FAQ |
Kalender |
2011-02-26, 13:58 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej! Driver som bekant en bloggtjänst byggd på Wordpress, och nu har jag konfigurerat Domain Mapping som tillåter koppling utav riktiga domännamn till specifika bloggar. T.ex ollesblogg.se.
Jag har lyckats få till Domain Mapping, men här tar det stopp. Jag har ett domännamn som ska kopplas till en speciell blogg, och jag fyllde i bloggens ID samt domän där man skulle. Dock kommer man till en 404 sida när man besöker domänen, och inte till bloggen. Det finns ett antal inställningar för Domain mapping och det är antagligen här jag har gjort fel, och nu hoppas jag på er hjälp. Så här står det: Citat:
Vart jag gör fel? Tacksam för svar! |
|||
Svara med citat |
2011-02-26, 15:38 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Fsdata måste ju också ha med alla domäner i sin webservers konfiguration för att de ska veta vart den ska skickas. Såvida du inte har nån dedikerad lösning där du är defaulthosten.
|
|||
Svara med citat |
2011-02-26, 17:28 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Lösning för dig är en vps med dedikerat IP, då löses detta enkelt, och vps är så pass billig idag att du absolut borde ta en.
|
|||
Svara med citat |
2011-02-26, 18:07 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Danielos, ni känner vi inte igen dig!
|
||
Svara med citat |
2011-02-26, 18:50 | #5 | |||
|
||||
|
||||
Svara med citat |
2011-02-26, 18:59 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är möjligt, skojade bara lite med dig.
|
||
Svara med citat |
2011-02-27, 00:21 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om webhotellet har en kontrollpanel som har standardfunktionalitet för det här millenniet så går det att lägga till ett 'domänalias' (vilket motsvarar en ServerAlias i en VirtualHost-container i Apache), och det löser ju problemet.
|
||
Svara med citat |
2011-02-27, 00:40 | #8 | |||
|
||||
|
Jo, men då måste man manuellt knappa in alla användares domäner i kontrollpanelen, och det blir jobbigt och bökigt i längden. Skaffar man en vps som inte kostar mer än ett webbkonto, slipper man allt detta och kan automatisera rubbet.
|
|||
Svara med citat |
2011-02-27, 00:50 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Håller med dig att en vps är att föredra om en vill leka blogghost där användarna kan lägga egna domäner (men med *.huvuddoman.se som domänalias går det naturligtvis rent tekniskt finfint att låta folk skapa bloggar med egna subdomäner även på ett hyffsat modernt webhotell). |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|