FAQ |
Kalender |
2009-12-08, 02:35 | #1 | ||
|
|||
Banned
|
Är det lönt att försöka komma in på fler sökmotorer än Google? Hur stor procent av alla sök sker via Google?
|
||
Svara med citat |
2009-12-08, 07:19 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det varierar till största delen beroende på vilket land det gäller (kan även skilja sig lite grann på grund av andra orsaker). Google är inte största över hela världen.
2009-12-08, 09:09 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
När det gäller Svergie så tror jag att man brukar säga att 90% av sökningarna går via google, men jag är inte helt säker på detta för det känns som att det kommer nya siffror varje dag:P
|
|||
Svara med citat |
2009-12-08, 09:41 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det beror lite på vem du frågar och var siffrorna kommer ifrån. Googles eget analysverktyg, Analytics, presenterar siffror som är mer gynnsamma för Google än andra analysverktyg.
Till exempel markeras trafik från Eniro som "trafik från Google" (eller Googles index), vilket för all del är sant. Men då blir frågeställningen intressant, vad är det som menas med "sökningar från Google"? Är det sökningar från Eniro, som kommer från Googles index, eller är det när folk mer gör ett aktivt val och faktiskt söker från sökmotorn? Tänk själv. Hur gör du? Om du går till Eniro och söker, tycker du då att du använder Google? Det finns väl lika många svar på det som det finns användare... *** I denna diskussionen ger Analytics en mer korrekt bild av sökningar till din sida. Du reflekterar över trafiken i ett SEO-perspektiv och i det läget är det fortfarande Googles index som avses, oavsett om besökaren kommer från icq.com, eniro.se eller någon annan tredjepart. |
||
Svara med citat |
2009-12-08, 21:09 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Riktar man sig till den svenska marknaden ser jag inte någon större anledning till att "specialoptimera" för andra sökmotorer. Man placerar sig ju naturligt på andra sökmotorer utan att läsa på och gå in för dessa. Jag tror att mycket av optimeringen för Google även gynnar placeringen hos de andra.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|