FAQ |
Kalender |
2005-01-26, 22:56 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tjenare,
Jag satt och funderade lite över en sak när jag surfat in på en sida som hade ett tufft flash intro som pumpade Marilyn Manson - Rock is dead i bakgrunden samtidigt som den visade lite bilder och information om sidan jag besökte, kommer just nu inte ihåg adressen till den men iallafall. Har själv funderat på att göra liknande saker till mina sidor men har inte orkat mig så långt ännu. Nu till själva frågan, är det helt lagligt att använda tex låten som jag nämde ovan dock använder man bara introt av den eller att den är utan sång och text? Skulle vilja veta vad som gäller angående detta, tycker det är ett intressant ämne då väldigt många webbsidor i dag har något liknande. Mvh, Viper PS. Sidan jag besökte använde viserligen en väldigt bra artist om jag får säga det själv. B) Manson is the god of rock! |
||
Svara med citat |
2005-01-26, 23:52 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du får inte använda en enda sekund av någon annans material utan tillstånd
Ofta så orkar inte folk bry sig såpass att dom rapporterar det och heller brukar inte artisten bry sig heller.. Sen handlar det till en del om huruvida låten är nedladdningsbar och komplett eller inte som du skriver.. Men tillstånd ska ALLTID finnas för skyddat verk (och allt verk är skyddat) |
||
Svara med citat |
2005-01-27, 00:07 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men jag trodde nog att det var som du sa att man måste ha tillstånd men jag tror också som du säger att ingen artist orkar bry sig om att någon använder 10 sek av hans låt till ett flash intro. Mvh, Viper |
||
Svara med citat |
2005-01-27, 00:53 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ta kontakt med STIM, så kan de säkert tala om för dig vad som gäller. Jag är inte säker men jag tror att de har någon form av avgift för typ sådant du söker.
|
||
Svara med citat |
2005-01-27, 00:55 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kan förmodligen kontakta STIM för mer information. Men som jag förstått det får du inte framföra musik någon annan skrivit offentligt utan att betala någon form av royalty till upphovsmannen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2005-01-27, 19:43 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
man betalar per sekund och det är svindyrt
|
|||
Svara med citat |
2005-02-01, 01:53 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hmm tror det är så att du får låna ett par sekunder ur en låt utan att ha tillstånd...Jag var i kontakt med STIM när vi skulle ha en tävling med ljudsnuttar som "igenkänningsfråga" och han sade att har man bara en kortkort snutt så är det inga probz...skulle ev. få betala några kronor...men det var inte ens värt att fakturera typ....däremot får du väl inte ha dem för nedladdning!
/Fredrik |
|||
Svara med citat |
2005-02-01, 02:03 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
ja det stämer nog.... en kort bit får man köra gratis..
|
||
Svara med citat |
2005-02-01, 02:25 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Får kanske kontakta STIM själv och se vad dom har att höra, är ganska intressant med alla dessa lagar som finns kring copyright. |
||
Svara med citat |
2005-02-01, 09:07 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tror det handlade om tre sekunder, åtminstone enligt citaträtten.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|