FAQ |
Kalender |
2008-07-17, 02:30 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Inspirerad av tartareandsire så fick jag arslet ur vagnen och gjorde min första resesite. Slängde ihop den nu på kvällningen/natten och skulle behöva lite feedback. Tänkte använda grunden till kommande andra siter ifall den här genererar något.
Ingen höjdare på varken CSS eller SEO, men är faktiskt nöjd med arbetet. Sidan fick även med pyttelite ASP (Include på header, meny, footer, reklam samt bildslumpningsscriptet). Förslag på förbättringar? Färgerna knepiga? Innehållet kasst? Layouten tråkig? Ja vad som helst (Gärna något positivt också). Adress: http://www.torquay.se |
||
Svara med citat |
2008-07-17, 02:36 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tycker det ser ut som en matsida med recept osv.
|
||
Svara med citat |
2008-07-17, 02:37 | #3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Den ser lite konstig ut i FF3..
|
|||
Svara med citat |
2008-07-17, 02:40 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Matsida, utveckla gärna =) Har någon matdomän jag kan använda det här till istället kanske. |
||
Svara med citat |
2008-07-17, 12:17 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hehe, kul att man inspirerar folk =)
Ser ganska okej ut, enkelt och rent förutom att layouten inte fungerar i FF men det har ju redan nämnts. Dock hamnar inte rubriken så där högt upp för mig som den gjorde för htiawe av någon märklig anledning.... Förstår dock inte hur du kan undvika att nämna Fawlty Towers =) Du bör ange teckenkodning på sidan.
2008-07-17, 13:56 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Eftersom jag sitter på en Mac har jag inte IE och kommenterar därför inte var bilder, sidfot, marginaler etc. hamnar.
Första anblicken är ett lite lamt OK. Ett par saker som jag tror gav det intrycket Vad är sida och vad är bakgrund? Jag skulle vilja ha något som markerar/lyfter fram sidan från bakgrunden Huvud och sidinnehåll går i ett. Sidrubrikerna kommer väldigt tätt på sidhuvudet – tror att lite mer luft ovanför skulle lyfta fram sidinnehållet Menyn. Bra att den är tydlig men jag undrar om den inte skulle vinna på att - slippa ha "-" som inledning på varje rubrik - vara högerställd för att ge balans till sidan- satt i mindre storlek för att skilja ut den mot övrig text (Mindre storlek tror jag även skulle vara bra för bildtexterna) Versaler/gemener. Jag har personlig aversion mot initialversaler för markering. Finns i rubriker (Med Tåg) och löptext (hotell ... och innehar komfortabla faciliteter såsom Gym och Pool). Visst, en smaksak men jag vet att jag inte är ensam. Svävande rubriker. Det är lika mycket luft ovanför som under rubrikerna vilket gör att de tappar sin kontakt med texten och inte fyller sin funktion som läsvägledning. Tror att en minskning av utrymmet under skulle vara lösningen Bilderna. Väl stora i förhållande till sidan och flertalet känns lama. Mitt förslag är att dra ner storleken, färgkorrigera och skärpa upp dem (oskarp mask med standardinställning för webb räcker säkert) Den cyanprickade linjen runt bilderna känns för tjock Slumpgenerering av bilder. Jag kan se vitsen med att bilden uppe till höger slumpas men jag tror att det kan förvirra. När jag för 3:dje gången såg julkalkonen trodde jag att det var samma sida jag var på som tidigare. Texterna 1. Läs igenom dem igen. Det är inte många skrivfel, men tillräckligt många för att dra ner intrycket av en professionell sida, typexempel Resa hit, första meningen Det finns många intressant varianter att tig sig till Torquay på. Fakta om Torquay, Fakta och Kuriosa På sommaren invaderas staden av likväl inhemska- som utländska turister Miss, - hotell Hotellen bokas billigast hos Ja, var då? En länksida är kanske något som skulle kunna göra webbsidan mer användbar och ge anledning till återbesök. Inget fel på sidans innehåll men det känns lite som en "dussinsida". Funderat på vad man skulle kunna göra för att ge den liv och en sak som saknas är människor. Nu spånar jag men skulle det vara möjligt att få tillstånd att publicera en översättning av en intervju med någon fiskargubbe, B&B-värd etc. som varit införd i lokaltidningen? Intervju med någon familj som har varit där? Slutligen, det svåraste: färgen. Jag har inget emot brunt, tvärtom, men jag tycker inte att det passar på en sida som ska andas bad, sol och palmer. Nu ska jag inte vara så tråkig att jag rekommenderar blått utan låter det vara öppet. |
|||
Svara med citat |
2008-07-17, 14:28 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Cliffan väldigt bra kritik!
Har minskat ner prickarna runtom bilderna. Minskat marginalen mellan rubrik och text och tagit bort strecken i menyn. Ska fixa till en länklista och slänga in finare bilder. Det där med intervjuer var ganska så roligt och ska kika in det. Men prio ett just nu är att få bort den där förbaskade footern under menyn i FF. Förresten, för mig är färgen mörkgrå. Är det bara jag? |
||
Svara med citat |
2008-07-17, 15:36 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Färgen kan säkert betecknas som mörkgrå men det är inte en "ren" blandning av svart och vitt. Genom att ha gul text "drar" du fram den bruna färgtonen.
Ett sätt att se hur färgen är blandad är att översätta den till RGB. #534F50 motsvarar ungefär Röd 83 Grön 79 Blå 80 Hade det varit en "ren" blandning av svart och vitt skulle siffrorna varit desamma, som t ex #535353 (motsvarar 83, 83, 83) |
|||
Svara med citat |
2008-07-17, 16:30 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sådär nu fungerar den även i Firefox.
Ciffan: Ser det bättre ut då när allt är på plats? |
||
Svara med citat |
2008-07-17, 19:06 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bättre helt klart. Bra att tredje bruna/grå randen försvann
Tror dock att du ska ge vänsterspalten en bredare högermarginal. Nu åker texterna nästan in i varandra, se bilden Har vinden armar? En metafor jag aldrig hört tidigare och det känns inte som något jag skulle njuta av. Eller är det ytterligare ett skrivfel? Det finns fler - "runt" och inte "rumt" i stycket ovanför eller "rut" i avsnittet ovanför. Det är inte för att vara pettimetri eller visa mig duktig - skrivfel drar ner intrycket av en webbplats. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|