Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bokföring av intäkter från affiliatenätverk

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-09, 14:43 #1
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Standard Bokföring av intäkter från affiliatenätverk

Huvudfrågan och diskussionen är: När blir en intäkt från ett affiliatenätverk en intäkt i bokföringen?

Driver själv ett aktiebolag som säljer mest konsulttjänster. Jag bokför löpande fakturor och intäkter. Men när det gäller inkomster från affiliatemarknadsföring så kan man ofta själv bestämma när utbetalningar skall ske. Oftast vill jag komma upp i kring 10 kkr per månad för att en utbetalning skall ske. Men på en del nätverk kan jag sätta ännu högre summor. Detta leder till att jag kan skatteplanera med utbetalningarna, dvs förskjuta en del av intäkter till nästa år eller till och med i flera år. Är detta tillåtet? Det kan tyckas som en dålig affär att ha pengar hos ett affiliatenätverk med noll i ränta, men om jag vet att jag ska göra en del inköp och att andra inkomster troligtvis kommer att minska kommande år så kan det vara en mycket god affär.

Eller är det så att jag i slutet av året måste kolla upp hur mycket jag har på olika affiliatekonton och bokföra dem som en fodran?

Vad säger ni?

Vad säger representanter från affiliatenätverken?
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 16:01 #2
Urme Urme är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 108
Urme Urme är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 108
Jag är ingen expert överhuvudtaget, men låter inte som det är tillåtet att förskjuta intäkterna in på nästa år? Är själv intresserad av att veta detta till 100%, men för mig låter det inte helt lagligt.
Urme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 18:21 #3
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Inkomst är ju vanligtvis när t.ex. en faktura skickas. I det här fallet så uppkommer den alltså rimligtvis vid påföljande månadsskifte när sidvisningarna/köpen godkänts och summan spikas (görs det med en månads fördröjning?)

Inbetalningen, att föra över pengarna, kan du sedan välja att ta när du vill men så snart som möjligt är att rekommendera av likviditetsskäl.

Intäkten är en periodiserad inkomst så här hänför man man intäkten till en viss period. Har du tjänat 100 kr i januari, fått det godkänt 1 mars (inkomst) och sen får en utbetalning i mitten av mars så är intäkten för januari fortfarande 100 kr.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-09, 19:28 #4
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Jag frågade min redovisningskonsult om detta härom veckan, och på denne lät det som att den pushade fakturan (från affiliatenätverket) kan bokföras då momsen betalas ut, d.v.s då du väljer att plocka ut den. Dock skulle alla utstående fordringar rapporteras vid årsslut - vad detta används till vet jag inte.

Frågade sedan revisorn, han var smått tveksam och gav inga raka svar. Det blir väl antagligen lite mer komplicerat då affiliatemarknadsförare kan ha väldigt långa släptider mellan förvärv av vara och faktisk utbetalning.

Det är i alla fall inga problem att hålla in pengar från nätverkens sida.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 09:15 #5
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av rhuse Visa inlägg
Inkomst är ju vanligtvis när t.ex. en faktura skickas. I det här fallet så uppkommer den alltså rimligtvis vid påföljande månadsskifte när sidvisningarna/köpen godkänts och summan spikas (görs det med en månads fördröjning?)
Min tolkning i dagsläget är att: Om jag sätter ett tak på utbetalningen till tex 100 kkr, så uppstår fodran när taket är nått. Mitt tak blir avtalet mellan mitt företag och affiliateföretaget. Innan taket är nått så har jag enligt avtalet inte rätt att fakturera eftersom skulden inte är godkänd. Tex jämfört när jag säljer timmar som konsult, jag har tex ett avtal som säger att jag får fakturera 2 gånger per år, de timmar som är utförda innan fakturering är ingen fodran. På samma sätt borde en "ofakturerad" affiliate intäkt fungera. Detta bygger på att en fodran endast kan uppstå när båda parter har godkänt "fakturering".

Citat:
Har du tjänat 100 kr i januari, fått det godkänt 1 mars (inkomst) och sen får en utbetalning i mitten av mars så är intäkten för januari fortfarande 100 kr.
Detta är väl i praktiken omöjligt att veta och utföra. Det är möjligt att jag kan få fram denna information på tex Tradedoubler, men att behöva ha koll på när en fodran uppstår känns som ett helvetiskt arbete. Eller?

