FAQ |
Kalender |
2015-01-02, 09:44 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi har nu kört med Ipeer nästan ett år och är rätt besvikna på deras upptid. Det har vid flera tillfällen legat nere flera timmar så halva eller hela dagen försvunnit. Och droppen kom med dagens problem som fortfarande inte är löst.
Då vi erbjuder en tjänst till våra kunder som är väldigt känslig för nertid dagtid är detta viktigt. Vi växer även ordentligt så det är viktigt att kunna skala ypp enkelt. Och än så länge handlar det om svenska kunder. Har ni några tips, eller måste vi ha 2 leverantörer och spegla allt själv? |
||
Svara med citat |
2015-01-02, 09:54 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Räcker nog med en leverantör men bra om man har datacenter flera orter. Kolla Glesys. Vi kör dem och haft 100% upptid senaste året. De är väldigt prisvärda då backup ingår i deras pris.
|
||
Svara med citat |
2015-01-02, 10:10 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Använt Citycloud ett tag nu ingen nertid alls och inga problem heller från deras sida.
|
|||
Svara med citat |
2015-01-02, 11:39 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Håller med föregående talare. Både Glesys och Citycloud är prisvärda alternativ som fungerar bra. Stora skillnaden är vilken av deras kontrollpaneler som man vill använda.
|
||
Svara med citat |
2015-01-02, 19:15 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur är prestandan på de olika leverantörerna då? ngåron som är snabbare än någon annan eller är de väldigt snarlika?
|
||
Svara med citat |
2015-01-03, 12:59 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.591...a/4/de-ar-bast Vi summerade prestandabiten i en bloggpost här där de går igenom diskprestanda, bandbredd, latens och lite annat. https://www.citycloud.se/city-cloud/...ds-stora-test/ AWS har länge haft sämre prestanda men var lite förvånad över hur pass dåligt Azure presterade i testet. Gott nytt år! |
||
Svara med citat |
2015-01-03, 18:47 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2015-01-03, 20:45 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tror du har rätt generellt sett. Det är mycket svårt med sådana tester då det finns väldigt många variabler. Dock är det en fingervisning...
|
||
Svara med citat |
2015-01-04, 11:35 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
När man gör tester på denna typ av produkter/tjänster så är det i min värld extremt viktigt att man faktiskt gör ett djupgående test (annars är det bättre att inte göra ett test alls). Amazon: Här nämns inte alls fördelarna med den virtuella brandväggen och vad den kan göra, bara att den är jobbig administrera. Sen lyfts även att testarna känner sig besvikna på avsaknaden av viss funktionalitet. Själv tycker jag att Amazon har allt du kan tänkas behöva, om du är villig att betala för den. Glesys: Här nämns inte alls att det finns två plattformar att välja mellan, OpenVZ och VMware (går inte att missa). Båda med sina stora fördelar och nackdelar. Borde åtminstone ha nämnts. CityCloud: Väldigt ytligt beskrivet. Känner inte alls att jag får en bra bild av vad de erbjuder bara genom att läsa testet. johan1234: Era grafer är väl ändå inte helt representativa? Det är ganska uppenbart att man har valt bästa tänkbara scenario hos er och jämfört med de enklaste/billigaste alternativen hos era konkurrenter. Det ingen konst att få likvärdig prestanda hos CityCloud/Amazon/Glesys (resten vet jag inte då jag ej varit kund där) beroende på vad man väljer. Er artikel var än mindre representativ än vad Techworlds var (vilket inte är så konstigt iofs iom att den publiceras på er egen hemsida). Så till TS vill jag bara säga: Om du har möjlighet, skapa ett konto själv hos resp. leverantör och skapa maskiner efter DINA behov så tror jag du kommer närmast sanningen. Faktum är att alla kan säkert lösa dina problem. Det hänger bara på om vad du själv tycker om resp. kontrollpanel (det skiljer sig extremt mycket mellan leverantörerna) och vad du är villig att betala för för just det som du behöver. Alla leverantörer är bra på sina områden. Frågan är bara vad du är ute efter. Mina egna synpukter på saker jag tycker är bra: Glesys: Extremt enkel kontrollpanel, särklass enklast av dem jag testat. Valmöjlighet mellan OpenVZ och VMware beroende på syfte är extremt värdefullt. Citycloud: Väldigt bra att kunna koppla på separata diskar för din data. Krånglig/seg kontrollpanel. Amazon: Du kan göra allt, men kontrollpanelen är en konst att bemästra. Frågar du någon annan så kommer du inte att hålla med mig och hitta andra saker som är bra och dåliga. Tyvärr måste du leta efter svaret själv för att du ska bli helt nöjd i slutändan. Det gjorde jag och ja det har tagit lång tid, men nu vet jag i alla fall vart jag kan skapa mina servrar som fungerar bra utifrån vad jag vill göra. |
||
Svara med citat |
2015-01-04, 23:13 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
gregoff << Det viktigaste är prestandan (snabbhet) och upptiden, sen vad man kan göra på diverse kontrollpaneler är mindre viktigt (eller backup/spegling av datat så ingen data går förlorat skulle ju vara kanon, så man själv slipper göra lösning för det).
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|