Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Infoo.se bluffakturor?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-30, 22:27 #1
steff steff är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 4
steff steff är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 4
Standard Infoo.se bluffakturor?

Tänkte höra om det är någon annan som råkat ut för detta? För 1 år sedan betalade jag för "silver abonnemang" på infoo.se. Efter 1 år ville jag inte fortsätta med detta och när fakturan dök upp försökte jag få tag i någon för att säga upp abonnemanget.

Tyvärr verkar det helt omöjligt att nå infoo.se. Jag har ringt dit hur många gånger som helst men det är bara en telefonsvarare som säger att man ska maila [email protected]. Det har jag även gjort med flera olika e-postadresser utan svar. Fakturorna fortsatte att gå till inkasso och eftersom det inte var en jättesumma betalde jag det. Tycker trots allt att detta är väldigt dåligt och undrar om de satt detta i system? Det är inte långt ifrån bluffakturor om man inte kan säga upp sitt abonnemang eller få tag i någon på företaget? Någon annan som råkat ut för detta?
steff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-01, 03:13 #2
Tim Tim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 111
Tim Tim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 111
Om jag inte har fel finns det någon på detta forumet som har ansvar för infoo.se.

Jag hade personligen polisanmält detta, vilka jävla skojare. Totalt oprofessionellt och ännu en anledning att undvika denna oseriösa länkkatalog.

Ägaren till infoo.se bör återbetala dig med 2x fakturan som kompensering. Att det gick till inkasso är helt enkelt sjukt, om det gått till kronofogden hade du blivit märkt för livet på grund av inkompetenta skojare...
Tim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-01, 04:43 #3
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Försök kontakta mister Bo på hans emailadress (urban.lindstedt at gmail.com, hämtat från iis.se) och om han inte svarar testa snailmail:

http://www.upplysning.se/person/data...6-4eff98c2d9d1
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-01, 04:46 #4
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Du kan testa ringa också =)

http://butik.e-handelstrender.se/sv/...opvillkor.html
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-01, 06:14 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Varför ringa? När man säger upp ett abbonemang så skriver man ett brev och skickar på posten!

Kommer det inkasso så skriver man till inkassobolaget och BESTRIDER FAKTURAN I SIN HELHET!

Men man betalar ALDRIG en tvistig faktura, för då har man ju förlängt avtalet frivilligt, vilket är oklokt! Nästa år kommer samma sak att upprepa sig....

Säg upp abbonemanget nu till omedelbart upphörande, gör det skriftligt och genom att skicka mejl.

Kommer det en faktura nästa år så bestrider du, direkt!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-01, 11:09 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Abbonemanget skall ha sagts upp skriftligt 1 månad innan de löper ut enligt punkt 9 i villkoren:
http://infoo.se/abonnemang-faq.html

Nu vet jag inte när kunderna blir fakturerade, men gissningsvis när det är mindre än en månad kvar..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-01, 17:18 #7
Tim Tim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 111
Tim Tim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 111
Skriftligt?

Vilket skämt.
Tim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-01, 18:25 #8
steff steff är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 4
steff steff är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 4
Hur lätt är det sen att säga upp sitt avtal om man inte ens får svar från [email protected] ? Jag har mailat dit och försökt säga upp och fråga om mina abonnemang samt fakturor utan något som helst svar. Jag har även provat att maila från olika adresser om det skulle ha hamnat i spam utan svar. Det känns lite som de undviker uppsägningar.
steff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-04, 07:49 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Skicka ett rekommenderat brev då.
Om inte annat hade det varit vettigt att ta det via inkassobolaget också istället för att betala om du nu vet att du gjort rätt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-04, 09:23 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av steff Visa inlägg
Hur lätt är det sen att säga upp sitt avtal om man inte ens får svar från [email protected] ? Jag har mailat dit och försökt säga upp och fråga om mina abonnemang samt fakturor utan något som helst svar. Jag har även provat att maila från olika adresser om det skulle ha hamnat i spam utan svar. Det känns lite som de undviker uppsägningar.
Om du har följt avtalet så är det bara att säga upp avtalet skriftligt (dvs skriv ett brev på papper och skicka med posten). Kommer det fler fakturor så bestruder du dem (då behöver du inte betala och de har inte rätt att anlita KFM eller inkasso för indrivning, du kan därmed INTE få betalningsanmärkning). Motparten måste då gå till domstol för att få tvisten prövad, vilket är besvärligt för dem och kostar dem pengar.

Skickar de på inkasso eller KFM i alla fall så bestrider du fakturan och låter blir att betala.

Kommer det brev från tingsrätten att de stämt dig så skickar du ett svaromål där du bestrider fodran och anger de skäl du har (exempelvis att du sagt upp avtalet i tid och anger de datum som du åberopar samt bifogar avtalet). Har du då rätt i sak kommer tngsrätten att döma till din favör och motparten får avslag på sin fodran.

Men du måste följa denna legala procedur anars funkar det inte. Har du rätt i sak ska du aldrig betala en tvistig faktura, för då har du ju förlängt avtalet ett år till.

Men om du nu har försuttit möjligheten att säga upp avtalet denna gång så kan du skicka en officiell uppsägning på papper så den är inne i god tid till nästa års förlängning.

Det funkar ofta inte att säga upp per mejl eftersom leverantören ofta måste ha ett skriftligt underlag för att skydda sig mot bedrägerier.

Det funkar att beställa via emejl eftersom en bedräglig beställning kommer leerantören troligen inte få betalt för och då startar aldrig tjänsten.

Det finns specialfall där en bedragare beställer i annans namn och betalar första fakturan så tjänsten startar, för att sen strunta i att betala nästa faktura, men då måste det till polisanmälan och annat krångel för att upphäva avtalet, så är man utsatt för såna bedrägerier så är det sällan kul (utom för bedragaren då).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bluffaktura, infoo.se


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017