Senast redigerad av Torreman den 2009-11-10 klockan 09:18
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 09:25 #6
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Perben Visa inlägg
Dock skulle alla utstående fordringar rapporteras vid årsslut - vad detta används till vet jag inte.
Detta gör jag vid konsultarbete om jag har skickat en faktura innan årsskiftet, fakturan avsåg arbeten för samma år och den blev inte betald innan årskiftet.

Man skulle kunna säga samma om en affiliateskuld, men i praktiken har jag egentligen inte fakturerat innan årskiftet.

Det känns dock mer och mer som att detta inte är tillåtet.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-24, 20:02 #7
Johan Brunell Johan Brunell är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 5
Johan Brunell Johan Brunell är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 5
Standard Kontant / fakturametoden

Egentligen är det ganska enkelt;

Om din verksamhet är liten har du rätt att bokföra enligt kontantmetoden. Då tar man intäkten i samband med utbetalning och kan på så vis skjuta fram beskattning moms och annat 100% lagligt.

Bokför du däremot enligt fakturametoden så ska man ta intäkten i samband med att man får underlaget för avräkningen (månadsvis??) och lägga den som en fordran mot leverantören (affiliatorn). Att pengarna inte har utbetalats har då ingenting med intäkten att göra.

Gråzonen uppstår i och med att man sällan får något tydligt underlag som skatteverket skulle kunna sätta klorna i. För att då inte verka alltför världsfrånvända mumlar revisorer / redovisningskonsulterna (de vet att det inte går att spåra intäkten varför risken att åka dit för bokföringsbrott är 0 - samtidigt är det just det man begår).
Johan Brunell är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-25, 03:48 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är lite olika beroende på kontantmetoden eller fakturametoden. Samt om du har ett "konto" (som på en bank) eller inte hos din afiliate.

Oavsett vilken metod du använder så ska man ALLTID ta med intäkterna på bokslutsdagen.

Men det berpor på om du har ett klientmedelskonto hos din affiliate, dvs om de funkar som en bank, då disponerar du kontot direkt och då är intäkterna bokföringspliktiga direkt de finns på ditt konto hos dem. (vet inte hur det är i ditt fall).

Det skulle då funka som om du hade pengarna på Swedbank och Gjorde en överföring till ditt eget konto på SEB, ungefär. Då bokför du pengarna som en intäkt direkt de hamnar på ditt "konto". Men om du gör en överföring från Swedbank (elelr din affiliate) till SEB så är det bara en omflyttning mellan klass-1-kontona (tillgångarna) i din bokföring.

Sen har vi fallet där det INTE är ett klientmedelskonto utan som Google gör, då kan du bokföra pengarna när du fått dem (kontantprincipen) på ditt konto i banken.

Eller om du kör fakturametoden så använder du Googles "faktura" och bokför den.

Har man intäkter på bokslutsdagen (kontantmetoden) som man inte fått utbetalda så kan man boka dem som "Upplupna intäkter" (http://www.bokforingstips.se/Bokslut...a_intakter.htm), dvs intjänade men inte mottagna.





Förvirringen ökar....

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-25 klockan 03:52
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-26, 15:47 #9
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men det berpor på om du har ett klientmedelskonto hos din affiliate, dvs om de funkar som en bank, då disponerar du kontot direkt och då är intäkterna bokföringspliktiga direkt de finns på ditt konto hos dem. (vet inte hur det är i ditt fall).
Visste inte om att detta fanns. Jag kör med adsense, cj, tradedoubler, double, adtraction, zanoz, amazon mfl mfl. Och vad jag vet så kan jag inte själv styra intjänande pengar hos dessa. Utan de betalas ut löpande enligt överenskommet tak-belopp. Det enda jag kan styra är taket, dvs hur mycket det minst ska finnas på kontot innan utbetalning sker.

Jag kör kontantmetoden. Kommer nog, som sagt tidigare, inte bokföra pengarna innan de kommer in på mitt konto. Kan dock tänka mig att tex tradedoubler löpande måste bokföra mina intäkter som en skuld, kanske månadsvis.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-26, 20:00 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Klientmedelskonto är ett begrepp som används av exempelvis advokatbyråer, för att hantera klienternas pengar, men pengharna är skyddade om advokatbyrån går i konkurs. Jag vet inte så förfärligt mycket om det egentligen men jag vet att begreppet klientmedelskonto existerar.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017