FAQ |
Kalender |
2009-05-17, 04:21 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag har modem och router från bredbandsbolaget hemma. Varje dator som ansluts till modemet får en egen IP-adress som är extern. Portarna är på 10 eller 100 mbit. Jag har nyligen införskaffat en nätverksdisk med gigabitnätverksanslutning och är inte riktigt tillfredsställd över hur hastigheter är här hemma. Jag tänkte därför införskaffa en switch eller liknande. Skulle det fungera att köpa en gigabit-switch och koppla in modemet på som "up-link" (eller vad det heter) och även ansluta de stationära datorerna mot switchen för att få en ökad hastighet mellan dator + nätverksdisk? Eller är det en bra router man ska införskaffa kanske? Vill ju ogärna förlora hastighet pga flaskhalsar i routern, men jag tror nog om man inte köper en billig skräprouter så bör det bli bra flås i hemmanätverket. Andra tips? Mvh Robban |
||
Svara med citat |
2009-05-17, 09:05 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det ska fungera alldeles utmärkt med en gigabitswitch.
|
|||
Svara med citat |
2009-05-17, 09:07 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
får du externa ipadresser bakom BBB´s router? isåfall är det antagligen ingen router utan en switch, eller så är det en bryggad router.
En ny router idag behöver inte vara så himmla dyr, men kolla tester osv om du hittar ngn som verkar intressant. Alternativt så tar du en gammal dator och kör in ex ip-cop eller liknande med 2st gigabit kort, ena kopplar du BBB till och det andra en gigabitswitch, Funkar klockrent och du får en fin throughput |
|||
Svara med citat |
2009-05-17, 09:43 | #4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ja, det måste ju vara billigare, VAD menar du att det skulle tillföra jmf. med bara en gigabitswitch/router ? (switch är en produkt som i princip inte existerar längre på konsumentnivå)...och han hade ju som sagt en NAS redan...jag tycker nog vi håller oss till principen "less is moore" i det här fallet... Citat:
Men som Westman sa, det bör fungera. Jag skulle personligen köpt en Gigabit/W-Lanrouter, dessa går ju att få från 600-700 kr idag, vill man lägga lite mer pengar så är D-Links "vita" 6 och 8hundra serie något bättre. Personligen har jag kommit att gilla Sitecoms produkter (för hemmanätverk nu) eftersom dom generellt erbjuder fler funktioner i sina produkter (tack vara öppen mjukvara) och specifikt har alla deras (trådlösa)routrar WDS, vilket i princip ingen annan tillverkare erbjuder (med undantag av enskilda produkter) Sen skull jag stänga av alla "routerfunktioner" i BBB´s produkt och köra den som rent modem, på så sätt får du inga konflikter och enklare administration. |
|||
Svara med citat |
2009-05-18, 08:35 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
OK! Låter som det är en switch som ska införskaffas då.
Angående flaskhalsen, NAS:en har 4st SATA diskar som är RAID-5 och min burk har en WD Veliciraptor disk 10krpm. Internt kopierar den i ca 80 mb / s från mina raid-1 diskar, och tratten ligger ju runt 10 mb / s över nätverket så skulle nog tro att det är nätverket som är en flaskhals (100mbit). Ska även se vad BBB kan gör med mitt modem, alternativt jag själv, för att stänga ner så många funktioner som möjligt på den. Tack så mycket för alla svar. |
||
Svara med citat |
2009-05-18, 09:42 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-05-18, 10:36 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hade BBB innan och vet att du får 5 st externa IP (iaf på deras fiberbredband), så kör en switch och från den kan du köra trådlös router till dina laptops om du vill men kör kabel direkt från switch till samtliga datorer du vill ha bra throughput på. Gigabitswitch kostar runt 500 kr. Tänk på att du måste ha 1 IP för varje dator du ska ansluta om du kör switch, annars måste du alltså ha router som ger "oändligt" med IP-nummer, om bara 1 IP finns tillgängligt.
edit: försökte rita en bild i men blev bara konstigt |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|