FAQ |
Kalender |
2005-04-26, 13:19 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag var inne på What.se och såg detta i ett forum.
http://www.what.se/forum/forum_posts.asp?TID=435&PN=1 Webbfacit.se kör inte rent spel enligt insändaren. Har ni någon erfarenhet from dem? Är det så illa som insändaren skriver? |
|||
Svara med citat |
2005-04-26, 13:46 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nja, den där killen verkar mer lida av dåligt självförtroende.. Det enda han har är en mobiltelefon (?). Lånar han kundernas datorer för sin administration?, har han ingen fast telefon till hemmet? Inget rum (kontor) där han förvarar sina papper och dylikt?..jaja..
Tycker det är bra med webbfacit då det nuförtiden verkar vara ganska enkelt att kalla sig "Konsult".. |
|||
Svara med citat |
2005-04-26, 18:32 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Man behöver inte ha ett kontor eller fast telefon för att vara konsult i en bransch. Känner själv ett par st som har sitt "kontor" hemma, sin vanliga hemtelefon och mobil tfn där dom sköter sitt. Det räcker med en laptop för att sköta det administrivia. Mer avancerad än så behövs det inte. Det är vad jag tycker, själv tycker jag att det är bra med ett kontor. |
|||
Svara med citat |
2005-04-27, 10:33 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Nä, jag hoppas verkligen inte att man måste ha kontor och/eller fast telefon för att utföra konsultering ;). Vad jag menade var att killen förmodligen har allt nödvändigt som en konsult kan behöva och det finns egentligen ingen anledning till att bry sig om webbfacits "regelverk" .. Att man grubblar över detta och ser det som ett missvisande problem tyder på negativ inställning. Dessa sajter kan ju faktiskt användas som delmål för att bli ännu bättre.. Han gör väl rätt som ifrågasätter sajtens seriositet, men jag anar en viss desperation.. |
|||
Svara med citat |
2005-05-19, 16:51 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag heter Robert Edvardsson och representerar Webbfacit.se. Jag tycker att det är intressant och kul att folk engagerar sig i huruvida webbfacit gör rätt för sig eller inte. Självklart är detta ett test som var portal med självaktning bör klara av. Webbfacit startades upp av personerna bakom webbföretaget Sphinxly under sommaren 2004. Vi kände då att företagen som arbetar med webb och Internet ibland har svårt att hävda sig. Dessvärre går ofta uppdrag och tjänster via kontakter istället för via kompetens och grundliga upphandlingar. Ordentliga kravspecifikationer är dessvärre ännu ofta enbart unnade lite större verksamheter, och någon egentlig sammanfattning av branschen fanns inte. Inte heller någon mötesplats där dessa företag kunde mötas, skapa kontakter och dela gemensamma intressen. Självklart är webbfacit.se inte perfekt – ännu. Vi uppdaterar dock portalen regelbundet, och går, för nuvarande, rent ideellt igenom företagen, kommentarerna och övrigt material varje vecka utan något vinstintresse. Kommentarer som inkommit är till större delen mycket positiva, både från branschen och utomstående, även om en del företag nog är besvikna över att ljus kastas där det innan bara fanns mörker. Tanken är självklart att portalen i framtiden skall vara självgående och bärande. Portalen skall kunna marknadsföra sig själv, och skapa en bättre handelsplats som framförallt är rättvis men som även framhåller de många särdrag och höga kunskapsnivåer som medlemsföretagen innehar – på många olika nivåer. Att personerna bakom Webbfacit skulle ha avsikter att själva på några sätt dra nytta av portalen på ett otillbörligt sätt är för mig befängt och rent förolämpade. Kommentarer, konstruktiv kritik och idéer på hur webbfacit kan göras bättre tas dock självklart emot med öppna armar. Angående hur företagen värdesätts så är detta ett objekt för ständig förändring, och idéer på att göra detta bättre tas tacksamt emot. http://www.webbfacit.se/ Tack för mig. [email protected] |
||
Svara med citat |
2005-05-19, 17:31 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Wow...!! Det är ju helt underbart!
*** Jag fick kontoinformation av webbfacit som min första kontakt med företaget över huvud taget! Jag tyckte det var ett suspekt sätt att registrera medlemar på så jag skrev att dom skulle ta bort allt om mig och mitt företag, vilket jag tror dom (han) gjorde. Jag tycker det är ett fult sätt att lägga in företag i ett register. Alltså att surfa runt på webben och lägga in företag & konton utan att fråga! Kan man med att göra det kan man säkert med att skicka faktura på någon beställd vara... som man har beställt på grund av att man verifierade sitt ej beställda konto... Eller nåt! Nej... jag kände då att mitt namn vill jag inte förknippa med Webbfacit och jag är benägen att säga att den känslan består! Jag tror inte heller en eventuell medverkan på deras sajt skulle påverka mina affärer positivt. *** Dom får gärna länka till min sida, det är inte olagligt att länka till hemsidor på Internet. Men att skapa ett konto i mitt namn... nej, det var i kreativaste laget för mig! Redigera: Förresten, jag har aldrig noterat några besökare från deras domän i min logg så av den anledningen är jag rätt säker på att det inte finns någon information om mitt företag på deras webbplats. Det finns ingen anledning till att misstänka att all information inte är borttagen. Rätt ska vara rätt! |
||
Svara med citat |
2005-05-19, 18:22 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag finns med på webbfacit, har fått några hits från dem, inga avslut dock.
Häromveckan fick jag ett snailmail av dem där de ville att jag skulle bli lite mer engagerad, hamnade i pappersinsamlingen eftersom trafiken hittills inte genererat något. Kan vara mitt eget fel, men men. Ser inte problemet, vill man inte vara med är det väl bara att skicka ett mail. Vill man vara engagerad så kan man betala för sig. Vill man vara passiv är det bara att låta saker och ting ha sin gilla gång. Men att dra upp en massa saker i forum både här och där vilket spär på rykten, både positiva som negativa ser jag inget värde i. Det bästa är att kontakta företag direkt och kolla såvida det inte handlar om rena lurendrejerier som vi sett otaliga trådar om här på wn. Kan förstå upprördheten över konton, kanske var att ta det lite för långt. Men som sagt, hör i så fall av er till berörda parter och ordna upp saken. ps jag har ingenting med webbfacit att göra mer än att jag råkar finnas listad där (vilket iof hamnar under PUL eftersom jag driver EF och det i sig är ett övertramp, men jag tycker inte att det gör något i detta fallet) ds |
||
Svara med citat |
2005-05-19, 21:53 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Snacka om godtycklig rättvisa! :-) |
||
Svara med citat |
2005-05-27, 10:22 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Min tanke var inte att smutskasta någon här eller att skapa rykten.
Såg bara en "missnöjd företagare - sur på sig själv kanske " och mer nyfiken på vad andra tycker om webbfacit. Mig stör dom inte. De försöker bara lista olika företag och dess tjänster, bra mot konsumenten, lättare att få en överblick. Ett bättre sätt att lista alla företag än Resumés byrå guide som jag tycker är långsamma på att uppdatera. Det ska bli intressant att se vart det hela leder till. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|