FAQ |
Kalender |
2010-06-08, 00:22 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|
||
Svara med citat |
2010-06-08, 00:26 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Och av någon anledning kräver de att man skall gå in med Safari. Är det kanske Safari-specifika grejer eller är det så att Safari har mest mogen HTML 5 implementation?
|
||
Svara med citat |
2010-06-08, 00:38 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Yep, WebKit ligger i framkanten men implementationerna bland webbläsarna skiljer sig. En del är bättre på vissa områden men sämre på andra.
Opera har f.ö. ett par bra artiklar om Html 5 de också: http://dev.opera.com/articles/tags/html5/ Vem kollar MDC? |
|||
Svara med citat |
2010-06-08, 00:57 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Som jag fattat det är nästan inget i den demon HTML5 saker utan CSS3 och likande saker istället.
Största anledningen att de kräver Safari är antagligen för att man ska tro att det är safari specifika saker. En hel del saker fungerar i andra webbläsare också. Och andra saker är bara Apple förslag och har inte blivit standard än. Vissa saker i demon fungerar inte ens i safari om man kör det under fel version av OSX. |
||
Svara med citat |
2010-06-08, 10:13 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2010-06-08, 12:18 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Att Apple på sin egen sajt rekommenderar Safari är väl inte mer konstigt än att jag knappt kan besöka Microsoft.com utan att köra IE. |
||
Svara med citat |
2010-06-08, 12:39 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Till iPad och iPhone lär det väl vara intressant till att börja med iaf.
2010-06-08, 13:06 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag noterar direkt att CPU inte går i taket under videouppspelningen av TRON på sidan jämfört med samma video uppspelad av Flash. Mycket trevligt!
|
||
Svara med citat |
2010-06-08, 13:48 | #9 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Firefox, Chrome, Opera kör på Ogg Theora-linjen medans Safari och IE vill ha H.264. Se tabell. Väljer man Flash kan man nöja sig med ett format eller till och med blanda formaten samt få fungerande DRM-skydd. Du har även smidigare verktyg än frikopplad javascript för interaktion med din video i flash. Video-taggen lär inte ta över på många år, även om jag gillar konceptet för just videouppspelning. |
||
Svara med citat |
2010-06-08, 14:16 | #10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Klart det finns, det skrev du ju själv Däremot är det synd att man inte kan ENAS om ett format Fast det är ju inget unikt för Video, man kan ju inte enas om ett format för lokal databas heller, som också finns i HTML5 specifikationen. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|