FAQ |
Kalender |
2006-11-20, 03:21 | #1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har en polare som kommit i lite trångmål och jag har lovat honom att han skall få låna 60k av mig.
Detta kommer att betalas tillbaka under 12 månader. Kan jag låna ut pengar från mitt företag eller måste jag "ta det" privat? Lite bråttom är det så om nån vet så fram med ett bra svar Självklart skall jag ringa min revisor i morgon också men det kan vara bra att veta lite innan. // Mats |
|||
Svara med citat |
2006-11-20, 11:10 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Blanda inte ihop privat och företag. Om det är fråga om ett lån till en polare så bör man nog låna ut det privat. Om det är minsta risk för att han inte klarar av att betala det så blir det bara joxigt att göra en sådan avskrivning i bokföringen sedan och skattemyndigheten kan få för sig saker.
Har ni nån slags affärer ihop så blir det kanke mer naturligt att ge honom en kredit via bolaget, men då bör de ske på affärsmassiga villkor (ränta) och det finnas säkerhet/pant bakom. Alternativt får du ställa honom på lagret och packa paket i ett par månader tills skulden är reglerad. |
||
Svara med citat |
2006-11-20, 11:16 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Som jag förstår det får ett aktiebolag låna ut pengar mot skälig ränta så länge det inte sker till en närstående.
Din polare får inte vara släkt med någon ägare eller styrelsemedlem, förmodligen inte heller med någon anställd. Han får givetvis inte heller äga aktier, vara anställd eller sitta i styrelsen. Jag lånade ut drygt 20 000 kr privat för något år sedan. Jag var tveksam men lät mig övertalas - jag har iprinicp inte fått tillbaka några pengar och det är surt. Å andra sidan lånade jag ut 5 000 kr privat till en nära vän som betalade tillbaka enligt överenskommelse. Det har slutat med att jag är mycket restriktiv med att låna ut pengar. Framförallt se till att det finns ett (gärna bevittnat) skuldbrev om du lånar ut pengar. Kanske är det enklare att gå i borgen för ett banklån på 60 000 kr - det blir ju ungefär samma risk?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2006-11-20, 13:49 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är inte säkert att banken vill låna ut även med borgenär.
De kollar på låntagarens möjlighet att betala tillbaks (inkomst). Om personen som vill låna är arbetslös eller student etc. så kan banken kräva att man ställer upp som medlåntagare ifall de ska bevilja lånet. |
|||
Svara med citat |
2006-11-20, 17:19 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-11-20, 18:10 | #6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nu har min revisor gått igenom vilka regler som gäller i detta ämne.
Företaget får låna ut pengar till en privatperson om denne inte tillhör familjen eller är närstående släkt. Företaget får inte låna ut pengar till en person som företaget gjort affärer med eller har ekonomiska intressen i. Företaget får inte heller låna ut pengar till personer som sitter med i styrelsen i det egna bolaget. Med andra ord var det grönt för Lastbryggan att låna ut pengar till kompisen under förutsättning att ett skuldbrev upprättades och att en skälig ränta togs ut, samt att en amorteringsplan skrev in. // Mats |
|||
Svara med citat |
2006-11-20, 20:35 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
och med tanke på dina bilköp lär du inte gråta blod om han inte skulle kunna betala tillbaka heller
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2006-11-20, 21:43 | #8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Är det nåt jag verkligen hatar så är det människor som blåser mig, i detta fallet så vet jag att jag inte kommer att bli blåst. // Mats |
|||
Svara med citat |
2006-11-20, 22:12 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-11-21, 01:01 | #10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
ABL 21kap 10§ säger att du måste upprätta en särskild förteckning varje år över låntagare, om vi antar att han uppfyller kraven i 1§ vilket det låter som att han gör (ej närstående, ej inflytande i bolaget osv).
Det kanske är en form av värdeöverföring enligt ABL 17kap 1§ 4p. "annan affärshändelse som medför att bolagets förmögenhet minskar och inte har rent affärsmässig karaktär för bolaget." Med andra ord, om han inte betalar tillbaka så kanske skatteverket anser att detta är ett sätt för dig att få ut pengar ur bolaget utan att skatta för dessa, iom att ni känner varandra. Skulle ju vara som att förlora pengarna dubbelt |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|