FAQ |
Kalender |
2004-01-08, 23:23 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilket ska man börja med?
vilket av dom är användbarast/effektivast? asp/aspnet eller php? /linus1 |
||
Svara med citat |
2004-01-08, 23:39 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Detta har diskuterats förut, på ett flertal stället på nätet.
De är likvärdiga, det handlar egentligen bara om tycke smak och vad man har tillgång till. ASP kommer från VB och PHP från bl.a. Perl och C... Prova på båda och känn efter vilket du gillar bäst. Själv använder jag PHP. |
||
Svara med citat |
2004-01-09, 00:43 | #3 | ||
|
|||
Administratör
|
Det har diskuterats lite kring för och nackdelar i tråden ASP vs PHP
Det har nog mycket i vilket OS man föredrar eller är bunden till enl mig.
2004-01-09, 02:36 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2004-01-10, 01:47 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
En klar fördel med PHP borde nog vara att "öppen kod" är mer generell än för ASP.
Då tänker jag närmast på att PHP-utecklare oftast kommer från öppna standarder vilket också borde nyansera sättet att koda. PHP är enligt mig det klart mest kraftfulla språket. |
||
Svara med citat |
2004-01-12, 20:38 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
tror du även bör fundera på varför du vill lära dig php eller asp..
Är syftet helt enkelt att göra webbsiter för egen räkning så bör du välja php, det finns som sagt fler gratis script,lättare att lära sig samt stöd för det på fler webbhotell. Däremot om du tex vill konkurrera på arbetsmarknaden bär du koncentrera dig på asp.net , det är väldigt kraftfullt och ej att jämföra med "gamla" asp Dessutom är det lättare att gå över till php från asp.net än tvärtom, om du skulle behöva göra det nån gång. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|