Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sälja bannerplats, vilken är "bäst"

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-13, 13:04 #1
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare

Vi kommer börja sälja bannerplats på en site som inte direkt är designad för den.

Jag hade velat ha in en 728*90 i toppnavigationen, men det går inte in mer än en 468*60 på höjden om man inte skall göra om toppen på sidan.

Sidan har inte haft reklam tidigare och att göra om sidan för mycket i samband med reklaminförandet vill jag inte göra.

Vi kommer också ha två st 140*350 i högerkanten med.

Rent generellt, förlorar man mycket på att köra 468*60 jämfört med 728*90? Har hört från flera att annonsörer föredrar det större formatet...
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 16:01 #2
M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Medlem

Argh.

Designa om sidan. Du behöver tänka på annonser från början, annars kommer annonsplaceringen att störa både besökare och annonsörer. 468 ger katastrofalt dåliga resultat i jämförelse med 728x90. Som annonsör rör jag inte 468 med en lång pinne - helt bortslösade pengar. 728 är faktiskt rätt kasst det med - det är i rektanglarna som de riktiga pengarna ligger.

edit: Och snälla, ha inte annonserna i högerkanten - de funkar uselt där:

(källa: google)
https://www.google.com/adsense/suppo...y?answer=17954
M. Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 17:01 #3
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by M. Johansson@Oct 19 2006, 15:01
- det är i rektanglarna som de riktiga pengarna ligger.

De flesta annonser är faktiskt rektangelformade...
menar du rektanglar där höjden är större än basen?
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 17:36 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Tack för tipset, även om det var lite "yxigt"

Förstår inte ditt "Argh"?

Men det är över min döda kropp som det kommer in reklam på de mörkoranga områdena. Värre finns inte när det ligger reklam insprängt mitt i sidan. Jo, det skall väl vara flygande i ett eget lager över siten...

Högerkanten är jag själv extremt tveksam till, men det finns en marknad även där tydligen...
Oläst 2006-10-19, 22:38 #5
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Håller med dig mlindstrom. Risken är ju uppenbar att man skrämmer bort besökare om man trycker ut reklamen för hårt (centralt) och på det sättet minskar sina intäkter på lite längre sikt...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-20, 03:36 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by M. Johansson@Oct 19 2006, 15:01
728 är faktiskt rätt kasst det med - det är i rektanglarna som de riktiga pengarna ligger.
Jag skulle också vilja veta vad du menar med rektanglar. Säkert 99,9 % av alla annonser är ju rektanglar – så förmodligen använde du bara fel ord? Jag vill inte märka ord, utan är uppriktigt nyfiken på vad du avsåg att säga. Alltid kul att lära sig mer om storlekar och placeringar av annonser...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-31, 10:22 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av M. Johansson
728 är faktiskt rätt kasst det med - det är i rektanglarna som de riktiga pengarna ligger.
Jag skulle också vilja veta vad du menar med rektanglar. Säkert 99,9 % av alla annonser är ju rektanglar – så förmodligen använde du bara fel ord? Jag vill inte märka ord, utan är uppriktigt nyfiken på vad du avsåg att säga. Alltid kul att lära sig mer om storlekar och placeringar av annonser...

Ursäkta om mitt initiella svar var yxigt - jag var lite gnällig helt andra skäl när jag skrev det.
Sorry - rektanglar är lite annonsörjargong. Jag går efter det som IAB och Google kallar för rektanglar (http://www.iab.net/standards/adunits.asp), alltså inte den geometriska termen.

Jag åsyftar alltså med "rektanglar" 300x250 och 336 x 280. Dessa ger OFANTLIGT mycket bättre resultat än sina mer avlånga släktingar.
De är dock ett helvete att få in i sidor på ett snyggt sätt om man inte tänker på det från början (när man designar sidan).

Rent statisiskt har jag personligen cirka 3.5ggr bättre klickfrekvens på rektanglar än på 160x600. Detta är om man använder samma grafiska annons både skyscrapern och rektanglen - dock så är det ju så att man för samma pris (på google) kan använda videoannonser i det utrymmet, och då blir klickfrekvensen 4.2ggr högre än skyscrapern. Jag förstår publicisters aversion mot rektanglar, men tänk alltså på att man i värsta fall väljer bort 75% av sina intäkter om man väljer en skyscraper i stället för en rektangel.
M. Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-01, 09:17 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Det är väl lite frågan om efterfrågan och tillgänglighet helt enkelt. Och hur man använder webbsiten.
På ett projekt jag håller på med kommer vi lägga in rektanglar rakt in påsidan, lmitt i texten.

På Piggelino går det inte att göra (än). Det blir för stort steg från "det gamla" till reklam mitt i sidan, så vi får nog aktivt tacka nej till de intäkterna tills vidare.

/Mattias
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017