FAQ |
Kalender |
2006-06-07, 16:03 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Fick för ett tag sedan strul med ett postförskottspaket. Inga pengar kom men jag såg att kunden hämtat paketet. Påtalade detta för posten som satte igång en utredning.
Nu har jag fått betalning både från kunden och från posten av någon anledning. Hur bokför jag denna extra betalning? Finns väl risk att posten kräver dessa pengar tillbaka så vilket tillfälligt konto skall jag lägga pengarna på? Om nu inte posten kräver dem tillbaka, jag kommer inte säga något, hur bokför jag dem då? Trevligt bekymmer, eller hur. |
||
Svara med citat |
2006-06-07, 18:02 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kortfristiga skulder? alternativet är restkontot 9999.
|
||
Svara med citat |
2006-06-07, 19:45 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-06-07, 23:15 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2006-06-08, 00:10 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det gäller 6000 tusen kronor. Visst kanske jag borde kontakta posten. Men först tänkte jag kontakta min kund så han inte blir krävd på betalning två gånger. Men hur som helst måste jag ju bokföra beloppet då det kommit in på mitt plusgiro.
Hur skulle ni göra? Skulle ni kontakta posten, eller vänta och se om dom upptäcker sitt misstag? |
||
Svara med citat |
2006-06-08, 00:44 | #6 | ||
|
|||
|
Tycker det är postens problem, varför ska du få ännu mera jobb pga posten?
Låt pengarna ligga tills dom vill ha tillbaka dom, samt låter onödigt jobb att bokföra dom alls förens du vet vad som ska hända med pengarna. |
||
Svara med citat |
2006-06-08, 01:01 | #7 | ||
|
|||
|
Du bör prata med posten, eftersom de kommer att dra tillbaka pengarna från ditt konto när de upptäcker felet, har du inte påtalat det så är det faktiskt en brottslig handling precis som tidigare skribent påpekade. Du kan bokföra det på ett OBS-Konto i balansräkningen. 1920 "Postgiro" är ju givet men det ska inte påverka resultat eller omsättning för det är bara en ökad skuld i bolaget. konto 2499 "Andra övriga kortfristiga skulder" borde vara ett bra motkonto.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|