Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


vad för lina behövs?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-22, 14:50 #1
Dune2k Dune2k är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 90
Dune2k Dune2k är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 90
Jag håller på att sätta upp en server men tänkte höra om någon vet
vad de kan krävas för lina för att kunna driva en sida som har ca 80gb trafik per månad.
Dune2k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 15:00 #2
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Citat:
Originally posted by Dune2k@Feb 22 2006, 15:50
Jag håller på att sätta upp en server men tänkte höra om någon vet vad de kan krävas för lina för att kunna driva en sida som har ca 80gb trafik per månad.
Det motsvarar en genomsnittlig förbrukning på strax under 256 Kbit/s (dygnet runt). Eftersom trafiken inte lär vara jämnt fördelad, bör du se till att du har option på mer vid tillfälliga toppar under dygnet.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 15:14 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det bästa är givetvis om du kan se var maxförbrukningen ligger. Enstaka toppar på en eller ett par sekunder kan du förmodligen bortse från.

Jag skulle tro att runt 1 Mbps skulle räcka ganska bra i ditt fall.

/EDIT: Men det är en ren gissning.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 15:28 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Brukar beräkna att man ska ha det minst dubbla än medelvärdet av trafiken som går.

Sedan kolla på topparna, är det många toppar av max trafiken per dag bör man öka lite.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 17:13 #5
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Enligt satistiken för sajten som står i min profil (endast svenska besökare) drar den mest vältrafikerade timmen precis dubbelt så mycket som snittet över ett helt dygn.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 10:13 #6
Dune2k Dune2k är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 90
Dune2k Dune2k är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 90
oki så 1mbit måste ju räcka
Dune2k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 15:55 #7
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Är det inte litet riskabelt att sätta upp en egen trafikkrävande webbserver på en privatpersons uppkoppling?

Om man exempelvis skaffar 10/10 mbit fiberuppkoppling för 250 kr per månad, så tror jag inte att ISP tycker om att kunden ifråga ligger och använder nästan max av dess kapacitet dygnet runt?

Åtminstonde när det gäller ADSL vet jag att ISP:s inte brukar tycka om det, men hur är det med fiber? Tycker det låter konstigt om det är helt okej, issåfall vore ju egen server hemma hos sig ett bra alternativ till att betala tusentals kronor för en likvärdig server hos en serverhall. Visst, man kanske får 98% uptime iställetför 99.9%, men det är det väl värt om det inte är en inkomstdrivande webbplats man driver?

Men som sagt, jag är osäker på om detta verkligen går för sig i praktiken - någon mer insatt som vänligen kan kommentera? Kanske någon som jobbar/jobbat för en ISP eller liknande? Eller driver webbhotell, eller annan som av någon anledning vet mer vad denna snackar om än vad vi vanliga dödliga gör?

Tack på förhand.
Pucken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 15:59 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Oftast får du inte sätta upp egen server, om den är för eget bruk utan något vinstsyfte bryr dom väl sig inte.

Dock problemet är väl om du har dynamisk IP som kan bli lite jobbigt och att en privatlina inte har någon garanti och delad kapacitet.

Är väl många som kör egen server hemma för sin egen sida fast har man lite krav på tillgänlighet så fungerar det inte alltid så bra.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 16:54 #9
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 94
Citat:
Originally posted by patrikweb@Apr 4 2006, 15:59
Oftast får du inte sätta upp egen server, om den är för eget bruk utan något vinstsyfte bryr dom väl sig inte.

Dock problemet är väl om du har dynamisk IP som kan bli lite jobbigt och att en privatlina inte har någon garanti och delad kapacitet.

Är väl många som kör egen server hemma för sin egen sida fast har man lite krav på tillgänlighet så fungerar det inte alltid så bra.
Bland annat ISP:n Webtech Nord AB tillåter servrar, och ger 2 st IP:s i syfte att du skall kunna använda en för server, exempelvis. Pratar alltså om icke vinstdrivande webbservrar, tror knappast de tillåter vinstdrivande men man vet ju aldrig.

Hur som helst, 4 kr/GB exkl. moms, är det dyrt? Pratar alltså om trafik, inte lagringsutrymme. Scorpion Data ger nämligen 120 GB i deras Maxiweb-paket som kostar 90 kr per månad exkl. moms.

Det blir alltså 90 / 120 = 0.75 kr/GB.

Hur kan det komma sig att de först kan ge ut trafik för 0.75 kr/GB, men om man vill köpa till extra trafik får man betala 4 kr/GB? Det låter litet som att de hoppas på att människor enbart använder en bråkdel av dessa 120 GB, eller har jag fel? Patrik, du själv representerar väl ett webbhotell om jag inte missminner mig, har du någon förklaring på varför du tror Scorpion Data gör så här? Eller är det som jag säger, att de troligtvis hoppas på att människor enbart använder en bråkdel av vad de betalar för?
Pucken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-04, 17:07 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
4:- per GB i extra trafik är så sätt billigt om man räknar vad många andra Webbhotell tar ut. Fast räknar man i kostnad för själva trafiken så är det svindyrt.

Normal kostnad är runt 0.5-1SEK per GB i faktisk kostnad normalt, självklart går det få billigare om Webbhotellet är storförbrukare.

Sedan vill man som Webbhotell göra vinst, så ett sätt är att ta ut vinst i trafikkostnad. Sedan får man räkna med att är mer än trafiken som kostar vid mer trafik så bör man även räkna att belastningen blir mer på servern beroende vad för sida det är som tar trafik.

Självklart hoppas dom att ingen använder mer än någon % av det som ingår, och så är det oftast med. Är ett sätt att locka kunder mer eller mindre.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017