Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bokföra med pengar i aktier

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-12-28, 21:21 #1
maester maester är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
maester maester är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Standard Bokföra med pengar i aktier

Hej,

Min redovisningskonsult är på julledigt och jag får inte tag på honom. Jag har bokslut nu i december. Jag har EF, har Swedbank som bank och jag har flyttat över pengar till Nordnet och köpt aktier.

Måste jag sälja dem och flytta tillbaka dem till mitt Swedbank-konto för att redovisa hur mycket pengar det finns i firman? Eller kan jag ta ett utdrag från Swedbank + Nordnet?
maester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-29, 12:47 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Du behöver inte sälja något, det är en tillgång även i aktier (annars hade du behövt sälja dotterbolag varje årsskifte).

Ta upp värdet som det är per den 31/12 bara. Är det oklart vad värdet är så bokför det lägsta alternativet.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-29, 18:21 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag skulle nog se det som att du gjort ett personligt uttag och köpt aktier privat för pengarna. Osäker på vilka möjligheter det finns för en enskild firma att äga aktier.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-30, 08:30 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Missade att du har enskild firma, där är mina kunskaper obefintliga :-)
Snabb koll så ser det ut som Jonny har rätt, du har gjort ett eget uttag då aktier inte kan ägas av firman.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-30, 10:28 #5
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag skulle nog se det som att du gjort ett personligt uttag och köpt aktier privat för pengarna. Osäker på vilka möjligheter det finns för en enskild firma att äga aktier.
Det stämmer det som Jonny skriver. En enskild näringsidkare får inte placera företagets pengar i aktier eller fonder, utan det ska i sådana fall ses som ett eget uttag.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-30, 16:58 #6
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Mycket flitig postare
lazats avatar

Här kan tiden spela in! Om det är nyligen du plockade ut "lönen/eget uttag" så kanske du kan ångra detta och återbetala pengarna. För tar du ut pengar ur enskild firma så kommer du att behöva skatta och då får vi verkligen hoppas att du har gjort större vinst på aktierna än vad löneskatterna är. Egenavgifterna äre 29% och skatten 31 %

Du kommer att förlora med 99% säkerhet såvida det inte har gått väldigt bra på dina affärer. Om du inte kan rätta detta så ska du ta den summa som du överförde till Nordnet och skatta för hela beloppet. Du kommer inte att kunna återbetala detta till firman utan det är dina privata pengar. Så du behöver inte heller i företaget ta upp att du har aktier eftersom det är dina privata.

Det är en rejäl soppa du har ställt till med, försök få tag på någon annan revisor eller likande som kan kolla på detta innan årsskiftet så att du inte åker på en massa onödiga kostnader.

Gott nytt år!

Senast redigerad av lazat den 2015-12-30 klockan 17:01
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-30, 17:05 #7
lazats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
lazats avatar

Hur var det med Lån? Kan man göra detta i EF? I AB går det inte vet jag. Han kanske kan se det som lån från företaget?
Oläst 2015-12-30, 19:48 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
Här kan tiden spela in! Om det är nyligen du plockade ut "lönen/eget uttag" så kanske du kan ångra detta och återbetala pengarna. För tar du ut pengar ur enskild firma så kommer du att behöva skatta och då får vi verkligen hoppas att du har gjort större vinst på aktierna än vad löneskatterna är. Egenavgifterna äre 29% och skatten 31 %

Du kommer att förlora med 99% säkerhet såvida det inte har gått väldigt bra på dina affärer. Om du inte kan rätta detta så ska du ta den summa som du överförde till Nordnet och skatta för hela beloppet. Du kommer inte att kunna återbetala detta till firman utan det är dina privata pengar. Så du behöver inte heller i företaget ta upp att du har aktier eftersom det är dina privata.

Det är en rejäl soppa du har ställt till med, försök få tag på någon annan revisor eller likande som kan kolla på detta innan årsskiftet så att du inte åker på en massa onödiga kostnader.

Gott nytt år!

Det fetade är helt felaktigt. Han får skatta för överskottet oavsett om han flyttar några pengar till sitt privata bankkonto eller ej.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-31, 01:04 #9
lazats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
lazats avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Det fetade är helt felaktigt. Han får skatta för överskottet oavsett om han flyttar några pengar till sitt privata bankkonto eller ej.
ja du har rätt, vi antar att han har använt överskottet i firman som kapital på nordnet. Då får han skatta för detta och aktierna och pengarna han har tagit ut/överfört är då privata.
Oläst 2015-12-31, 01:10 #10

I en EF finns det ingen skillnad mellan företagets ekonomi och företagaren. Oavsett vilket bankkonto pengarna ligger på är alltid företagaren personligt ansvarig att betala in alla skatter på företagets överskott. Normalt betalar man skatten månadsvis där Skatteverket räknat ut vilket belopp man ska betala in.

Så oavsett om han köpt aktier eller bränt pengarna på Bahamas så måste han betala skatt på hela företagets överskott.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017