FAQ |
Kalender |
2012-10-14, 22:28 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Ibland misstänker jag att det är lite väl många missade callbacks från en given annonsör (av den lite mindre etablerade typen, t ex aggregerade CPL-sidor med "lotterier" där man får lämna sina kontaktuppgifter och bli kontaktad av annonsörer) för att bara vara tekniska problem/slump.
Finns det egentligen något sätt alls att veta om annonsören är ärlig i sin integration av trackingpixeln på sin landningssida? Vad hindrar dem t ex från att randomiserat bara ladda trackingpixeln tex vid 75% av bekräftade leads? Vad jag förstår är det ju helt omöjligt att avslöja. Eller? |
||
Svara med citat |
2012-10-14, 22:38 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är det affiliatenätverk finns till för, att som mellanhand se till att allt fungerar. Fifflas det med trackingen så är ansvaret hos affililatenätverket enligt mig. Seriösa nätverk väljer sina annonsörer med omsorg för att slippa oseriösa företag.
vad affiliatenätverken borde göra är att ha ett konto som per automatik genererar leads/sales från alla annonsörer i testsyfte. |
||
Svara med citat |
2012-10-14, 22:52 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Anser du alltså att om man gått via ett etablerat affiliatenätverk så kan man generellt sett lita på att trafiken är riktig, medan om det rör sig om direkta avtal (utan mellanhand) så är det knepigare?
Din idé om automatiserade tester känns vettig, men jag är osäker på om det funkar i praktiken. Skulle man automatiskt kunna generera stora mängder trafik på det viset skulle det ju kunna missbrukas. Och om nätverket istället fick tillgång till något slags testparametrar vore det ju en smal sak för annonsören att se till att faktiskt alltid göra callbacks när det är frågan om test. |
||
Svara med citat |
2012-10-14, 23:08 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Affiliatenätverken scrubbar också. Kopiera deras lander och kör trafiken dit istället. Du kommer inte få betalt för den, men du vet hur bra den konverterar.
|
||
Svara med citat |
2012-10-15, 12:42 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
Svara med citat |
2012-10-15, 13:05 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2012-10-15, 14:36 | #7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Anledningen till att nätverk scrubbar beror i princip alltid på kvalitén på leadsen. Detta är för att kostnaden per lead ska kunna matcha med kostnaden per sale. Skickar du skitkvalle till någon leadkampanj kommer du antingen bli borttagen från kampanjen eller så kommer de scrubba dina leads så att annonsören är nöjd. Detta är dock väldigt ovanligt hos de svenska nätverken. Till OP: Det är omöjligt att veta om annonsören alltid har på trackingen men det är i nätverkens högsta intresse att det alltid finns tracking. Om sales försvinner från annonsören så förlorar även nätverken pengar. Många av de större annonsörerna använder sig av så kallade trackingswitchar vilket gör att pixeln inte visas på vissa kanaler. ett exempel kan vara att de inte visar tracking länken ifall någon klickar på deras displaykampanjer eller adwords annonser. |
|||
Svara med citat |
2012-10-15, 16:45 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2012-10-16, 11:10 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Självklart vill man som affiliate få betalt för varje lead man skickar men i slutändan är det konverting till sale som är det viktiga. CPL är bara en annan betalningsmetod för CPS för att det ska vara lättare att optimera i min mening. Min erfarenhet är att det oftast är annonsören som börjar scrubba och inte nätverken. När jag pratar med annonsörerna direkt och frågar varför de scrubbar så har det varit så att de ber nätverken att dra ner payout för publishern men nätverken segar eller gör det inte alls vilket gör att annonsören förlorar pengar. Självklart är detta fall till fall men det är den anledningen jag har fått höra. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|