FAQ |
Kalender |
2007-09-08, 05:06 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sponsring har ju kommit upp i ett par trådar, så jag blev lite smått nyfiken på vad andra webhotell, co-location/dedicerad-server-leverantörer, etc. sponsrar.
Det vi sponsrar officiellt (sedan tillkommer ju ett och annat "kompiskonto" och sådant) är
Det ligger inga avancerade kalkyler (fy skäms på mig som godkänt eller i fallet DG aktivt sökt upp dem, antar jag!) bakom några av sponsringarna, utan det handlar mest om vad vi personligen gillar samt vilka vi känner. (Eller snarare JAG i fallet Digital Gunfire eftersom jag nog är den enda på företaget som gillar den sortens musik...). Det är såvitt jag kunnat utröna Birdie-servern som gett bäst förhållande (hur mycket kunder vi tjänat på det * hur mycket vi tjänar i genomsnitt på varje kund) / (kostnaden för sponsringen), men den har å andra sidan stått här längst. DG-radiorelayen har vi fått in ett antal kunder, främst utländska, sedan sponsorloggan kom upp så tydligt på deras hemsida, men drar å andra sidan mest mycket bandbredd (storleksordningen 6-8Mbps i snitt över dygnet, som jag faktiskt tror att vinsten från kunderna som kommit den vägen täcker upp eller åtminstone ligger nära +-0). IRC-servern är det för tidigt att uttala sig om, men den drar å andra sidan väldigt lite bandbredd förutom vid (oväntat sällsynta!) DDoS-attacker, och en attack då och då är inga problem när man jämför med hur mycket en del kunder drar till sig. Jag vill nästan att den ska DDoSas ofta, mycket, och med kreativa nya metoder jag inte sett tidigare så man får lite övning i DDoS-hantering där målet är att tjänsten faktiskt ska fungera normalt under attacken istället för att man bara nullrotar adressen tills attacken upphör (det normala förfarandet hos många andra leverantörer, som i min mening bara ger mer DoSande i längden - nullroutar man har ju DoS-kiddien vunnit och lär sig det till nästa gång. Här är nullroutning antingen en temporär lösning tills filter är på plats, eller den absolut sista utvägen. Och då så selektivt som möjligt så att hosten fortfarande är nåbar för många). Med en sponsrad IRC-server har man ju lite mera möjlighet att experimentera än med en kund som 'bara vill att det ska fungera, och det snabbt'. Sedan kan man ju anta att det är bra marknadsföring mot privatpersoner som IRCar att deras burk har ett (eller noll) hopp till en EFNet-server, men det går ju inte riktigt att mäta. (Vi har t o m satt upp ett VLAN som gör att man kan få en direktanslutning till ett för ändamålet avsett interface på IRC-servern, som dessutom använder icke routade adresser för att man inte ska kunna (D)DoSa ner klienter). Så, vad sponsrar våra kära konkurrenter? Och är ni nöjda med utbytet det gett er? Har ni några skräckhistorier kring sponsring att berätta? Jag är nog inte ensam om att vara nyfiken på detta? |
||
Svara med citat |
2007-09-08, 13:39 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Frågan är ju om det inte är illa nog med de förfrågningar som redan kommer utan att man anger att man sponsrar?
Vi har bland annat sponsrat en sida för sm i luftballong. Vi är mycket restriktiva men sponsrar winterlong.org och foretagande.se i dagsläget. Spelservrar och annat tjafs brukar jag hänvisa till DCS eller något liknande
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2007-09-08, 21:06 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är grymt svårflörtad om jag inte har något egenintresse i det hela.
De jag kommer på nu Snowroller.com - Nattklubbskoncept i turnéform Aspsidan.se - Community 7/900-klubben - Bilforum Compello.se - Bilforum Ljudtryck.se - Bilstereoforum + Ett gäng UF-företags hemsidor |
|||
Svara med citat |
2007-09-08, 23:23 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
phpportalen.net
pastebin.se |
|||
Svara med citat |
2007-09-09, 00:19 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
linkopinghc.com - Linköping hockeyklubb (LHC).
Sedan har vi haft tillfällen då vi sponsrat med något enkelt webbhotell/serverhosting som i slutändan betalat av sig rätt bra då dom hyrt hela rack, men det händer inte speciellt ofta =) /Martin |
||
Svara med citat |
2007-09-09, 12:13 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag kan ju tillägga att ingen av sponsringarna har sitt ursprung i "slumpmässigt folk jag inte känner som mailat och tiggt". De mailen åker rakt i papperskorgen, möjligtvis med ett "Nej, tyvärr inte intressant" om den som svarar råkar vara på bra humör.
Så om någon fick någon form av idé att maila oss och tigga på grund av ovanstående trots att det syns att det är ganska speciella one-of-a-kind-sponsringar i samtliga fall, ta det som en vänlig "hint" :-). |
||
Svara med citat |
2007-09-09, 12:44 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi sponsrar ett antal föreningar i Sverige med hosting/hemsidor/cms.
I övrigt sponsrar vi ingenting. |
||
Svara med citat |
2007-09-10, 13:21 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vi sponsrar alla webbsidor med kyrkligt innehåll såsom:
http://www.singel.kyrkhotellet.se http://www.skul.nu http://almeboda-missionsforsamling.com |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|