Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur tror ni det kommer att gå för de nya gTLD:erna

Visa resultat för omröstning: Hur tror ni det kommer att gå för de nya gTLD:erna?
SUPERFIASKO - Som vid milleniumskiftets IT-krasch. Utskrattade skräpdomäner som försvinner. 4 23.53%
FIASKO - "Sorgebarnen" .INFO, .BIZ + .MOBI får upprättelse i jämförelse. Många nya försvinner. 0 0%
DÅLIGT - Enstaka kan funka som nödlösning och enstaka företag kommer testa, men annars en flopp. 2 11.76%
SÅDÄR - Fåtalet kommer nå liknande status som .INFO, .ASIA och .XXX, men annars ranka lågt. 7 41.18%
HYFSAT - Inte alls jämförbara med .COM, men väl med .NET och .ORG. Folk accepterar dem inom 2-3 år. 1 5.88%
BRA - De integreras snabbt och blir populära både bland företag och privatpersoner. 0 0%
SUCCÉ - .COM är gårdagen. Det här är domänerna som styr webben år 2018! 2 11.76%
VA - Jag gillar ost. Domäner är inte ost. 1 5.88%
Antal röster: 17. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-13, 13:28 #1
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Standard Hur tror ni det kommer att gå för de nya gTLD:erna

Hej,

Hur tror ni att det går för de nya gTLD:erna (.CLUB, .WEB, .SEX osv osv)?
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-13, 14:12 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag röstade själv på "SÅDÄR" men hoppas på något av de "positivare" alternativen
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-13, 18:22 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tycker inte riktigt någon av de beskrivande texterna passar riktigt bra men ost är gott Jag tror de flesta nya kommer lyckas rätt dåligt. Nya toppdomäner har lanserats då och då med varierande resultat. Däremot tror jag inte så många försvinner inom en överskådlig framtid eftersom många spekulerar, en del vill säkra varumärken och SEO-fantaster / affiliates / spammare osv. vill experimentera med skräpsidor.

Vad gäller rankning så kommer inga toppdomäner att ha några större fördelar. Landstoppdomänerna håller kvar sin särställning nationellt, .com lär förbli mest attraktiv internationellt och startups / nya succéer kommer fortsätta med innovativ och trendig namngivning som är oberoende av de nya toppdomänerna. De som jagar tråkiga och gammaldags nyckelordskombinationer lär bli besvikna eftersom konkurrensen knappast blir mindre Bra och unika tjänster kommer att lyckas lika bra som tidigare. Däremot skadar det ju aldrig att ha lite fler namnkombinationer att välja bland.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-13, 18:47 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Skillnaden denna gång är ju att det är hundratals nya domäner. Bara detta gör det unikt och efter att ha lyssnat på en hel del amerikanska domänmoguler kan jag konstatera att även dessa verkar vara allt från ytterst skeptiska till milt positiva. Dock har jag inte hört någon som ens jämfört dem med .COM (varför skulle dom).

1997 blev jag erbjuden en .COM för ett par tusen dollar. Jag tackade nej. Bara tio år sedan var denna domän värd några hundra gånger mer. Långt över hundra miljoner .COM är aktiva och nästan 100,000 nya reggas per dag, även om nästan lika många deaktiveras. Men något liknande som .COM kommer nog aldrig inträffa igen. Jag tror ingen av de nya domänerna ens kommer att komma i någon som helst närhet av de dyraste .COM, .DE och .CN.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-13, 18:56 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Skillnaden denna gång är ju att det är hundratals nya domäner. Bara detta gör det unikt och efter att ha lyssnat på en hel del amerikanska domänmoguler kan jag konstatera att även dessa verkar vara allt från ytterst skeptiska till milt positiva. Dock har jag inte hört någon som ens jämfört dem med .COM (varför skulle dom).

1997 blev jag erbjuden en .COM för ett par tusen dollar. Jag tackade nej. Bara tio år sedan var denna domän värd några hundra gånger mer. Långt över hundra miljoner .COM är aktiva och nästan 100,000 nya reggas per dag, även om nästan lika många deaktiveras. Men något liknande som .COM kommer nog aldrig inträffa igen. Jag tror ingen av de nya domänerna ens kommer att komma i någon som helst närhet av de dyraste .COM, .DE och .CN.
Värdeökningen på din .com-domän har inte särskilt mycket med toppdomänen i sig att göra utan beror mer på utvecklingen av internet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-13, 19:16 #6
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

En kombination är det nog. Just .COM har de senaste femton åren även varit en guldgruva för spekulanter. Motsvarande .NET (uteslutande domännamnet) var inte värd en tiondel då och är inte värd en tiondel idag heller.

Om inte end-users (dvs vanliga användare och företagare) kommer att acceptera de nya TLD:erna så kommer de självklart även bli värdelösa för oss spekulanter.

Frågan är om inte tillgången denna gången är för stor för efterfrågan vilket kommer dra ner både trovärdightet, popularitet och därmed värdet (motsvarande en valuta vid skenande inflation och sedelpressar på högtryck). Jag hoppas jag har fel, för egen del.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-13, 19:30 #7
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Men något liknande som .COM kommer nog aldrig inträffa igen.
Man ska aldrig säga aldrig. Det kanske t.o.m. kan komma en lösning i framtiden helt utan domänändelser Typ hashtags #GOOGLE
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-14, 03:40 #8
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Man ska aldrig säga aldrig. Det kanske t.o.m. kan komma en lösning i framtiden helt utan domänändelser Typ hashtags #GOOGLE
Jo, självklart kommer nya system och lösningar utvecklas, vilka vi inte kan förutse. Jag åsyftade nuvarande TLD-system.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017