FAQ |
Kalender |
2015-05-18, 23:10 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har velat registrera mig på ovan nämnda företags webbplatser, men har ändrat mig då registreringen misslyckats pga för långt lösenord!
Sedo: max 16 tecken Escrow: max 12 tecken Detta är för mig helt ologiskt och jag kan inte se någon annan anledning till detta än att det skulle vara för att man lagrar lösenorden i klartext. Det får i alla fall mig att fundera över deras säkerhetstänk. Jag frågade Sedo om detta för några månader sedan. De skulle återkomma i frågan, vilket de inte gjorde. Escrow frågade jag i kväll så jag får väl ge dom lite tid att svara. Är det fler som reagerat på detta eller vet hur det ligger till? |
||
Svara med citat |
2015-05-19, 05:36 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag har också reflekterat över Escrows längdbegränsade lösenord. Visst, man borde ju vara ganska säker om man blandar gemener och versaler med siffror huller om buller, men ändå känns det som en fullständigt onödig begränsning.
2015-05-19, 11:47 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns värre På en välkänd svensk finansinstitution måste man ha ett lösenord mellan 6 till 7 tecken på accesskorten (passerkort samt dator).
|
||
Svara med citat |
2015-05-19, 12:20 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det borde ju verkligen uppmuntra folk att använda familjemedlemmar eller husdjur som lösen.
2015-05-19, 12:42 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2015-05-19, 13:05 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2015-05-19, 13:10 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Visst, det är högst sannolikt inte anledningen men jag menade snarare att det är precis lika ologiskt att dra slutsatsen att lösenorden sparas i klartext enbart på grund av begränsningen. Och man kan hasha "fem miljarder" tecken långa strängar om man vill det men man får ju dra gränsen någonstans oavsett vilken lösning man väljer.
2015-05-19, 19:50 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2015-05-19, 21:09 | #9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, och det höll jag just med om i inlägget ovanför
2015-05-20, 00:48 | #10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Microsoft begränsar lösenorden i Office365 till 16 tecken såvida du inte använder AD-synk - då funkar längre. Jag tror inte Microsoft lagrar lösenorden okrypterade i sitt AD.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|