FAQ |
Kalender |
2011-11-06, 21:26 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Låt oss säga att jag listat ut hur beställningssystemet fungerar för site X (te.x ticknet.se). X har idag en undermålig iPhone-applikation (enligt betygen på app-store) och har ännu inte släppt en applikation till Android Market.
Får jag då bygga en mobil-applikation för X, utan deras vetskap/medgivande? Några förutsättningar.
|
||
Svara med citat |
2011-11-06, 21:34 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du har säkert en bra anledning eller tänkt igenom det, men frågar ändå. Testa att hör med X innan ni börjar utveckla?
Fall det bara finns saker för X att vinna på er utveckling så borde de inte vara så svåra att övertala. |
|||
Svara med citat |
2011-11-07, 00:41 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ytterst tveksamt. Scraping och dylikt är förbjudet i hela EU.
Det handlar om upphovsrättsfrågor och just katalogskyddet skulle jag säga. ! |
||
Svara med citat |
2011-11-07, 07:45 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lagligt är det säkert, för antar att din app kommer använda webben. Men kan vara onödigt att bränna tid, om det som har sajten väljer att möblera om i protokoll och liknade.. Är sajt ägarna smarta, så ser det din telefon app som en resurs , men man vet aldrig.
Det kan alltid jävlas med dig på olika sätt typ varumärkes intrång etc etc. Citat:
|
||
Svara med citat |
2011-11-07, 08:35 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja tror det kommer funka fint. Viktigaste punkten att hålla sej till är nog att inte på nått vis utge sej för att vara "sajt x"... Är nog inga bekymmer,att komma ut på android market, men är det för likt "sajt x"'s riktiga app kommer man nog inte igenom filtret ut på AppStore.
Men lycka till |
||
Svara med citat |
2011-11-07, 13:23 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Även om det är lagligt, är det tekniskt sett omöjligt att komma runt begränsningar av skrapningsmöjligheterna ifall siteägarna inte gillar det. Vill inte ägarna till site X att du ska skrapa deras site finns det inget att göra åt saken ifall de ger sig fan på att blockera din scraper. Därför är det jättedumt att lägga ned en massa tid på att utveckla en scraper som närsomhelst kan blockeras helt utan förvarning.
|
||
Svara med citat |
2011-11-07, 14:59 | #7 | ||
|
|||
Administratör
|
Hur kan ni få för er att det är lagligt att scrapa en sajt och sedan återpublicera deras content i en applikation utan dess tillåtelse?
- Fråga sajten om du har tillåtelse. - Om du får svaret nej, ge upp dina planer på att utnyttja andra content till egen app.
2011-11-07, 16:24 | #8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det finns ju en del sådana populära appar som Blockdroid(Blocket) och saldo-appar som bankdroid och mitt saldo. Jag tror knappast de har frågat varje bank om lov. Bankapparna hanterar ju även känslig personlig information.
Men som sagt det är ju inte så smart utan tillstånd eller öppna APIn från dem... |
|||
Svara med citat |
2011-11-07, 17:00 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
De skall utan omständigheter kunna få bort appen, så det är bäst att fråga dem om lov.
|
||
Svara med citat |
2011-11-07, 17:20 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns en viss skillnad mellan program som underlättar för användaren att hämta information från ett urval av sidor (t.ex. internet explorer eller chrome), till skillnad från en som återpublicerar material från en specifik källa (ta någon sida som spindlar radiostationernas musiklista - ej ok!).
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|