: log-error = /var/log/mysql.err |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|