FAQ |
Kalender |
2007-04-28, 13:51 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Nu får du hjälpa dina med-företagare och konsumenter att lista upp saker som är avdragsgilla inför deklarationen.
Alla vill väl ha tips som man hade glömt eller inte visste om. Så kör på och beskriv vad man får dra av under vilken förutsättning och för vilken befattning(konsument/näringsidkare). |
|||
Svara med citat |
2007-04-28, 22:47 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om jag inte har helt fel så kan man dra av 2 000 kr, som arbetslön eller dyl? Om man nu inte tar ut lön.
Kan ju tillägga att jag är 0 procent insatt i det här, så skratta ni bara om jag har fel. |
|||
Svara med citat |
2007-04-28, 23:58 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Sitter främst och sliter mig i håret över periodiserings- och expansionsfonder.
Känslan jag får just nu är att vi som växande företag inte bör utnyttja dem vilket känns befängt. |
|||
Svara med citat |
2007-04-29, 21:07 | #4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2007-04-29, 22:26 | #5 | |||
|
||||
Medlem
|
Jodå, hur periodiserings- och expansionsfonder fungerar förstår jag.
Problemet är att analysera hur man i det långa loppet bör lägga upp dem för att få en så fördelaktig skatteutveckling som möjligt. |
|||
Svara med citat |
2007-04-30, 00:52 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
För att ta diskussionen åter till topic.
Avdrag för lokal i egen bostad. |
|||
Svara med citat |
2007-04-30, 01:13 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Vid fastprisuppdrag kan det vara fördelaktigt att redovisa uppdraget som pågående arbete och att därigenom sänka årets resultat.
Har ni gjort ett jobb under 2007 där det kan tänkas att ni även under detta år måste lägga tid på att fixa några småfel (utan att debitera det) så kan ni göra garatiavsättningar i bokslutet för 2006 |
||
Svara med citat |
2007-04-30, 13:13 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2007-04-30, 13:14 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Finns ett Avdragslexikon för privatpersoner.
|
|||
Svara med citat |
2007-04-30, 14:10 | #10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Från skattemyndighetens avdragslexikon för företagare Arbetsrum i bostaden Om du använder en särskilt inrättad del av din bostad till näringsverksamheten kan du få avdrag för skälig del av hyra, värme, vatten, avlopp m.m. Även andra utgifter för denna del av bostaden kan du dra av om de är direkt orsakade av näringsverksamheten. Om du inte har någon särskilt inredd lokal i din bostad kan du ändå i vissa fall få göra avdrag för arbetsrum. Du får då göra avdrag med 2 000 kronor per år om du eller din make äger fastigheten, annars får du avdrag med 4 000 kronor per år. Förutsättningar för att få avdraget är att du har arbetat minst 800 timmar. Är beskattningsåret längre eller kortare än tolv månader ska du räkna om antalet timmar och belopp. I antalet arbetade timmar får du bara räkna med arbete, som det med hänsyn till arbetets karaktär, är motiverat att utföra i bostaden. Även tillfälligt arbete som räknas till inkomstslaget tjänst får räknas med om det har nära samband med näringsverksamheten. Arbete som utförs av dina barn får räknas med om barnet har fyllt 16 år. Arbete som utförs av din make får räknas med om ni driver verksamheten gemensamt. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|