FAQ |
Kalender |
2006-04-29, 21:50 | #1 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Hejsan,
mitt första inlägg här. Hoppas ni kan ge mig lite råd. Jag ska köpa en .SE domän av en kille för 2000 Kr. Vilket är det bästa/säkraste sättet att genomföra köpet på? Vet inte vem personen är, utan jag har bara haft lite mailkontakt med honom. Är det smidigt att överlåta en .SE domän med något av nic.se's ombud? Mvh jensg |
||
Svara med citat |
2006-04-29, 23:31 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du måste använda ett ombud för att kunna göra ett ägarbyte.
(I vissa specialfall kan du ta det direkt med nic-se, men det är sällsynt) |
|||
Svara med citat |
2006-04-30, 00:19 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som Decibel säger så måste du gå via ett ombud där båda får fyll ai papper och ombudet skickar in det!
Vad beträffar de två tusen du sjkall betala så har ombudet inget med det att göra. Vill du vara säker att du inte blir lurad (fast de flesta är ganska så ärliga i Sverige vid köp av domäner) så kan du anlita någon som blir en mellanhand i köpet, t.ex. MissDomain.com (som finns representerat här på forumet). De tar en provision på summan. |
||
Svara med citat |
2006-04-30, 11:02 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Vilka kostnader kan man räkna med vid;
a. handel "direkt" mellan säljare och köpare (och självklart ombudet)? b. handel där man använder sig av en mellanhand, ex MissD? |
|||
Svara med citat |
2006-07-19, 01:48 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilka ombud gör det här för en skälig summa?
|
||
Svara med citat |
2006-07-19, 05:12 | #6 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
B) tror dem tar 15 % - iof en rätt billig försäkring ifall man är orolig. Saflund: Jag känner bara till Loopias kostnad som är 350 kr. Gissar att andra ombud tar ungefär lika mycket eller mer. En del av avgiften går direkt till IIS. |
|||
Svara med citat |
2006-07-19, 07:50 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
EDIT: Citerar Loopia, "För att byta ägare på en .se-domän tar vi 240 kr plus moms (300 kr inkl. moms). Av denna avgift går 120 kr plus moms till II-Stiftelsen, till en årsavgift för domännamnet. " |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|